ادامه ورود خزنده تفكرات اومانيستي در قالب علوم انساني؛

"افسانه انقلاب رنگي" الهه كولايي منبع آزمون كارشناسي ارشد شد!

در اقدامي تامل‌برانگيز 3 كتاب الهه كولايي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب، رسما به عنوان منابع آزمون كارشناسي ارشد معرفي شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، اخيرا 3 كتاب "افسانه انقلاب رنگي" ، "بازي بزرگ در آسياي مركزي" و "سياست و حكومت در آسياي مركزي" نوشته الهه كولايي به عنوان منابع دروس ارشد علوم سياسي گرايش مطالعات منطقه‌اي دانشگاه تهران معرفي شده است.


با توجه هشدار‌هاي مكرر مقام معظم رهبري در خصوص رواج تفكرات غربي در قالب منابع علوم انساني در دانشگاه‌ها، چنين تصميم و اقدامي بسيار تامل‌انگيز است.

الهه كولايي يكي از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم و عضو جبهه مشاركت و شوراي هماهنگي مجمع زنان اصلاح‌طلب است كه اكنون در سمت استاد علوم سياسي در دانشگاه تهران مشغول به تدريس است.


يكي از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري كه در سخنراني‌هاي مختلف به ويژه در چند سال اخير بر روي آن تأكيد داشته‌اند، مسئله‌ "علوم انساني" و لزوم بومي‌سازي اين علوم در دانشگاه‌هاي مختلف كشور بوده است.


علي‌رغم اهميت و تأثير گسترده‌ علوم انساني بر ساحت‌هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي، وضعيت گذشته و حال اين علوم در ايران بسيار ناگوار است.


در آسيب‌شناسي از وضعيت فعلي علوم انساني بايد گفت گر چه هم محتوا و هم متون اين علوم با اشكالات عديه‌اي مواجه است اما از ديدگاه مقام معظم رهبري مشكل اصلي از ناحيه استادان ضعيف‌النفس است كه قدرت تحليل نظريه‌هاي دانشمندان غربي را ندارند و مقهور اقتدار علمي غرب شده‌اند.


مقام معظم رهبري بر اين نكته تاكيد داشته‌اند كه مشكل اين گونه استادان آن است كه علاوه بر اينكه تقليد كوركورانه از غرب مي‌‌كنند، از دستاوردهاي جديد علمي هم بي‌اطلاع هستند و در واقع فقط با نظريه‌هاي منسوخ غربي آشنا هستند.


ايشان در فرازي از بيانات خود اظهار داشته‌اند: «درهاي بسياري از اين دانش‌ها بر روي كشورهايي مثل كشور ما و غير دارندگانش بسته است و وقتي اجازه مي‌‏دهند دانش منتقل شود كه كهنه و دست‌مالي شده است و از نويي و طراوت افتاده است البته در همه‌ زمينه‏‌ها همين‏طور است؛ در زمينه‏‌هاي علوم انساني هم همين‏طور است.


من آن‏ روز به دوستاني كه در زمينه‏‌هاي اقتصاد و مديريت‌هاي گوناگون كشوري كار مي‌‏كنند و در اين‏جا بودند، گفتم كه مطالبي را امروز بعضي‏‌ها در اين‏جا دنبال مي‌‏كنند، كه منسوخ شده است. نظريات برتر آن‌ها به بازار آمده و مورد عمل قرار گرفته و آن‌ها مشغول كار هستند ولي تعدادي در اين‏ جا ـ كساني كه مجذوب حرف آن‌ها هستند‌ ـ تازه دارند آن دنباله‏‌ها را مطرح مي‌‏كنند! »


بر همين اساس معظم‌له هشدار مي‌‌دهند كه بايد مراقب تئوري‌هاي وارداتي غربي باشيم، «من مي‌‌خواهم محيط دانشگاه و جوان دانشجوي خودمان را توجه بدهم كه مواظب تئوري‌هاي وارداتي غربي كه هيچ هدفي جز حفظ آن روابط تحكم‌آميز غرب با كشورهايي از قبيل كشور ما را ندارند، باشند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Russian Federation
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
پیشنهاد می شود کتاب توهمات احمدی نژاد به عنوان منبع مشترک همه آزمون های علمی و غیرعلمی ایران و جهان معرفی شوند
آخرین اخبار