ابداع روشي جديد در جلوگيري از مرگ و فلج مغزي نوزادان

استفاده از كلاه خنك كننده سر ( Cool Cap ) كه به عنوان جديدترين شيوه جلوگيري از مرگ نوزادان و فلج مغزي در دنيا شناخته شده است در بيمارستان صارم به كار گرفته شد .

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛رييس بخش آي سي يوي نوزادان (NICU ) بيمارستان صارم گفت : نوزاداني كه هنگام تولد با كمبود اكسيژن روبرو و به اصطلاح دچار " زجر جنيني " مي شوند به كمك اين کلاه مي توان دماي سر آنان را تا 15 درجه سانتي گراد، سرد و از مرگ سلول هاي مغزي آنها در اثر کمبود اکسيژن جلوگيري كرد.

دكتر محمد مهدي قدس تهراني با بيان اينکه براي كودكان دچار كمبود اكسيژن ، تا شش ساعت پس از تولد بايد از اين كلاه استفاده شود ، گفت : پس از گذشت اين زمان ، به دليل اينکه به هر حال بخشي از سلول هاي مغزي آسيب ديده اند ، اثر بخشي درمان كاهش خواهد يافت .

وي با اشاره به اينکه همزمان با خنك كردن مغز نوزاد، از روش هايي چون اتصال به دستگاه تنفسي مصنوعي و استفاده از برخي داروها استفاده مي شود ، افزود : اين روش فقط براي نوزادان كاربرد ندارد ومي توان حين انجام عمل قلب باز در ديگر بيماران نيز با سرد كردن دماي بدن از صدمات مغزي مانند مرگ مغزي آنان جلوگيري کرد .

رييس بخش آي سي يوي نوزادان بيمارستان صارم همچنين گفت : پيش از به كارگيري اين شيوه ، تشنج و اختلالات مغزي نوزاداني که هنگام تولد دچار كمبود اكسيژن مي شدند ،‌ فقط با تكنيك هاي دارويي كنترل مي شد و استفاده از اين داروها نيز در نوع خود عوارضي همراه دارد .

قدس تهران افزود : با سرد كردن موضعي سر مي توان از آسيب مغز كه به صورت مرگ سلولي (Apoptosis )  ، از بين رفتن سلول هاي مغزي ( آتروفي ) ، بي حسي حركتي ، فلج مغزي و در نهايت مرگ ايجاد مي شود جلوگيري کرد و عارضه اي ندارد .

وي با بيان اينکه در اثر مرگ سلولي اختلالاتي در يادگيري، حافظه ، قدرت حركتي، شنوايي،‌ تكلم و بينايي فرد ايجاد مي شود ، گفت : نوزادان دچار كمبود اكسيژن به سه دسته تقسيم مي شوند ، در درجه نخست سلول هاي مغزي نوزادان آسيب خفيف دارد و اين مشکل پس از مدتي برطرف مي شود .

رييس بخش آي سي يوي نوزادان بيمارستان صارم افزود : در نوع دوم، نوزاد به تشنج دچار شده و در مواردي به كما مي رود و تا مدت ها مشکل دچار شلي اندام خواهد داشت و در دسته سوم اختلال اکسيژن رساني پيشرفته است و مي تواند به مرگ نوزاد منجر شود و در اين دو مرحله استفاده از کلاه سرد براي نوزادان کاربرد دارد .

دکتر قدس تهران گفت : جدا شدن جفت از نوزاد، پيچيده شدن بند ناف دور گردن ،‌ گير كردن نوزاد در كانال زايمان و طولاني شدن مدت زمان زايمان از عوامل ايجاد کمبود اکسيژن و زجر جنيني است .

وي همچنين گفت : همزمان با خنك كردن مغز نوزاد، ديگر روش هاي درماني مانند اتصال به دستگاه تنفسي مصنوعي و استفاده از برخي داروها نيز به كار گرفته مي شود ./ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار