اراده آهنين در صنعت مس براي ارتقاي توليد ملي؛

12.8 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري براي افزايش توليد/ ظرفيت توليد مس به 700 هزار تن مي رسد

مدير عامل شركت ملي صنايع مس از عزم جدي كاركنان اين شركت براي افزايش توليد مس خبر داد و افزود:در همين راستا 12.8 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري براي فعاليت هاي توسعه اي توليد انجام مي گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اردشير سعدمحمدي در جريان بازديد خبرنگاران از مجتمع مس سرچشمه از اجراي برنامه هاي توسعه اي در جهت افزايش ظرفيت توليد مس خبر داد و گفت: ميزان مصرف سرانه مس در دنيا معادل 3 كيلوگرم به ازاي هر نفر است كه با توجه به جمعيت 7 ميلياردي جهان مصرف سالانه اين محصول در دنيا معادل 21 ميليون تن مي شود.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه در سال 2011 ميلادي حدود 19ميليون تن مس در دنيا توليد شد مشكلاتي در عرضه و تقاضاي اين محصول به وجود آمد.
سعدمحمدي تصريح كرد: رشد سالانه 3 درصدي تقاضاي مصرف مس و كاربرد آن در صنايع مختلف از جمله نانو، هايتك، هواپيماسازي و غيره اهميت توليد اين محصول استراتژيك را چند برابر مي كند. به طوري كه پيش بيني مي شود در سال 2030 ميلادي ميزان مصرف مس به 35 ميليون تن افزايش يابد.
وي اظهار داشت: از اين رو كشورهاي مختلف برنامه هاي متعددي در راستاي افزايش توليد مس داشته و هم اكنون 88 پروژه فعال توليد مس كاتدي در جهان وجود دارد كه يكي از آنها در ايران ثبت جهاني شده است.
*چين بزرگترين توليد كننده و مصرف كننده مس در جهان
سعدمحمدي با اشاره به اينكه مصرف مس يكي از شاخصه هاي توسعه صنعتي است، افزود: هم اكنون چين با ميزان مصرف 7 ميليون و 628 هزار تن در رتبه نخست مصرف كننده مس در جهان است كه اين ميزان معادل 39.74 درصد از مصرف كل اين محصول در دنيا مي شود.
مدير عامل شركت صنايع  ملي مس اظهار داشت: همچنين كشور چين با توليد 4 ميليون و 947 هزار تن مس در رتبه نخست، شيلي با توليد 2 ميليون و 900 هزار تن رتبه دوم و ژاپن با توليد 1 ميليون و 300 هزار تن در رتبه سوم توليدكننده مس در جهان هستند.
وي تصريح كرد: پيش بيني مي شود در سال 2015 ميلادي حجم توليد مس در چين به 8 ميليون و 400 هزار تن و در ژاپن به 1 ميليون و 400 هزار تن برسد.
*خيز شركت صنايع ملي مس براي افزايش توليد
براساس اين گزارش، سعدمحمدي پس از بيان شرايط توليد و مصرف اين محصول استراتژيك در دنيا به شرح برنامه هاي اجرا شده و در حال اجراي شركت صنايع ملي مس پرداخت و افزود: در سال گذشته 123 ميليون تن ماده معدني و باطله توسط اين شركت استحصال شده كه 37 ميليون تن آن ماده معدني بوده است.
وي ادامه داد: با برنامه ريزي صورت گرفته طي 4 سال آينده اين ميزان توليد دو برابر خواهد شد.
سعدمحمدي همچنين از دستيابي به ركوردهاي جديد خبر داد و افزود: سال گذشته در بخش كنستانتره مس با توليد 901 هزار تن و در بخش كاتد مس با توليد 235 هزار تن ركورد زده ايم.
وي ادامه داد: پيش بيني مي شود طي سال جاري توليد مس كاتدي از 250 هزار تن نيز فراتر رود.
  پيش بيني 200 هزار متر حفاري اكتشافي در سال 91
مدير عامل شركت ملي صنايع مس تصريح كرد: اين شركت در سال گذشته 151 هزار متر حفاري اكتشافي انجام داده كه اين ميزان معادل 75 درصد از كل حفاري صورت گرفته در كشور است.
وي تاكيد كرد: ذخيره مس خالص در كشور در سال 89، با 92 هزار متر حفاري 18 ميليون تن بوده كه اين ميزان در سال 90 به 21 ميليون و 340 هزار تن رسيده و اين امر جايگاه كشور را از رده 11 دنيا در سال 89 به رده 7 دنيا در حوزه ذخيره مس ارتقا داده است.
سعدمحمدي افزود: با افزايش عمليات اكتشافي تا دو سال آينده به رتبه پنجم جهاني در بخش ذخيره قطعي دست خواهيم يافت.
اين مقام مسئول اظهار داشت: در سال جاري حفاري 200 هزار متر در دستور كار قرار دارد و تاكنون از مرز 47 هزار متر حفاري اكتشافي عبور كرده ايم.
*خريد تجهيزات جديد براي توسعه كار
مدير عامل شركت صنايع ملي مس از خريد دو تراک 240 تني حمل بار براي نخستين بار در كشور خبر داد و افزود: به منظور توسعه كار و افزايش توليد نوسازي ناوگان معدن كاري و خريد تجهيزات جديد در دستور كار شركت قرار دارد.
وي تصريح كرد: در همين راستا سال گذشته 20 تراک136 تني خريداري شده و 40 دستگاه ديگر نيز تا پايان امسال به ناوگان معدن كاري اضافه خواهد شد.
سعدمحمدي خاطر نشان كرد: خريد دستگاه هاي پيشرفته 360 تني نيز از برنامه هاي توسعه اي اين شركت در آينده است.
*رقابت مشتريان خارجي براي خريد مس ايران با عيار بالا
سعدمحمدي با بيان اينكه رتبه دوم صادرات غير نفتي به مس اختصاص دارد اظهار داشت: در سال 89، 1 ميليارد و 316 ميليون دلار صادرات داشته ايم كه اين ميزان در سال 90 به 1 ميليارد و 30 ميليون دلار رسيده است.
وي ادامه داد: اين كاهش به دليل افزايش تقاضاي كارخانه هاي داخلي بوده است.
سعدمحمدي با اشاره به اينكه مس توليد شده در كشور ما با درصد خلوص 99.999 از بهترين محصولات جهان است، افزود: مشتريان خارجي براي خريد مس از كشور ما رقابت شديدي با هم دارند و به همين دليل فروش خارجي ما از طريق برگزاري مزايده هاي بين المللي انجام مي گيرد.
وي تصريح كرد: ميزان فروش اين شركت در سال 88، 2 هزار و 100 ميليارد تومان، سال 89، 2 هزار و 700 ميليارد تومان و در سال 90، 3 هزار و 400 ميليارد  تومان بوده است.
* ارتقاي ظرفيت توليد مس به 700 هزار تن در سال
سعدمحمدي با اشاره به برنامه هاي توسعه اي در اين شركت افزود: با اجراي اين برنامه ها ظرفيت توليد مس از 230  هزار تن كنوني به 700 هزار تن ارتقا خواهد يافت.
وي ادامه داد: براي تحقق اين هدف سرمايه گذاري هاي متعددي در چهار حلقه معدن، تقليظ، ذوب و پالايش انجام گرفته به طوري كه براين اساس در استان كرمان سرمايه گذاري 6 هزار و 540 ميليارد تومان، آذربايجان شرقي 3 هزار و 100 ميليارد تومان، اصفهان 310 ميليارد تومان، سيستان و بلوچستان 100 ميليارد تومان و يزد 1000 ميليارد تومان براي انجام فعاليت هاي توسعه اي پيش بيني شده است.
مديرعامل شركت صنايع  ملي مس عنوان كرد: در مجموع بيش از 12 هزار و 800 ميليارد تومان سرمايه گذاري در اين راستا انجام مي گيرد.
* كاركنان شركت صنايع مس وضعيت خوبي دارند
سعدمحمدي تاكيد كرد: براي انجام اين پروژه هاي توسعه اي تاكنون حتي يك ريال وام از هيچ بانك داخلي و خارجي نگرفته ايم و اين سرمايه گذاري ها با پشتيباني مالي خود شركت صورت گرفته است.
وي ادامه داد: اين شركت توانسته علاوه بر انجام فعاليت هاي توسعه اي در بخش خدمات اجتماعي نيز فعال باشد و تاكنون 100 خانه روستايي براي افراد بومي اين شهر احداث کرده است.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر وضعيت شغلي كارگران اين شركت گفت: كارگران استخدامي در اين شركت از حقوق و مزاياي بالايي برخوردار هستند.
لازم به ذكر است، در حاشيه بازديد خبرنگاران از مجتمع مس سرچشمه برخي كارگران پيماني از وضعيت شغلي و حقوقي خود ناراضي بودند و سعدمحمدي در اين خصوص اظهار داشت: طبق قانون استخدام كارگران پيمانكاري در سيستم مربوط به دستگاه دولتي است اما با اين وجود شركت صنايع  ملي مس نيز اين امر را در دستور كار خود قرار داده است.
وي با اشاره به اينكه شكايت برخي كارگران از ميزان حقوق خود مربوط به كارگران پيماني بوده و ربطي به شركت صنايع ملي مس نداشته تصريح كرد: با وجود اينكه حقوق اين كارگران از اين شركت پرداخت نمي شود اما پاداش ساليانه و شرايط دريافت وام به اين افراد تعلق مي گيرد./ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار