نگاهی به تفاوت های اتوبوس های تندرو در ایران و جهان

"بی آر تی"مهندسی معکوس يا بومي سازي

توسعه حمل و نقل عمومي در کلانشهرهاي ايران از روندي روبه رشدي برخوردار است ،توسعه خطوط سامانه اتوبوس تندرو بویژه در پايتخت و ساير شهرها انگیزه ای شد که قدری درباره اين موضوع تأمل کنیم.

 به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران  در اين گزارش سعي بر اين است علاوه بر شناسايي ضعف ها، قوت ها و محدوديت هاي دروني و موضعي اين طرح هاي نوين حمل و نقل شهري در کلان شهر تهران استانداردها و قابليت هاي اصلي و واقعي اين نوع وسايل ارتباطي معرفي و تشريح شود.

مهندس معکوس يا بومي سازي

انتقال فناوري هاي نوين و استفاده از تجربيات ديگران در پيشبرد اهداف مديريت شهري در دهه اخير از موضوعات پيشروي صاحبان فکر و مسند دولت محلي شهر تهران است.

به طور کلي طي چند سال گذشته در بخش آمد و شد شهر تهران تغييراتي اساسي و قابل ذکر رخ داده است به اين صورت که توسعه حمل و نقل عمومي پايدار و کارآمد براي مقابله با معضل ترافيک شهري مدنظر قرار گرفته است بطوري که مسئولان شهرداري تهران امروزه گسترش و رشد خطوط حمل و نقل سريع اتوبوس (BRT) در سطح خارجي شهر و خطوط قطار شهري سنگين (مترو) در زير پوست شهر را در اولويت قرار داده و به اجرا گذاشته اند. اما در اين بين مسئله اي رخ مي نمايد که آيا ساختار و ظرفيت شبکه معابر شهروندان با اين طرح هاي موضعي ساختارشکن همخواني دارد؟

آيا تنها با ايجاد و انتقال همانند اين طرح ها مشکلات آمد و شد ما آسان و رفع مي شود يا خود زمينه ساز ايجاد مشکلاتي در طول زمان خواهند بود؟

تجربه BRT در کشورهاي مختلف جهان

سال هاي زيادي است که در کشورهاي مختلف از روش هاي متفاوتي براي افزايش کيفيت و سرعت خدمات اتوبوس ها استفاده مي شود که از آن جمله مي توان به روش هايي چون اختصاص خطوط ويژه به اتوبوس ها و دادن اولويت عبور به اتوبوس هنگام چراغ سبز و قرمز به اين صورت که با نزديک شدن اتوبوس هاي تندرو به چهارراهها، چراغ ها به صورت خودکار و هوشمند سبز شوند اشاره کرد.

در نيم قرن گذشته اتوبوس هاي تندرو با مسيرهاي ويژه در بسياري از نقاط دنیا ازجمله کلانشهرهاي آمريکاي شمالي و جنوبي و بویژه چين در آسيا به اجرا در آمده است که پيامدهايي متناسب و کارآمدی همچون، کم شدن زمان انتظار مسافران در ايستگاه ها به علت اطلاع رساني بين راننده و مسافران و دريافت بليط قبل از ورود مسافر به ايستگاه، ايمني و امنيت مسافران به دليل طراحي خاص ايستگاه ها( مسقف و غير همسطح بودن ايستگاه ها)، سهولت استفاده از سوي معلولين جسمي و حرکتي از حمل و نقل عمومي به علت سالم سازي مسيرهاي دسترسي و ارتباطي آن ها با ايستگاه ها و اتوبوس ها، کاهش ازدحام مسافران در ايستگاه ها و افزايش بهره وري اتوبوس ها به علت تخصيص هوشمندانه اتوبوس به مسيرها (پشتيباني ناوگان در بازه زماني مناسب) به همراه داشته است.

جايگاه حمل و نقل BRT در تهران

حال به مقايسه موارد فوق با شرايط کنوني مسيرهاي BRT شهر تهران مي پردازيم. شهر تهران با دارا بودن (6) مسير حمل و نقل سريع اتوبوسي که عبارتند از: مسير پايانه شرق به غرب، مسير پايانه خاوران به ميدان آزادي، مسير رسالت به پايانه خاوران، مسير پايانه شهيد افشار به ترمينال جنوب، مسير ميدان راه آهن به ميدان تجريش و در نهایت مسير پايانه غرب به دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات که به شمال غرب تهران منتهي مي شود.

در مسير هر يک از خطوط فوق مکان ها و ميادين مرکزي چه از لحاظ موقعيتي و کارکردي مشاهده مي شود اين بدان معناست که قابليت جذب جمعيت و به تبع آن وسايل ارتباطي و افزايش سفر و آمد و شد شهري در اين مکان ها وجود دارد.

حال سؤال اين است که جابجايي شهروندان و رساندن آن ها به مسيرهاي دلخواهشان که از اين اماکن جاذب جمعيتي مي گذرد با کداميک از وسايل ارتباطي به سهولت صورت مي گيرد، خوب جواب آسان و روشن است و آن حمل و نقل عمومي مي باشد،اما با چه کيفيت و کميتي؟!

2 عامل عدم اتلاف زمان و راحتي مسافران درون شهري همه حال مورد چالش برنامه ريزان شهري در حوزه توسعه حمل و نقل بوده است.

با عبور صحيح از اين موانع مي توان گفت بازده طرح ها پايدار و موفق خواهد بود. کارشناسان معتقدند عدم تحقق يکي از شرايط فوق به طور مستقيم بر کارايي و کارکرد مثبت اين سامانه تأثير گذار خواهد بود.

 سرانجام اینکه به نظر شما به چه ميزان از مسائل مطرح شده درباره خطوط BRT شهرهاي ما صدق مي کنند؟/ل

گزارش از بهنام عزيزي

برچسب ها: اتوبوس ، brt ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار