اصفهان/

نخستین کنگره شعر شاتوت در بَرزُکِ کاشان برگزار می شود

شهردار بَرزُکِ از توابع کاشان از برگزاری نخستین کنگره شعر شاتوت در بَرزُکِ کاشان همزمان با آخرین روز هفته فرهنگی برزک در 29 تیر ماه در تفرجگاه تپه قلعه این شهر خبر داد.

سعید میرزایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: این کنگره همزمان با فصل برداشت شاه توت با هدف حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سال تولید ملی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه شهر بَرزُکِ کاشان توليد كننده 80 درصد گل و گلاب است افزود: تولید شاتوت يكي ديگر از محصولات منحصر به فرد این شهر است که توجه مسئولين جهاد كشاورزي به آن و استفاده از این فرصت و شناخت ظرفیت منطقه برزك بويژه در سال حمایت از کسب و کار ایرانی ضروری است.

وی با تاکید بر حمایت مسئولان از توليد كنندگان شاه توت و تلاش جهت افزايش سطح زير كشت و بهره برداري اين محصول گفت: با وجود نقاط قوتي كه اين محصول دارد متأسفانه آنچنان كه بايد مورد توجه و بهره برداري قرار نگرفته است.

به گفته وی از هر اصله درخت شاه توت بطور متوسط 80 تا 150 كيلو محصول طي4 تا 6 مرحله به فواصل يك هفته اي از ابتداي تيرماه تا انتهاي مردادماه در مناطق مختلف بـَرزُك برداشت و روانه بازارهاي كشور به ويژه تهران، اصفهان، قم، كاشان، كرمانشاه مي شود.

شهردار برزک وجود بيش از یکهزار اصله درخت شاه توت بصورت پراكنده در بيش از 10 هکتار از باغات این شهر را یادآورشد و گفت: عملکرد این محصول 20 تن در هکتار است که شهر برزک با توليد متوسط 200 تن شاه توت در سال يكي از مهمترين مراكز توليد اين محصول به شمار می رود.

میرزایی افزود: علاوه بر مصارف تازه شاه توت با راه اندازی کارگاه های صنعتی برای تبدیل به محصولات فرآوری شده از جمله كمپوت و كنستانتره در مصارف غذائي شامل (شربت، مرباجات، توليد بستني، رب و )صنعتي و پزشكي نیز می تواند مورد استفاده قرار گيرد تا گام موثری در رونق اقتصادی و توسعه کسب و کار را فراهم کند.

به گفته وی، پيدايش شاه توت در این شهر را به 130 سال قبل خاطرنشان کرد و گفت: آب و هواي معتدل و استعداد زمين هاي اين منطقه كمك بسيار زيادي به رشد و گسترش اين محصول كرده است.

به گفته میرزایی، 4محصول گل محمدی ، شاه توت، آلو و گردو از محصولات شاخص و مرغوب شهر برزک می باشد که از شهرت خاصی برخوردار است و نیاز به توجه بیشتر در استفاده از این فرصت و ظرفیت دارد./س

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، کنگره ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.