چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران - مبارك؛

«تانگري» مراسم آئيني كهن ايراني است

"تانگري" مراسم سنتي آئيني پري خواني و يكي از رسوم كهن ايراني از جمله خطه تركمان است.

مهدي يوسفي، نويسندگي و كارگردان نمايش "تانگري" كه از شهر گنبد كاووس در چهاردهمين جشنواره بين المللي نمايش عروسكي تهران - مبارك شركت كرده است در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص اين اثر گفت: نمايش تانگري در رابطه با مراسم سنتي آئيني پرخواني يا پري خواني است كه يك اثر فولكلور و بومي به حساب مي‌آيد.
وي افزود: افرادي به نام پرخوان و يا پري خوان وجود داشتند كه خبرها را از زمين به آسمان مي‌برند تا برخي از مشكلات زميني ها را برطرف كنند اين مسائل به طور عمومي در رابطه با كساني بود كه دچار مريضي روحي مي‌شدند.
يوسفي ادامه داد: بين زمين و آسمان يك طنابي وجود دارد كه پرخوان از آن براي اين كار عبور مي‌كند كه به اين اتفاق و ارتباط در اصطلاح بومي «تانگري» گفته مي شود.
اين كارگردان تصريح كرد: در قوم تركمان هيچ زني اين كار را انجام نمي‌دهد اما در اين اثر اين اتفاق مي‌افتد تا مغرور شدن پرخوان را مداوا كند.
وي در خصوص شيوه اجراي اين نمايش بيان كرد: شيوه اجرايي تانگري به صورت غني (ماريونت) است و تمامي شخصيت ها عروسك هستند.
يوسفي ادامه داد: فرم لباس تمامي عروسك ها سنتي است و حركات فيزيكي نامتعارفي در اجرا دارند اما از آ‌ناتومي كامل برخوردار هستند.
وي در رابطه با امكانات جشنواره در اين دوره گفت: من با هر شرايطي خودم را تطبيق مي دهم اما به نظرم بايد شرايطي باشد تا حداقل يك اجراي مختصر پيش از شروع اجراي اصلي براي هماهنگي نور و صدا داشته باشيم زيرا نمي‌توان در طول 3 ساعت تمامي اين هماهنگي ها را انجام داد.
شايان ذكر است، "تانگري" به نويسندگي و كارگرداني مهدي يوسفي در دومين روز جشنواره يكشنبه 12 تير در كارگاه نمايشي به صحنه رفت.
گفتني است، چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران - مبارك تا 15 تير ادامه دارد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار