وزیر نفت در صحن علنی خبر داد:

عقب ماندگی ایران در برداشت از میادین مشترک

وزير نفت، در نشست بررسي وضعيت صنعت نفت و گاز كشور در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به عقب ماندگی ایران در برداشت از میادین مشترک گفت: در صورت اتمام فازهاي پارس جنوبي، برداشت كشور از ميدان مشترك با قطر يكسان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمي در گزارشي از وضعيت صنعت نفت و گاز كشور در صحن علنی امروز ( یکشنبه 4 تیر) گفت: انرژي هيدرو كربوري تا ده‌ها سال آينده همچنان اصلي‌ترين منبع تامين انرژي جهان است و علي‌رغم تلاش‌هاي فراوان براي جايگزين كردن، هنوز ارزان‌ترين منبع تامين انرژي، انرژي‌هاي هيدرو كربوري است اين درحاليست كه 55 درصد ذخاير نفتي و 40 درصد ذخاير گازي جهان در خاورميانه قرار دارد.
وي با بيان اينكه ايران داراي 600 ميليارد بشكه نفت درجا است، گفت: با دارا بودن 34 تريليون متر مكعب گاز در رتبه سوم جهان قرار داريم. 17 درصد منابع گازي و 11 درصد ذخاير نفتي جهان در ايران قرار دارد. با مجموع ذخاير نفت وگاز و ارزش‌هاي واقعي، 366 ميليارد بشكه نفت، رتبه اول ذخاير هيدرو كربوري در اختيار داريم.
قاسمی ادامه داد:  برخي كشورها ذخاير نفتي بيشتري و برخي كشورها ذخاير گازي بيشتري دارند ولي مجموع ذخاير گازي و نفتي كشور ايران را در رتبه اول جهان قرار داده است، همچنين رتبه چهارم توليد نفت جهان و رتبه سوم توليد گاز جهان را در اختيار داريم.
وزیر نفت با اشاره به اولويت‌هاي وزارت نفت در بعد اكتشاف، گفت: 397 مخزن نفتي و گازي داريم و  اكتشاف ذخاير نفتي و گازي در مرزها را در دستور كار قرار داده‌ايم و اصلا توسعه ميادين نفت و گاز مشترك جزء اصلي‌ترين اولويت‌هاي وزارت نفت است.
وی با تاكيد بر اينكه در توسعه ميادين مشترك نفتي و گازي از رقبا بسيار عقب‌تريم، گفت: ما داراي 26 ميدان مشتركيم كه 15 ميدان دريايي و 11 ميدان در خشكي است.
قاسمی در ادامه تصریح کرد: در پژوهشگاه صنعت نفت برنامه‌اي به مقام معظم رهبري و در زمان بررسي بودجه برنامه‌اي به مجلس ارائه داديم که در آن تاكيد كرديم تا پايان سال جاري تمامي ميادين مشترك تعيين تكليف شده، انعقاد قرارداد و عمليات اجرايي خواهند داشت.
وي با بيان اينكه در اواخر سال گذشته 12 ميدان مشترك از جمله ميادين آذر، ياران و فرزاد قراردادشان منعقد شد، گفت: ايران با كشورهايي چون عراق، كويت، عربستان، امارات، عمان و تركمنستان ميدان مشترك نفتي و گازي دارد.
قاسمي با اشاره به فازهاي پارس جنوبي گفت: ‌در پارس جنوبي هم داراي لايه‌هاي نفتي و هم داراي لايه‌هاي گازي هستيم. اكنون در لايه نفتي در حال حفاري هستيم،همه فازهاي پارس جنوبي در حال اجراست و اميدوارم تا پايان سال 92، هشت فاز آن در مدار توليد قرار گيرد و اتمام اين فازها 250 ميليون متر مكعب گاز به ظرفيت فعلي كشور اضافه مي‌شود.
وزير نفت افزود: پايان فازهاي پارس جنوبي را در پايان سال 93 خواهيم داشت و از مجلس مي‌خواهم از ما حمايت جدي كند.
قاسمی ادامه داد: با اتمام فازهاي پارس جنوبي، برداشت كشور از ميدان مشترك با قطر يكسان خواهد شد هر چند كه دو سوم اين ميدان در اختيار قطر است.
وي با اشاره به حجم گازهاي همراه نفت و برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي استفاده بهينه از اين گازها گفت: 38 ميليون متر مكعب حجم گازهاي همراه نفت است كه تا پايان برنامه با به بهره‌برداري رسيدن كارخانجات تبديل، اين عدد به 36 ميليون متر مكعب كاهش مي‌يابد. ظرف دو سال آينده با آغاز به كار كارخانه ديگر اين عدد به نصف كاهش مي‌يابد.
قاسمي تصريح كرد: 600 ميليارد بشكه نفت درجا حجم ذخاير نفتي كشور است و برداشت صيانتي و افزايش برداشت از اين ذخاير در دستور كارمان است چراکه ايران به لحاظ برداشت صيانتي 25 درصد از ميانگين برنامه جهاني عقب‌تر است.
وزير نفت تصريح كرد: 20 پروژه صيانتي تزريق گاز و آب به ميادين نفتي را در دست اجرا داريم و روزانه 120 ميليون متر مكعب گاز به ميادين نفتي تزريق مي‌شود كه اين عدد تا پايان برنامه پنجم توسعه به دو برابر خواهد رسيد.
وي با اشاره به وضعيت مصرف انرژي بخش خانگي، صنعتي و نيروگاهي كشور، گفت: 99 درصد انرژي كشور از ذخاير نفتي و گازي است و چهار برابر ساير كشورهاي جهان مصرف داخلي‌مان است، 99 درصد شهرها و به صورت ميانگين 57 درصد روستاهاي كشور داراي گاز هستند، به 12 هزار و 780 روستا گازرساني شده است و واحدهاي صنعتي و نيروگاهي همگي داراي گاز مي‌باشند.
قاسمي تاكيدكرد: بايد با تنوع‌بخشي به سبد انرژي، امكان استفاده از ساير انرژي‌ها و بعد صادرات انرژي را دنبال كنيم. با اينكه سومين توليدكننده گاز جهانيم ولي طراز واردات و صادرات گازمان يكسان است، 600 ميليون متر مكعب گاز استخراج و حدود 500 ميليون متر مكعب آن به مصرف داخلي مي‌رسد و 100 ميليون متر مكعب باقيمانده براي تزريق به ميادين نفتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
وي گازرساني به روستاهاي داراي بيش از 100 خانوار را از جمله برنامه‌هاي وزارت نفت عنوان كرد و افزود: شركت ملي گاز حدود 9 هزار ميليارد تومان بدهي دارد كه براي بازپرداخت اين مبلغ با مشكل روبروست. ظرفيت پالايشي كشور در حال حاضر 1/7 ميليون ليتر نفت خام است كه تا پايان برنامه به 2/5 ميليون ليتر خواهد رسيد.
وزير نفت افزود: موافقت اصولي 13 پالايشگاه خصوصي با تضمين خوراك صادر شده است. در فاز اول اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها دو هزار و 105 جايگاه CNG به بهره‌برداري رسيد.
وي با اشاره به وضعيت كشور در حوزه صنعت پتروشيمي گفت:‌ صنعت پتروشيمي از مزيت‌هاي نسبي كشور است. ظرفيت فعلي مجتمع‌هاي پتروشيمي كشور 54 ميليون متر مكعب است كه تا پايان برنامه به 100 ميليون خواهد رسيد. توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي نيز در دستور كارمان است. البته اين كار بدون طرح آمايش سرزمين به ضرر صنعت تمام مي‌شود.
قاسمي افزود: 70 واحد پتروشيمي نيمه‌كاره داريم كه اميدوارم با استفاد ه از ذخاير صندوق توسعه ملي بتوانيم تا پايان برنامه پنجم همه آنها را به مرحله توليد برسانيم. با استفاده از فرصت تحريم، به جاي واردكننده فرآورده‌هاي نفتي،‌ امروز جزء يكي از صادركنندگان اين فرآورده‌ها به كشورهاي همسايه‌ هستيم.
وي تصریح کرد: شتاب توليد خدمات فني و مهندسي افزايش چشم‌گيري يافته و در سال‌هاي آينده به عنوان صادركننده تجهيزات نفت و گاز وارد اين بازار خواهيم شد.
وزير نفت ميزان سرمايه مورد نياز صنعت نفت را، 250 ميليارد دلار عنوان كرد و افزود: طي برنامه پنجم توسعه به طور سالانه 50 ميليارد دلار بايد در بخش نفت سرمايه‌گذاري شود. مطالعه پيرامون منابع مالي ضروري است. استفاده از ذخاير صندوق توسعه ملي و منابع بانك مركزي در سال جاري وضعيت صنعت نفت را بهبود بخشيده است. اگر نمايندگان با حمايت‌هاي جدي‌شان، منابع مالي مورد نياز را در اختيار وزارت نفت قرار دهند تا پايان برنامه پنجم توسعه برداشت‌مان در بخش نفت چهار برابر و در بخش گاز 2/5 برابر ظرفيت موجود خواهد شد./ب2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار