سفیر ایران در اسپانیا:

آمریكا با تحریم و فشار تغییری در مذاکرات هسته ای ایران ایجاد نخواهد كرد

سفير كشورمان در اسپانيا گفت: اگر آمريكا فكر كند با فشار و تحريم، تغييري در مواضع ايران در زمينه مذاكرات هسته‌اي ايجاد مي‌شود، كاملا در اشتباه است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مرتضي صفاري سفير كشورمان در اسپانيا در جريان سفر به بارسلون، ضمن گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني tv3.cat اسپانيا، در پاسخ به سوال خبرنگار اين شبكه در خصوص مذاكرات هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران مبني بر اينكه كشورهاي گروه 1+5 معتقدند ايران به دليل موثر بودن تحريم‌هاي نفتي، با روحيه مثبت‌تري وارد گفت‌وگو با غرب شده است ضمن رد اين طرز فكر تصريح كرد: اگر غرب با اين تحليل وارد مذاكره با ايران شود شكست خواهد خورد. ايران براساس توافقات استانبول 2 اعلام آمادگي كرد در فضاي همكاري، قدم‌هايي را بردارد. اگر طرف مقابل فكر كند با فشار تحريم‌ تغييري در مواضع ايران حاصل خواهد شد كاملا در اشتباه است،‌ ولي اگر آمادگي براي تفاهم و همكاري داشته باشند، ايران نيز اين آمادگي را خواهد داشت.

وي افزود: ما براي فروش نفت هيچ مشكلي نداريم و به اندازه كافي نيز مشتري داريم و مي‌توانيم جايگزين كنيم. اين در حالي است كه در نتيجه تحريم نفتي، غرب بيشتر از ايران ضرر مي‌كند. افزايش قيمت نفت و در نتيجه افزايش هزينه‌هاي اين كشورها پس از اعلام تحريم‌ها، شاهدي بر اين مدعاست.

صفاري در پاسخ به اين سوال كه يكي از مشكلات عدم تفاهم با ايران، مخالفت تهران با بازديد از پارچين است گفت: ايران تا كنون دو بار اجازه بازديد از پارچين را صادر كرده است، ولي سوال ما اين است كه اين بازديدها تا چه زماني بايد ادامه داشته باشد و چه چيزي بايد ديده شود؟ اين در حالي است كه سايت پارچين يك سايت نظامي است و هيچ كشوري اجازه بازديد ديگران از اماكن نظامي خود را نمي‌دهد ولي ما موافقت كرديم در راستاي نشان دادن حسن نيت و در صورت امضاي يك مداليته ، حاضرين امكان بازديد از آن فراهم كنيم.

سفير كشورمان در اسپانيا در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا ادعاي رژيم صهيونيستي براي حمله به ايران جدي است و يا براي فشار بر ايران است گفت: گرچه بهتر است اين سوال را از خود آنها بپرسيد، ولي آمريكا و اسراييل در شرايطي نيستند كه به ايران حمله كنند. آمريكا در حال تلاش براي خروج از مشكلات ناشي از ورود به عراق و افغانستان است و لذا بعيد است وارد جنگ ديگري شود. اسراييل هم در صورتي به ايران حمله خواهد كرد كه قصد داشته باشد دست به خودكشي بزند با پاسخ قاطع ايران مواجه خواهد شد. ممكن است. جنگي را آغاز كنند ولي قطعا نخواهد توانست آن را به نفع خود پايان دهند.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه "اسراييلي‌ها مي‌گويند ايران ما را به رسميت بشناسد تا اين تنش‌ها خاتمه يابد" گفت: اسراييل موجوديت مشروعي ندارد، اشغالگر و غاصب است. حقوق فلسطينيان را پايمال مي‌كند و به قوانين بين‌المللي ياببند نيست. چگونه آن را به رسميت بشناسيم؟

وي همچنين در خصوص بحران سوريه تركيه گفت كه مشكلات سوريه را بايد مردم اين كشور حل كنند. اينكه از بيرون تصميم بگيرند چه كسي حاكم باشد يا نباشد، چاره كار نيست. بايد فضايي ايجاد شود كه در قالب گفت‌وگوهاي مردم و دولت حل شود.

سفير جمهوري اسلامي ايران در اسپانيا در پاسخ به سوالي در خصوص موضوع ايران در مورد انقلاب‌هاي كشورهاي عربي، تصريح كرد عناصر مشتركي در حركت‌هاي فوق وجود دارد. از جمله اينكه مردم اين كشورها عليه ديكتاتوري وابسته به غرب قيام كردند، حركت آنها بازگشت به اصالت اسلامي آنها بود و نهايتا اينكه اين مردم به دنبال عزت از دست داده خود هستند. اين سه عنصر همان اتفاقاتي است كه در سال 1979 در ايران افتاد و لذا ما آن را بيداي اسلامي مي‌ناميم./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار