14 تیرماه در سعدآباد برگزار می شود:

آئین رونمایی از قرآن کریم به خط شکسته نستعلیق

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد از رونمایی قرآن کریم بخط شکسته نستعلیق با قلم استاد علیرضا بابایی، در روز چهاردهم تیر ماه مصادف با روز قلم در موزه خط و کتابت میرعماد خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مجموعه سعدآباد، مهندس علی عبداله نژاد در این باره  گفت : همزمان با روز قلم نمایشگاهی از آثار خوشنویسی کتابت قرآن کریم به خط شکسته نستعلیق، که با قلم استاد علیرضا بابایی از خوشنویسان انجمن خوشنویسان ایران کتابت گردیده و هر ورق آن به زیبایی تمام با طلا تذهیب شده است،گشایش خواهد یافت.

مدیر مجموعه سعدآباد افزود: تذهیب نسخه های این قرآن نفیس به شیوه های مختلف تذهیب و کتاب آرایی ایرانی اسلامی آرایش شده که نمایی از سیر تحول تذهیب از دوره مغول تا دوره صفوی و قاجار را نشان میدهد. کار تذهیب قرآن مذکور توسط گروهی متشکل از هنرمندان تذهیب کار دوره معاصر صورت گرفته است.

وی با اشاره به نزول سوره مبارک قلم به عنوان فصل آغاز نگارش در عالم اسلام،تصریح کرد: این قرآن نفیس که در نوع خود بی نظیر است ، در راستای ارج نهادن به روز قلم برای اولین بار در این روز برابر با 14 تیرماه رونمایی می شود و تا 25 تیرماه نیز در معرض نمایش خواهد بود.

عبداله نژاد اضافه کرد: اثر مذکور توسط  حامی خود همچنان در حال تهیه و اجرا است و در نهایت بصورت یک مجلد کامل ،جزو آثار ارزشمند ایران اسلامی قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در پایان ،بر پایی نشست های تخصصی، سخنرانی توسط اساتید انجمن خوشنویسان و اجرای زنده تذهیب این اثر فاخر قرآنی را با هدف افزودن بر غنای برنامه مذکور ، از دیگر برنامه های جانبی این مراسم و نمایشگاه برشمرد.

یادآور می شود معماری بنای موزه خط و کتابت میرعماد متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و در سال 1376 به نام ميرعماد الحسني ،بزرگ ترين استاد خوشنويسي قرن 11 هجري قمري ، مورد بهره برداري قرار گرفته است. میرعماد خوشنویس مشهور عصر شاه عباس صفوی در اصفهان بوده که در سال 1024 (ه.ق) به قتل رسید./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار