باشگاه خبرنگاران گزارش مي دهد؛

بازخواني 5 ديدار اخير خاتمي با فعالان اصلاح طلب

گزارش پيش رو سعي دارد از طريق بازخواني برخي اظهارات سيد محمد خاتمي تلاش اصلاح طلبان براي ورود به عرصه سياسي را مورد بررسي قرار دهد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، در حاليکه بيش از يکسال تا انتخابات رياست جمهوري يازدهم با قي مانده است جريان ها، احزاب و تشکل هاي گوناگون فعاليت هاي خود را کم و بيش آغاز کرده اند و سعي دارند با تحليل مناسب از اوضاع و شرايط کنوني به طور زيرکانه مهر ها ي مد نظر خود را وارد عرصه ي سياسي کنند تا اقبال رسانه ها و مردم را در اينباره بسنجند.

اصلاح طلباني كه در انتخابات رياست جمهوري نهم با معرفي كانديداهاي جريان متبوع خود نتوانسته بودند موفقيتي كسب كنند آرزوي رياست جمهوري دهم و معرفي مهره اي كه بتواند در برابر محمود احمدي نژاد قرار بگيرد را در سر مي پروراندند.با توجه به اينکه اين جريان با حضور در دو دوره رياست جمهوري، يك دوره مجلس شوراي اسلامي و يك دوره شوراي شهر، كارنامه موفقي از خود ارائه نداده و مورد اقبال عمومي مردم قرار نگرفته اند در حال حاضر نيز سعي دارد از يکسال باقي مانده تا انتخابات رياست جمهوري يازدهم استفاده کند و با شروع زمزمه هايي شانس خود را براي معرفي کانديداي مورد نظر در انتخابات يازدهم بيازمايد.

گزارش پيش رو سعي دارد از طريق باز خواني برخي اظهارات سيد محمد خاتمي تلاش اصلاح طلبان براي ورود به عرصه سياسي را مورد بررسي قرار دهد.

*خاتمي: فضای تعامل و همراهی بین نیروهای دموکراسی خواه اصلاح طلب بايد ایجاد شود

16 اسفند 1390
تنها پس از گذشت چند روز از اولين مرحله انتخابات مجلس نهم سید محمد خاتمی در دیدار با جمعی از اعضای شورای مركزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح مي کند: ما هیچگاه انتخابات را تحریم نكردیم؛ باید روزنه های اصلاح را بازگذاشت و تندروی را از سوی هر كس كه باشد محكوم كرد.

وي همچين تاکيد مي کند: ما با نظام قهر نیستیم. ما نباید امكان صندوق را بر روی خود ببندیم گرچه حساب اشخاص تاثیر گذار با افراد عادی فرق می كند.

اين بخش از سخنان خاتمي به آنجايي برمي گردد که وي اصلاح طلبان را درون نظام تعریف می كند و مي گويد: ما با براندازی نظام مخالف هستيم گذشته از اینكه این توهم كه می شود این نظام را برانداخت، توهم بال است.

29 فروردين 1391
سید محمد خاتمی در جمع اعضای بنیاد باران تصریح مي کند: راه برون رفت از مشکلات به صورتی که کم ترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشد و ما را در آینده با مشکلات بزرگتری روبرو نکند این است که با تأمل در گذشته به آینده ای بهتر بیاندیشیم و فضای مناسب را فراهم آوریم.

خاتمي  در پنجاه و چهارمین نشست ماهانه بنیاد باران با تأکید مجدد بر حفظ جنبه اسلامی انقلاب و نظام، خواستار اهتمام برای اجرای ظرفیت های معطل مانده قانون اساسی، بخصوص در تأمین حقوق و آزادی های مصرح شهروندی مي شود.

وي مجدادا تاکيد مي کند: به هر حال خواستم بر این نکته تأکید کنم که ما خود را داخل نظام و مدافع آن می دانیم.

6 ارديبهشت 91
همزمان با سالروز شهادت جانسوز دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س)مراسم عزاداری آن بانوی بزرگوار با حضور برخي از شخصیتهای سیاسی، فرهنگی و ادبی طبق سنوات گذشته در دفتر سید محمد خاتمی برگزار مي شود.

خاتمی در اين ديدار تاکید مي کند: آنچه مهم است اینکه در گذشته نمانیم و به امروز و فردایمان بیاندیشیم.

*خاتمي: ما مومن به انقلاب و طرفدارجمهوري اسلامي هستيم

10 خرداد 1391
پس از آن خاتمي در آستانه سالروز 2 خرداد در ديدار جمعی از جوانان، فعالان سیاسی، هنرمندان و روزنامه نگاران ضمن نگرانی از ادامه بازداشت ها، حبس ها و حصر ها مي گويد: بدون تردید آسیب شناسی اصلاحات و میزان انطباق شخصیت و تدبیر مسؤولان اصلاح طلب با اصل و مایه اصلاحات که ریشه در تاریخ و دین و جامعه دارد امری لازم است. در این زمینه کارهایی شده است ولی کافی نیست.

وي تاکيد مي کند: ما مؤمن به انقلاب و طرفدار جمهوری اسلامی هستیم و خواستار پیاده شدن کامل قانون اساسی و پیشرفت همه جانبه کشوریم .

نکته جالب توجه در اظهارات خاتمي تاکيد وي بر لزوم فعالتر شدن اصلاح طلبان در فضاي سياسي است.

وی پيشنهاد مي کند: با آکسیونهای سیاسی مناسب و ظرفیت آفرین، بار دیگر فضای تعامل و همراهی بین نیروهای دموکراسی خواه اصلاح طلب بايد ایجاد شود.

در اين جلسه پرسش و پاسخ دختر جوان خوزستانی با اشاره به پرهیز از طرح شعارهای بلندپروازانه، خواستار نامزدی فردی شاخص از میان اصلاح طلبان در انتخابات آینده ریاست جمهوری (با استفاده از ظرفیت های اجتماعی موجود) شد.

خاتمي با تأکید بر اینکه مسأله ما بازگشت به قدرت نیست، مي گويد: ”بروز و ظهور قدرت ظاهری، پیروزی نیست. پیروزی حقیقی تحقق اراده مردم است. ما با کسی دعوا نداریم، تنها خواستار بازتر شدن فضا هستیم. برای این که راه و رسم موجود، مبتنی بر اراده مردم جریان یابد یا باید به راهی که مردم می خواهند بازگشت و یا شاهد تلاطم هایی در عرصه جامعه و سیاست بود".

*خاتمي: همه باید در کنار همدیگر به سربلندی و اعتلای این کشور و تقویت پایه های این انقلاب بیاندیشیم

13 خرداد 1391
چندي پيش سيد محمد خاتمي که برای عیادت از مادر خود، در زادگاهش، اردکان به سر می برد به عیادت یکی از جانبازان هفتاد درصد این شهرستان رفت و در جمع جانبازان، ایثارگران و خانواده های شهدای اردکان سخن گفت .

وی با ابراز تأسف از وجود برخی اختلافات، درگیری‌ها، کینه ها و نفرتها که دشمنان از آن استفاده می کنند، تأکید کرد:"همه باید در کنار همدیگر به سربلندی و اعتلای این کشور و تقویت پایه های این انقلاب بیاندیشیم."

اگر به واكاوي رفتار سيدمحمد خاتمي طي ادوار مختلف نگاهي بيندازيم، درمي يابيم كه وي بعنوان تابعي از شرايط گوناگون عمل كرده است و همواره سعي داشته تا خود را در عرصه سياست بعنوان راس جبهه اصلاحات حفظ كند.

وي در ديدار هاي اخير خود به انواع مختلف به تغيير مسير فعلي اصلاح طلبان اشاره کرده است.

خاتمي همواره در زمان فتنه 88 به طرفداري از مواضع ديگر سران فتنه پرداخت و بعد از اينكه اوضاع سياسي را مطلوب نديد، سكوت اختيار كرد تا اينكه با نزديك شدن به انتخابات مجلس شوراي اسلامي شاهد حضور دوباره خاتمي در عرصه سياسي بوديم اين در حاليست که حضور سيد محمد خاتمي پاي صندوق هاي راي در انتخابات مجلس نهم شاعبه هاي زيادي را ايجاد کرده بود که در همين جلسات نيز به وي انتقاد شده بود.

آنچه در فعاليت هاي خاتمي قابل چشم پوشي نيست تلاش جدي وي براي بازگرداندن اصلاح طلبان از فعاليت هاي براندازانه به مسير قبلي که همان استحاله از دورن بود، است و از سوي ديگر خاتمي سعي دارد همزمان با اين بازگرداندن حمايت اکثريت اصلاح طلبان را نيز جلب نمايد./س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
abbas
۲۳:۵۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
سیاسی
آخرین اخبار