بيرجند/

بهره‌برداری از 15 سد و شبکه آبیاری در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت:‌ در حال حاضر 15 سد و شبکه آبیاری در استان قابل بهره‌برداری است

غلامرضا غلامرضایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛اظهارداشت: در حال حاضر از سدهای حاجی‌آباد، برون، سد شهید پارسا، شبکه آبیاری و زهکشی پارسا، سد رزه اسدیه، سد تغذیه‌ای حصارسنگی، مزار سیدعلی، باغ سنگی، زولسک، مختاران، دهانه‌رود، سرند، شوسف، بند انحرافی گاویچ و ایستگاه پمپاژ تجنود بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به افت شدید آبخوان در استان و کاهش نزولات جوی ادامه داد: سدسازی با هدف مدیریت آب در مرزهای شرقی کشور قابل توجیه است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی استان کم‌آبی است باید از هدررفت آب موجود به نحو مقتضی جلوگیری کرد.

غلامرضایی ادامه داد: هر چند احداث یک سد نیازمند صرف هزینه زیادی بوده اما در راستای حفظ میزان آب موجود در استان از نقش بسزایی برخوردار است.

وی درباره میزان تأثیر عملیات آبخیزداری در افزایش آب سفره‌های زیرزمینی در مقایسه با سدها افزود: عملیات آبخیزداری در جلوگیری از سیلاب‌های مخرب و حمل خاک بالادست حوزه محل مخازن نقش بسزایی دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر در پی تحویل آب ذخیره شده دو سد رزه و فرخی به بخش کشاورزی هستیم، گفت: ساماندهی شرکت‌های سهامی زراعی برای واگذاری زمین کشاورزی به کشاورزان با مدیریت جهاد کشاورزی در دست انجام است.

وی افزود: آب ذخیره شده در این دو سد 600 هکتار از اراضی کشاورزی استان را زیرپوشش قرار می‌دهد و 150 کشاورز از آن بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به سدهای در دست احداث استان اشاره کرد و گفت: مخزن سد فرخی در شهرستان قاین با حجم 9 میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم 8 میلیون مترمکعب و سد مخزنی سیاهو در سربیشه با حجم مخزنی 14.5 میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم 7 میلیون مترمکعب در دست احداث است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.