دريافت دوز ناكافي آنتي بيوتيك معضلات درماني بسيار به همراه دارد

افتراق بین نارسایی کلیوی در شرایط حاد یا مزمن نیز از آن جهت حائز اهمیت می باشد که مداخله دارودرمانی متفاوتی را طلب می نمايد.

دکتر علی خوارزم کیا رزیدنت فارماکوتراپی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه نارسایی و اختلال عملکرد طبیعی کلیه عارضه ایی شایع در برخی بیماریها بخصوص دیابت و بعضی بیماریهای روماتوئیدی نظیر لوپوس و همچنین یک معضل بالینی همراه در نتیجه مداخلات درمانی و تشخیصی در اغلب بیماران بستری می باشد گفت: با گسترش روزافزون  متدهای درمانی، جراحی و تشخیصی جدیدترو تخصصی تر شدن شاخه های علوم پزشکی از یکطرف و تولید داروهای جدیدتربا مکانیسم های متفاوت از طرف دیگر، نیاز به داشتن علم و نگرش ویژه نسبت به پیش بینی رفتار دارو در بدن در شرایط مختلف و در عین حال تعدیل دوز دارو بر اساس ویژگیهای خاص خود بیمار، نیاز به دیدگاهی جدید  را طلب می نماید.
 وي با اشاره به اينكه فارماکوتراپی یا همان داروسازی بالینی به این نیاز پاسخ داده و درمتخصصین مربوطه در اکثر بخشهای مختلف بیمارستانی در کنار تیم درمان جهت بهینه کردن پروسه درمان تلاش می کنند تصريح كرد: نکته حائز اهمیت این است که اکثر بیماران بهنگام بستری ، بعلت  داشتن بیماری زمینه ایی و یا بدلیل کهولت سن از نظر کارکرد کلیوی در سطح مطلوب قرار نداشته و حتی ممکن است در طول مدت بستری در بیمارستان بخاطر سیرخود بیماری یا انجام اقدامات درمانی دچار نارسایی کلیه گردند.
وي اظهار كرد: طبیعتا با متفاوت بودن وضعیت بالینی، هر بیمار نیاز به تغییر و تعدیل رژیم دارویی منطبق با شرایط خاص خود را داشته و افتراق بین نارسایی کلیوی در شرایط حاد یا مزمن نیز از آن جهت حائز اهمیت می باشد که مداخله دارودرمانی متفاوتی را طلب می نماید چرا که در صورت مزمن بودن نارسایی کلیوی الزاما قطع یا تغییر رژیم دارویی مطرح نبوده و ممکن است از نظر مقدار یا فواصل مصرف دارو نیاز به به مداخله داشته باشد.
خوارزم كيا ادامه داد : در شرایط حاد ممکن است نیاز به بازنگری کلی داروهای مصرفی از طرف بیمار، بصورت قطع دائمی یا موقت و حتی تغییر نوع دارو باشد.
 وي با بيان اينكه گرچه میزان آن بر اساس سن و جنس متغیر است ولی بر اساس مقدار آن میتوان دوز منحصربفرد دارو را برای هر بیمار تعیین کرد يادآور شد : وقتی که بیمار آنتی بیوتیک دریافت میکند دریافت دوز لازم و کافی از آن جهت مهم است که دریافت دوز ناکافی نه تنها با بروز مقاومت میکروبی و بروز سایر معضلات درمانی و افزایش هزینه های درمانی همراه می باشد حتی ممکن است منتهی به از دست دادن جان بیمار در شرایط خاص گردد.
 اين رزيدنت فارماكولوژي با اشاره به اينكه عدم تعدیل دوز در این شرایط و بالا بودن مقداردوز داروی تجویز شده نیز میتواند سمیت دارویی و عوارض دارویی وخیمی را در پی داشته باشد گفت: بررسی دقیق تربرخی پرونده های پزشکی بیمار نشان می دهد بعضی از مشکلات ایجاد شده برای بیماران حین بستری، بعلت عدم در نظر گرفتن تعدیل دوز داروی تجویز شده با شرایط کلیوی، کبدی و سایر موارد مختص خود بیمار بوده که قابل پیشگیری بودند.
 وي يادآور شد : اشراف بر عوارض و تداخلات دارویی نیز از  نکات بسیار مهم برای درمانگر خواهد بود که میتواند نسبت به تاثیر موارد مذکور بر کارکرد کلیه پیش بینی لازم را داشته باشد تا با تغییر دارو یا دوز مصرفی آن، از وقوع عوارض نامطلوب  جلوگیری نماید كه این خدمات اکنون در اکثر بیمارستان های دارای متخصص فارماکوتراپی در حال انجام می باشد.
 دكتر خوارزم كيا در پايان خاطر نشان كرد : در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، کانادا و استرالیا سالهای زیادی از شروع فعالیت متخصصین فارماکوتراپی می گذرد و در این راستا نتایج خیلی واضح و مثبتی از انجام مداخلات دارودرمانی در راستای کاهش عوارض دارویی و تسریع بهبودی بیماران با حداقل عوارض ممکن کسب گردیده اند كه در ایران نیز با گسترش تعداد همکاران فارماکوتراپیست در مراکز درمانی، بخصوص بیمارستانهای دانشگاهی  که در حال حاضر شاهد فعالیت آنها هستیم، این امر میسر خواهد شد. / عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار