ملکان/

زنجیره مو، باغات آذربایجان شرقی را تهدید می‌کند

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: آفت زنجیره مو، بزرگ‌ترین آفت باغی در این استان به شمار می‌رود به طوری که خسارتش بیشتر از بلایای طبیعی است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  از ملکان، محمود کیا صبح امروز در حاشیه همایش یک روزه راه‌های مقابله با آفت زنجیره مو در شهرستان ملکان با بیان اینکه رشد سریع و تکثیر بیش از حد آن موجب شده 90 درصد باغات ملکان دچار خسارت شوند، اظهار داشت: خشکاندن ریشه و همچنین انتشار سریع آن به مراتب تاثیر بسیار بدی بر باغداری دارد و ممکن است جبران آن سال‌های زیادی طول بکشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه استفاده بی‌رویه از سموم در باغات موجب شده دشمنان آن به مرور از بین بروند و این آفت بدون رقیب به جان باغ‌ها بیافتد، تاکید کرد: توجه نکردن به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی در نحوه استفاده از کودهای شیمیایی و سموم و بی‌دقتی در زمان بیکاری موجب می‌شود این آفت بتواند به رشد سریع خود ادامه دهد.

وی بهترین راه مقابله با این آفت را تبدیل باغات پشته‌ای به روسیمی دانست و افزود: این زنجیره یکی از آفات مهم مو در ایران است که در تمام مناطق موکاری وجود دارد و علاوه بر مو به بسیاری از گیاهان و محصولات دیگر مانند سنجد، سیب، آلبالو، به، سپیدار، زبان گنجشک، نارون، ازگیل ژاپنی، تبریزی، پسته، انار، گلابی و هلو صدمه می‌زند.

کیا ضمن تشریح نحوه خسارت این آفت ادامه داد: حشره بالغ بر روی سرشاخه‌های مو و سایر درختان میزبان تخم‌ریزی می‌کند و بر اثر تخم‌ریزی حشره قسمتی از بافت گیاه از فعالیت بازمانده و در روی آن برآمدگی‌هایی بوجود می‌آید که سبب شکنندگی سرشاخه و ضعیف شدند و خشکی آنها می‌شوند.

وی ادامه داد: پوره‌های آفت پس از خروج از تخم داخل خاک شده و روی ریشه‌های مو مستقر می‌شودند که پس از استقرار برای تغذیه، خرطوم خود را در نسج ریشه فرو برده و به شدت آغاز به تغذیه می‌کنند و در موستان‌هایی که این آفت شیوع دارد پایه مو تدریجاً ضعیف گشته و سرانجام می‌خشکد و در نهایت پایه‌های آلوده اغلب رشد بسیار کم دارند، برگ‌ها زرد می‌شود و میوه‌ها بسیار کم و ریز هستند.

کیا با بیان اینکه زنجیره‌های کامل از اوایل تابستان به بعد در موستان‌ها دیده می‌شود، افزود: استفاده از زمین‌های شنی، ازدیاد آبیاری و تقویت زمین به وسیله کودهای حیوانی شیمیایی، پیوند واریته‌های مرغوب روی پایه‌های مقاوم، بیل زدن پای درخت و سوزانیدن علف‌های هرز باغات و اطراف آنها، هرس سرشاخه‌های آلوده به تخم ریزی زنجیره‌ها در بهار و سوزانیدن آنها، آب تخت کردن باغات از روش‌های کنترل آن هستند./ج1

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
نویسنده
۱۱:۰۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
زنجره مو درست تره ؟!