اصفهان/

کاهش بیش از 50درصد حجم ذخیره آب سد زاینده رود

حجم ذخیره آب سد زاینده رود تا اواخر خردادماه گذشته، 600 میلیون متر مکعب بود که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال به 280 میلیون متر مکعب کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ، مدیر امور بهره برداری ونگهداری از سدها وتاسیسات آبی استان اصفهان در نشست خبری ضمن بیان این مطلب افزود: حجم ذخیره آب سد زاینده رود در متوسط بلند مدت، یک میلیارد و 115 میلیون متر مکعب بوده که میزان فعلی آب ذخیره شده سد زاینده رود نسبت متوسط بلند مدت آن 75درصد کاهش یافته است. بصیر پور، کاهش حجم آب سد زاینده رود را نسبت به 40 سال گذشته بی سابقه اعلام کرد.

وی با اعلام اینکه نیازهای حوزه آب زاینده رود 2میلیارد و150 میلیون متر مکعب است که بخشی از آن حق آبه کشاورزان می باشد گفت: این در حالیست که کل منابع آبی که در اختیار حوضه قرار دارد به طور متوسط حدود یک میلیارد و570 میلیون متر مکعب است.

مدیر امور بهره برداری ونگهداری از سدها وتاسیسات آبی استان اصفهان با اشاره به اینکه در شرایط موجود حوزه زاینده رود با حدود 600 میلیون متر مکعب کمبود آب روبه رو ست، پیش بینی کرد این کمبود تا افق 1410 به یک میلیارد متر مکعب برسد.

بصیرپور تاکید کرد: نگرانی هایی به لحاظ تامین آب شرب در سال جاری وجود دارد که اگر طی 4 ماه آینده دربخش شرب ودیگر بخش ها، صرفه جویی نشود امکان کاهش کیفیت وکمیت آب وجود خواهد داشت. وی با بیان اینکه نیروگاه سد زاینده رود تا یک ماه آینده از کار خواهد افتاد و با این کمبود آب در سد زاینده رود احتمال راه اندازی آن در پاییز نیز وجود نخواهد داشت، به خشکی زاینده رود اشاره کرد وگفت: خشکی زاینده تا اواخر سال ادامه دارد وبرای کشاورزان شرق اصفهان هیچ گونه آبی برای کشت پاییز وجود ندارد. مدیر امور بهره برداری ونگهداری از سدها وتاسیسات آبی استان اصفهان تصریح کرد: در سال آبی 92-91 آب برای کشت غلات توزیع نخواهد شد.

بصیرپور مشکل تامین آب مورد نیاز نیروگاه اسلام آباد و پالایشگاه اصفهان را از چالش های مهم استان برشمرد وافزود: اگرچه در برداشت آب در بالادست سد زاینده رود همکاری های زیادی صورت گرفت تا در تامین آب بخش صنعت مشکل ایجاد نشود ولی آنگونه که انتظار می رفت برداشت های آب کنترل نشد.

وی از دلایل اصلی بحران آبی اخیردر حوزه زاینده رود را نبود مدیریت یکپارچه منابع آب در این حوزه اعلام کرد وگفت: تا سال 84 در حوزه زاینده رود مدیریت یکپارچه منابع آب حوزه زاینده رود وجود داشت ولی از سال 84 و با تصویب یک لایحه در مجلس سبب شد تا مدیریت یکپارچه در حوزه زاینده رود وجود نداشته باشد.

مدیر امور بهره برداری ونگهداری از سدها وتاسیسات آبی استان اصفهان افزود: هم اکنون 5 درصد حوزه زاینده رود که تامین کننده آب این حوزه است، زیر نظر یک مدیریت بوده و توزیع کل آب آن که تامین کننده آب 4 استان است در اختیار مدیریت دیگر می باشد.

بصیرپور خاطر نشان کرد: برای رفع این معضل، طرح هایی پیش بینی شده که چنانچه به نتیجه نرسد بحران زاینده رود ازاین هم بد تر خواهد شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.