رويترز /

سابقه تصميمات پيشين نتانياهو باعث انتقاد از سياست وي در قبال ايران شده است

خبرگـزاري رويترز در گـزارشي به قلم "جفري هلر" نوشت: يک گزارش دولت اسرائيل که روز چهارشنبه منتشر شد به عملکرد نخست وزير رژيم صهيونيستي که هم اکنون در حال بررسي اقدام نظامي عليه ايران است؛ با ديده ترديد نگاه شده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش تصميم بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل را در خصوص حمله مرگبار نيروهاي ارتش به ناوگان کشتيهاي حامل کمک به غزه که در سال 2010 صورت گرفت مورد انتقاد قرار داد.

گزارش ارائه شده از سوي "ميخا ليندنشتراوس" ناظر دولت، به احتمال زياد هيچ تاثير سياسي آني بر وضعيت نتانياهو نخواهد داشت. با اين حال اين گزارش  - که به اعتقاد نهادهاي ناظر بر دولت، گزارشي هشدار دهنده درباره احتمال وقوع حوادثي در آينده است - به سرخط خبرهاي روزنامه هاي صهيونيستي تبديل شد. روزنامه هاي صهيونيستي در اين باره اعلام کردند عملکرد نتانياهو پس از هر گونه حمله احتمالي و مخاطره آميز به تاسيسات هسته اي ايران مورد بررسي بسيار دقيق و موشکافانه قرار خواهد گرفت.

در اين گزارش 158 صفحه اي که درباره حادثه رهگيري کشتي کمکهاي ماوي مرمره در ماه مه سال 2010 منتشر شد آمده است: فرآيند تصميم گيري توسط نخست وزير به شيوه اي بي نظم، بدون هماهنگي، بدون کسب مجوزهاي لازم و بدون مدارک قابل استناد صورت گرفت.
 
تفنگداران دريايي رژيم اسرائيل در جريان حمله به اين کشتي حامل کمکها که به سمت غزه در حرکت بود، 9 فعال مدافع حقوق فلسطيني ها را که همگي از اتباع ترکيه بودند به قتل رساندند. اين کشتي به همراه پنج کشتي ديگر به سمت غزه در حرکت بود تا محاصره اين منطقه را بشکند.  وقوع اين حادثه باعث شد ترکيه روابط خود را با تل آويو که زماني بسيار گسترده بود، کاهش دهد و آن را به پيگيري پرونده جنايات جنگي تهديد کند.

ليندنشتراوس در اين باره اعلام کرد گفتگوهاي مقامات رژيم اسرائيل در خصوص متوقف ساختن حرکت کشتي ماوي مرمره تقريبا به ديدارهاي نتانياهو با ايهود باراک وزير دفاع و آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه محدود مي شد.
بر اساس قوانين رژيم اسرائيل، نخست وزير موظف است پيش از هر گونه اقدام نظامي عمده با مقامات امنيتي کابينه مشاوره کند. در گزارش مذکور آمده است اين در حالي است که جلسه اين مقامات در خصوص چگونگي توقف کشتي ماوي مرمره تنها پنج روز پيش از انجام حمله تشکيل شد. همچنين اعضاي کابينه از هدف برگزاري اين نشست اطلاعي نداشتند و فرصت کافي براي آمادگي در خصوص اين موضوع نيز در اختيار آنها قرار نگرفته بود.

"مارک رگو" سخنگوي نتانياهو در پاسخ به اين مسائل گفت: فرآيند دموکراتيک در اسرائيل شامل ساز و کارهايي نهادي مي شود که هدف نظارت مستقل را پيگيري مي کند. ما از اداره نظارت دولتي بابت تهيه اين گزارش تشکر مي کنيم.

"يعاکوف آميدرور" ‌مشاور امنيت ملي نتانياهو طي بيانيه اي جداگانه به بزرگترين دشمن اسرائيل يعني ايران اشاره کرد.

آميدرور در اين باره نوشت: امروز ما در عرصه بين المللي با مسائل بزرگتري دست و پنجه نرم مي کنيم. فرآيند تصميم گيري هم اکنون بسيار بهتر از گذشته است.

ايران در حال حاضر به مهمترين نگراني منطقه اي رژيم صهيونيستي تبديل شده است. به عقيده مقامات اسرائيل، برنامه غني سازي اورانيوم ايران تهديدي براي موجوديت اين کشور خواهد بود. تهران داشتن هر گونه برنامه خصومت آميز را تکذيب مي کند، اما نتايج بسيار اندک گفتگوهاي ايران با کشورهاي قدرتمند جهان باعث تشديد اين نگراني شده که اسرائيل ممکن است سرانجام به حملات پيشگيرانه عليه تاسيسات هسته اي ايران دست بزند.

برخي از سران ارشد اطلاعاتي و نظامي رژيم صهيونيستي که به تازگي بازنشسته شده اند در تلاش براي آنچه که جلوگيري از وقوع چنين اقدامي شمرده مي شود، مخالفت خود را با نتانياهو و باراک اعلام کرده اند.

يکي از اين مقامات ارشد بازنشسته، نتانياهو و باراک را به پيگيري سياست "آخر الزماني" عليه ايران متهم کرده است که در جريان آن، مقامات ارشد رژيم صهيونيستي مشاوره هاي صحيحي را دريافت نکرده اند. به عقيده آنها فاصله ايران از اسرائيل زياد است و اين کشور از لحاظ توان دفاعي در وضعيت مناسبي  قرار دارد. همچنين مقامات ايران هشدار داده اند در صورت حمله اسرائيل، واکنشهاي گسترده اي را به اين اقدام نشان خواهند داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار