مشهد/ دانشنامه/ گردشگری

موزه های تاریخ طبیعی دانشگاهی برای گردشگران است

کلمهٔ موزه را از واژه یونانی (Mousein) گرفته‌اند که نام تپه‌ای در آتن بوده است، که در آن عبادت گاهی برای موزها که نام الهه هنر و صنعت بوده، ساخته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد موزه در زبان فرانسوی (Mousee) تلفظ می شود و از حدود سال ۱۲۹۰ هجری قمری این کلمه با تلفظ فرانسوی آن در ایران رایج شد. تاریخ تشكیل اولین موزه در ایران را باید در گنجینه های گرانبهایی كه باستان شناسان به دست آورده اند، جستجو كرد. ایرانیان برای رهایی از آسیب بیگانگان گاهی گنجینه های گرانبهایی مانند كلوزر، كلماكره و مجموعه سفال آبگینه گرگان را درون چاه ها و حفره هایی پنهان می كردند.

اولین بار به دستور ناصرالدین شاه قاجار در داخلكاخ سلطنتی گلستان، تالاری به موزه اختصاص یافت. و سپس همین مكان با ملحقاتی غنی تر شد و به نام موزه "همایونی" گشایش یافت. روزنامه شرف در توصیف این موزه می نویسد: « طول "موزه همایونی" چهل و سه زرع و عرضاً هیجده زرع مشتمل بر بیست اتاق است. این موزه خزینه ای است مشحون به ظواهر و جواهر گرانبها و ظرایف و نفایس اشیاء آثار جلیله علمیه و مهمان حریبه قدیمه، آلات، ادوات متنوعه و مصنوعات ازمنه سابقه و نتایج خیالات حكمای بزرگوار و تماثیل و تصاویر نگارنده های بی مثل و مانند روزگار و پرده های نقاشی كار نقاش های مشهور و حاصل صناعی كارخانه های معروف و ظروف چینی بسیار و ممتاز كار چین و روسیه و انگلیس و بلور آلات، كارخانه های ساكس و نیز كارخانه های معتبر»این موزه پس از مدتی از بین رفت. جواهرات آن به خزانه بانك ملی انتقال یافت و بعدا به موزه مجهزی تبدیل شد و سلاح های آن به موزه دانشكده افسری سپرده شد.
در دوره ی مشروطه به دستور وزیرمعارف صنیع الدوله اداره ای به نام اداره عتیقات ( 1295- 1297 م) به وجود آمد كه كارش سر و سامان دادن به وضع خراب حفاری های غیر مجاز بود. در همین زمان بود كه موزه" ایران معارف" تأسیس شد.

یكی از مهمترین وظایف یك موزه برقرار كردن ارتباط فرهنگی بازدید كننده با شیء به نمایش در آمده است. در حقیقت باید كوشید تا همان ارتباط و حسی را كه بین خالق یك اثر و خود اثروجود داشته به نوعی دیگر به بازدیدكنندگان منتقل نموده كه البته این امری دور از دسترس نیست.

امروزه گونه‌های زیادی از موزه وجود دارد از مجموعه‌های بزرگ در شهرهای بزرگ که انواع مجموعه‌ها را پوشش می‌دهد تا موزه‌های کوچک که یک یا چند دسته خاص را شامل می‌شود. این دسته‌ها شامل هنرهای زیبا، هنر کاربردی، صنایع دستی، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، قوم‌شناسی، تاریخ، تاریخ فرهنگی، تاریخ نظامی، علم، فناوری، موزه کودکان، نقشه، تاریخ طبیعی، سکه‌شناسی، گیاه‌شناسی و تمبرشناسی می‌باشد.
در میان مهمترین موزه‌های ایران می توان به موزهای همچون موزه آستان قدس موزه توس،موزه نادري ،موزه آب، موزه بزرگ تاريخ طبيعي خراسان، اشاره کرد.

موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد مکانی برای علاقه مندان به تاریخ طبیعی

موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد در سال 1375 به همت مركز تربيت معلم شهيد بهشتي تشكيل و در سال 1377 زير نظر اداره كل آموزش و پرورش خراسان رسما افتتاح شد فضاي داخلي موزه در دو طبقه با چهار سالن و 24 غرفه ارائه كننده اشياي موزه در 6 بخش است.

فيزيك : در اين بخش سعي شده است با بازسازي پديده‌هاي طبيعي و آزمايش‌هاي علمي گامي در جهت شناخت اين علم برداشته شود. فيزيك در 2 سالن به نمايش درآمده است.

سالن دوم را غرفه‌هاي مكانيك، سيالات، صوت، الكتريسيته و مغناطيس در بر گرفته است.
حيات وحش: در اين بخش انواع جانوران، پرندگان و پستانداران بومي و غير بومي در گونه‌هاي مختلف به صورت تاكسيدرمي شده به نمايش در آمده‌اند.

زمين شناسي : اين بخش در برگيرنده انواع سنگ و فسيل و كان‌هاي صنعتي و اطلاعات مربوط به آنها است.
جغرافيا: در اين بخش نقشه قاره‌ها، كشور ايران استان خراسان و ... به نمايش در آمده است.

زيست شناسي: در اين بخش در سه زمنيه بدن انسان، جانور شناسي و گياه‌شناسي تسحقيق شده است. در غرفه بدن انسان ساختار و عملكرد دستگاه‌هاي مختلف بدن معرفي شده است.

در غرفه جانور شناسي، كلكسيون‌هاي مختلفي از نمونه‌هاي جانوري مانند حشرات، صدف‌ها،‌خزندگان و چنين حيوانات به نمايش درآمده است.

در غرفه گياه شاسي انواع گياهان داراويي، قارچ‌ها‌ و بذر گياهان عرضه شدعه است.

دفاع مقدس : در اين بخش قسمتي از ادوات و تجهيزات انفرادي و وسايل شخصي شهدا و رزمندگان به نمايش درآمده است.

یادآوری می شود این موزه در حدفاصل میدان آزادی و میدان جمهوری اسلامی مشهد در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی واقع شده است. س/

برچسب ها: موزه ، مشهد ، تاریخ طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.