احتمال بازنگري در معاهده کمپ ديويد در دوره مرسي

احتمال بازنگري در معاهده کمپ ديويد ميان مصر و اسرائيل در دوره محمد مرسي رئيس جمهور منتخب مصر وجود دارد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بي بي سي عربي، اسرائيل از روند دموکراتيک در مصر تقدير و اعلام کرد به نتايج انتخابات رياست جمهوري در اين کشور احترام مي گذارد. برخي از سياستمداران برجسته اسرائيلي بر اين باورند جماعت اخوان المسلمين مي تواند به مانند حسني مبارک شريک تل آويو باشد. اما مطبوعات اسرائيلي اعلام کردند قدرت گرفتن اخوان المسلمين در مصر به صلح و ثبات در منطقه خاورميانه آسيب مي زند.

دفتر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل اعلام کرد اين رژيم انتظار دارد همکاري ميان تل آويو و قاهره بر اساس معاهده صلح ادامه داشته باشد. اما مطبوعات اسرائيلي نگاه ديگري دارند. روزنامه يديعوت آحارونوت بزرگ ترين روزنامه اين رژيم  در صفحه نخست خود تيتر تاريکي در مصر و روزنامه معاريو تيتر انقلاب دزديده شد را انتخاب کرد.

اسرائيلي ها انتظار ندارند مرسي به اسرائيل سفر کند ولي پيش بيني مي کنند وي در آينده تغييراتي در معاهده کمپ ديويد ايجاد کند. اين انتظار اسرائيل مسئله جديدي نيست. حسني مبارک نيز به اسرائيل سفر نکرد و تنها در تشييع جنازه اسحاق رابين به اين رژيم سفر کرد. همچنين مسئولان ارشد مصري در طول سالهاي گذشته خواهان بازنگري در اين معاهده شده بودند. شهروندان اسرائيلي نيز اوضاع مصر و تغييرات منطقه خاورميانه را زير نظر دارند.

اين وضع به معناي آن است که اسرائيل با دقت بيشتري تنش هاي امنيتي آينده خود را عليه غزه مورد بررسي قرار خواهد داد. اسرائيل مي داند آمريکا که از مصر حمايت مالي مي کند نمي تواند از اين کشور چشم پوشي کند. شکي در اين نيست در صورتي که تنشي در روابط تل آويو و قاهره ايجاد شود فشارهاي واشنگتن نيز وجود خواهد داشت. 
برچسب ها: مرسی ، کمپ دیوید ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار