معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

12 دستاورد مراکز عملی کشور در حوزه هوافضا تا پایان سال 91 به ثمر مى رسد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: 12 پروژه هوا و فضا که دستاورد مراکز عملی و دانشگاهی کشور در این حوزه است تا پایان سالجاری به نتیجه و بهره برداری مى رسد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره رونمایی از 12 پروژه هوا و فضا طی سالجاری گفت: در پی سالهای قبل و در قالب یکسری برنامه های هدفمند ماموریتهایی از سوی ستاد توسعه فناوری هوا و فضا معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به مراکز علمی و دانشگاهی سپرده شد که 12 ماموریت و برنامه آن به نتیجه رسیده است.

وی افزود: یکی از این پروژه ها با عنوان سامانه ستاره‌یاب ملی «نصیر یک» خردادماه در دانشگاه خواجه نصیر رونمایی شد که به عنوان یکی از دقیق ترین ابزار آلات ناوبری با کمک از اطلاعات ستارگان در فضای لایتناهی می‌تواند موقعیت و وضعیت ماهواره‌ها را تعیین کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: 11 پروژه دیگر هم به ترتیب اعلام و به بهره برداری می رسد. امیدواریم در طول سال و به صورت ماهانه یک پروژه فناورانه هوافضایی در حوزه‌های مختلف از قبیل تونلهای باد، فناوری رادار و فناوری‌ ردیاب های مختلف و دیگر حوزه های فناوری را معرفی و رونمایی کنیم.

سلطانخواه همچنین درباره ارسال پیش نویس دستورالعمل‌های اجرایی برنامه‌های حمایت از صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان توسط سازمان توسعه تجارت به معاونت علمی گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور عضو کارگروه صادرات دولت و همچنین مسئول کمیته تخصصی صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان است که برای حمایت از صادرات بیشتر این کالاها آیین نامه ای در این کمتیه تخصصی تدوین شده و راهکارهای حمایت و تشویق بیشتر برای صادرات کالاهای دانش بنیان در آن پیش بینی شده است.

وی ادامه داد:بخشی از وظایف این کارگروه و کمیته تخصصی به عهده سازمان توسعه تجارت است که سال گذشته بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین وزارت صنعت معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور به امضا رسید، سازمان توسعه تجارت برنامه‌هایی را در دستور اجرا قرار داد. در حوزه سیاستگذاری پیش نویسی از دستورالعمل‌های اجرایی برنامه‌های حمایت از صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان توسط این سازمان تدوین و برای نظرخواهی به معاونت علمی و فناوری ارسال شده تا بتوان با اجرای برنامه های مختلف به اهداف مورد نظر در صادرات محصولات کالاهای دانش بنیان دست یافت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور یادآور شد: کمک به شرکتهای دارای ظرفیت صادرات برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی محصولات دانش بنیان، حمایت از تولید این گونه محصولات به منظور اخذ استانداردهای بین‌المللی برای حضور در بازارهای بین المللی و اعطای تسهیلات وام به شرکتهایی که در عرضه‌ محصولات دانش بنیان به داخل کشور موفق بوده و ظرفیت صادرات دارند از برنامه های حمایتی معاونت علمی و فناوری به منظور افزایش صادرات محصولات دانش بنیان برای ورود به حوزه صادرات است.

یادآور می شود، میزان صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان در سال 89؛ بیش از 600 میلیون دلار و در سال 90 ،896 میلیون دلار بود که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، این میزان باید در سالجاری به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد./س3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار