رئیس جمهور در بدو ورود به تهران و در جمع خبرنگاران

مقاومت کشورهای مستقل طرح تحمیلی غربی ها را در اجلاس «ریو + 20» ناکام گذاشت

رئیس جمهور گفت: مقاومت كشورهاي مستقل و مديريت برزيل طرح تحميلي غربي ها را در اجلاس «ريو + 20» ناكام گذاشت.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد بعد از ظهر امروز (يكشنبه) پس از بازگشت از سفر به كشورهاي منطقه آمريكاي لاتين در فرودگاه مهرآباد تهران و در گفتگو با خبرنگاران ضمن تبريك ايام شعبانيه به ملت ايران و جامعه بشري در خصوص دستاوردهاي سفر به كشورهاي منطقه آمريكاي لاتين گفت: در جريان سفر به منطقه آمريكاي لاتين در راستاي تحكيم مناسبات و پيگيري روابط دوجانبه و بين المللي به دو كشور بوليوي و ونزوئلا سفر كرديم و راهكارهاي چگونگي گسترش روابط و توسعه مناسبات را با مقامات عالي رتبه لاپاز و كاراكاس مورد بررسي قرار داديم.

رويس جمهور با بيان اينكه در كشورهاي بوليوي و ونزوئلا دولت هاي انقلابي و ايستاده در برابر استكبار مسئوليت كار را بر عهده دارند، تصريح كرد: خوشبختانه روابط جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين روابط بسيار خوب و سازنده‌اي است و كارها و پروژه‌هاي مشترك گوناگون و فراواني در زمينه‌هاي مختلف صنعتي، علمي، فناوري، بهداشت درمان و كشاورزي در حال انجام است.

احمدي نژاد با اشاره به افتتاح بخشي از طرح بزرگ خانه‌سازي توسط شركت‌هاي ايراني در ونزوئلا در جريان اين سفر گفت: اين طرح به عنوان يكي از طرح‌هاي ماندگار در ونزوئلا بوده كه اميد به خانه‌دار شدن را در ميان عده زيادي از مردم افزايش داده است.

رئيس جمهور تصريح كرد: طرح‌هاي حمل و نقل، ساخت كشتي‌هاي غول پيكر، ايجاد كارخانه‌هاي بزرگ و همكاري در بخش‌هاي نفت و گاز از جمله اقداماتي است كه در جهت توسعه روابط در دو كشور ونزوئلا و بوليوي در دست پيگيري و اجرا قرار دارد.

احمدي نژاد همچنين خاطرنشان كرد: در جريان اين سفر در خصوص مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و تبادل نظر شد و تصميمات بزرگي براي دستيابي به اهداف بلند اتخاذ گرديد.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش سفر به كشور برزيل براي شركت در اجلاس توسعه و محيط‌زيست سازمان ملل متحد را مورد اشاره قرار داد و با بيان اينكه 20 سال پيش اين اجلاس در برزيل با موضوع محيط زيست پايه گذاري شده بود و پس از آن دو اجلاس ديگر برگزار شد و اين اجلاس به عنوان دومين اجلاس در برزيل شكل گرفته بود، گفت: در اين اجلاس موضوع و محور جلسات از محيط‌زيست به برنامه‌ريزي‌هاي پيشرفت و توسعه ملت‌ها تغيير يافته بود.

احمدي نژاد ادامه داد: غربي‌ها پيشنهاد داده بودند تا مجموعه اي ايجاد شود كه شيوه زندگي را به ملت‌ها ديكته كند كه در اين زمينه كشورهاي مستقل و گروه 77 مقاومت كرده و دولت برزيل هم به خوبي مديريت و كمك كرد تا آن طرح اصلي كه قرار بود به ملت‌ها تحميل شود در حاشيه قرار بگيرد.

رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: در اين اجلاس مقرر شد تا ابتدا تعريف روشن و مشتركي از پيشرفت و توسعه براي ملت‌ها تبيين شده و سپس ساز و كار آن ارائه شود.

احمدي نژاد با اشاره به اينكه بيش از 100 نفر از مسئولان اين كشورها در اين اجلاس شركت كرده بودند، گفت: در حاشيه اين اجلاس با برخي از مسئولان و سران كشورها ديدار كرديم و از جمله آنها نشست با دبيركل سازمان ملل متحد بود كه در آن مسايل منطقه را به طور مفصل مورد بررسي قرار داديم.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه در ديدار با دبيركل سازمان ملل، جمهوري اسلامي ايران نگراني خود را از حوادث و آتش‌افروزي‌هايي كه توسط زياده‌خواهان در منطقه انجام مي‌شود، اعلام و نسبت به آنها احساس نگراني كرد، گفت: جمهوري اسلامي ايران در اين نشست اعلام كرد با هر طرحي از سوي سازمان ملل در راستاي صلح و آرامش براي ملت‌هاي منطقه همراهي و از آن حمايت خواهد كرد.

احمدي نژاد همچنين به ديدار و گفتگوي خود با نمايندگان رسانه‌ها و نخبگان برزيلي و بحث درباره مسايل مختلف جهاني در اين جلسه اشاره كرد و اظهار داشت: آن اهدافي كه ملت ايران در انقلاب اسلامي دنبال مي‌كرد و امروز همچنان در كانون مطالبات ملت ايران قرار دارد و نوع نگاه و رويكرد اين مردم به مناسبات جهاني را شكل داده است، امروز به شدت گسترش يافته و نخبگان ملت‌ها از جمله برزيل، به عنوان كشوري كه نقش بسزايي در تحولات منطقه آمريكاي لاتين و عرصه بين المللي دارند، همين ادبيات، آرمان‌ها و تحليل‌ها را به زباني ديگر بيان كرده و ملت ايران را به عنوان كانون مطالبات خود معرفي مي‌كنند.

رئيس‌جمهور تأكيد كرد: مطالبات ملت‌ها و محوريت ملت ايران است كه جامعه بشري را بسوي برقراري عدالت، عشق و خداپرستي سوق خواهد داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار