استاکس نت از کار مي‌افتد

کريستين ساينس مانيتور نوشت: استاکس نت که آمريکا با حمايت اسرائيل آن را بوجود آورد تا مخفيانه در تأسيسات هسته اي ايران نفوذ كند، از کار خواهد افتاد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي اين روزنامه در تحليلي به قلم مارک کلايتون نوشت: کارشناسان رايانه اي که کدهاي برنامه استاکس نت را بررسي کرده اند گفتند در درون کدهاي نرم افزاري استاکس نت ، خطوط معدودي وجود دارد که به زودي در تلاشي از قبل برنامه ريزي شده، دير هنگام و در نهايت ناموفق براي مانع شدن از کشف و رمز گشايي استاکس نت، به اين برنامه دستور مي دهند فعاليت خود را به طور کامل متوقف کند.

از لحاظ عملي، خروج استاکس نت احتمالا رويدادي ناخوشايند و غير قابل مشاهده براي مردم سراسر جهان خواهد بود. صاحبان بيش از 130 هزار دستگاه رايانه در سراسر جهان که به اين کرم رايانه اي آلوده شده اند،  نرم افزار خود را پاکسازي کرده اند.

روزنامه نيويورک تايمز اين ماه نوشت به طور قطع خيال باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و گروه امنيتي وي که بهار سال 2010 با انتشار استاکس نت موافقت کردند راحت نخواهد شد.

اين روزنامه افزود هدف از استاکس نت که در داخل کاخ سفيد « ويروس » ناميده مي شود ، از بين بردن گروه مهمي از يک هزار دستگاه سانتريفوژ بود که تصور مي شد ايران از آنها براي توليد سوخت اورانيوم مناسب براي سلاح هاي هسته اي استفاده مي کند.

نمايندگان کنگره آمريکا اکنون خواستار بررسي علت افشاي اين عمليات به کلي محرمانه آمريکا با اسم رمز "بازي هاي المپيک" هستند که موجب شد سال2010 مشخص شود استاکس نت  در حال گسترش در شبکه هاست.

آمريکا بسيار بييشتر از دشمنان بالقوه خود از جمله ايران و کره شمالي به سامانه هاي کنترلي صنعتي سايبري و فيزيکي که استاکس نت براي نفوذ و از بين بردن آنها طراحي شده است وابستگي دارد.
رالف لاگنر کارشناس امنيت سايبري اخيرا در مقاله اي در نيويورک تايمز نوشت: مشخص است که آمريکا براي دفاع از خود در برابر چنين حملات پيچيده سايبري/ فيزيکي که تصميم گرفت آن را به صورت همگاني آزمايش کند آماده نيست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار