رييس کمیسیون عمران شورای شهر خبر داد:

عامل اصلی سیلاب اخیر پایتخت،گودبرداری کارگاه مترو

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت : گودبرداری مترو با فاصله کم از کانال میانرود، عامل اصلی واقعه جاری شدن سیلاب در مترو در روز 27 فروردین‌ ماه سال جاری بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حمزه شکیب که به نمایندگی از اعضای شورای شهر مامور تهیه گزارشی در خصوص علل وقوع سیلاب اخیر در مترو شده بود،گفت: سیلاب اخیر حاصل یک مسئله ساده مهندسی بوده که موجب خسارت 22 میلیارد تومانی به مترو شد، درحالی‌که می‌شد از این اتفاق جلوگیری کرد.  
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه گزارش کمیسیون عمران با همکاری جمعی از اساتید دانشگاه، مهندسان حرفه‌ای و افراد مطلع از سازمان‌های مرتبط دولت و شهرداری تهیه شده است، اظهار داشت: در بخشی از این گزارش به ارائه علل علمی وقوع حادثه پرداخته شد و در بخش دیگر پیشنهاداتی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی مطرح شده است.
شکیب با اشاره به اینکه کانال میانرود در سال 1348 ساخته شده بود، افزود: از همان زمان دیواره شمالی کانال به طول 150 متر ساخته نشده و به جای آن تعدادی پنل قرار گرفته بود. مهندسان مشاور از سال 74 بارها این موضوع را تذکر داده بودند، اما شهرداری تهران در هیچ دوره‌ای اقدام به ساخت دیواره شمالی این کانال نکرده بود؛ در عین‌ حال این مسئله تا زمانی که گودبرداری امتداد خط 4 مترو صورت نگرفته بود، مشکلی در شهر ایجاد نکرد.
وی تصریح کرد: عدم اجرای دیواره شمالی کانال میانرود و در عین حال مجاورت نزدیک گودبرداری مترو با این کانال که از نیمه دوم سال 88 آغاز شد و تا نیمه دوم 89 به اتمام رسیده بود، موجب وقوع سیلاب 27 فروردین ماه شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود 20 متر گودبرداری با فاصله کم از کانال میانرود انجام شده بود، اظهار کرد: این گودبرداری به نحو شایسته‌ای تحکیم نشده بود و همین مسئله در وقوع سیلاب اخیر نقش زیادی داشت.
 وی در ادامه این موضوع که حجم بالای بارش در روز 27 فروردین ماه موجب جاری شدن سیلاب در مترو شده بود را رد کرد و گفت: میزان بارندگی در آن روز نسبت به ایام مشابه در 20 سال گذشته کمتر بوده است، به طوری که در محدوده شمال شهر طی 20 سال اخیر، 622 مورد بارش با حجمی بیش از بارش روز 27 فروردین 91 را شاهد بودیم.سیلاب اخیر مترو ارتباطی به حجم زیاد بارش نداشت .
شکیب در ادامه خاطرنشان کرد: دبی آب در کانال میانرود در روز حادثه، از ظرفیت واقعی سیل‌برگردان غرب کمتر بوده است، به طوری ظرفیت این کانال، 80 مترمکعب است، اما دبی آب در آن روز تنها 38 مترمکعب بوده است؛ بنابراین سیلاب اخیر مترو ارتباطی به حجم زیاد بارش نداشت./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار