دانشنامه سياسي/

محمدحسن ابوترابي‌فرد كيست؟

محمدحسن ابوترابي‌فرد نماينده مردم تهران و نايب رييس اول نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و برادر سيد آزادگان، سيد علي اکبر ابوترابي فرد است.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرزند آیت‌الله حاج سید عباس ابو ترابی‌فرد در سال 1332 در خانواده ای اهل علم در قم متولد شد و از دوران کودکی، تحت سر پرستی برادر بزرگوارش قرار گرفت.

وی در سال 1344 تحصیلات حوزوی را در نجف آغاز کرده و ضمن آشنایی با چهره‌های سیاسی حوزه علمیه نجف، به ویژه آشنایی و ارتباط نزدیک با فرزند بزرگوار امام خمینی(ره) شهید حاج آقا مصطفی خمینی، در جریان فعالیت‌های سیاسی قرار گرفت.

ابوترابی در سال 1372 به عنوان نماینده ولی فقیه در دانشگاه امام خمینی(ره) برگزیده شد و پس از آن به مدت یک دهه، به نهاد نمایندگی ولی فقیه دانشگاه تهران آمد.

وي با راي مردم قزوين برای سه دوره ششم، هفتم و هشتم برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب و در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس به سمت نائب رئیسی مجلس و در دوره هشتم به معاونت قوانین برگزیده شد.

ابوترابي همچنين  بعنوان نفر سوم از پنج نماينده منتخب مردم تهران در انتخابات دور اول نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به نمايندگي مردم پايتخت و پس از آن نيز در آغازين جلسات پارلمان به عنوان نايب رييس اول خانه ملت انتخاب شد.

ابوترابی در سال 1390 با حکم مقام معطم رهبری به عضویت هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه منصوب شد.

وي عضويت در شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز، عضويت در شوراي نمايندگان مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و مسوليت عقيدتي - سياسي وزارت دفاع در زمان امام خميني(ره) را در كارنامه كاري خود دارد.

/س2

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
وفاداران به آرمان های انقلاب در مقام مدیریت کشور باقی می مانند.
زنده باد ایران اسلامی!
آخرین اخبار