نخستين نطق لاريجاني در مجلس نهم :

استقلال مجلس به معني ستيز با هيچ قوه اي نيست/ مجلس تا آخرين نفس پاي حقوق هسته اي ايران ايستاده است

علي لاريجاني به عنوان رئيس مجلس نهم اولين سخنراني خود را در صحن علني مجلس شوراي اسلامي ايراد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علي لاريجاني در اولين نطق خود در اولين جلسه مجلس نهم با قدرداني از هئيت رئيسه سني مجلس گفت: از هئيت رئيسه سني مجلس به خاطر مديريت خوب قدر داني كرده و از حسن نظر و حسن اعتماد همكاران كه به بنده و اعضاي هيئت رئيسه موقت اعتماد كرده و راي دادند نيز قدر داني مي كنم.

رئيس مجلس نهم با بيان اينكه احساس مي كنم مسئوليت سنگيني به دوشم نهاده شده است گفت: طبق انتظارات مردم كه ازمجلس دارند و انتظارت به حقي نيز است قول مي دهم كه آبروي مجلس حفظ شده و نياز ملت ايران به خوبي برآورده شود.

وي افزود: تلاش ما اين است كه با ساماندهي منظم مجلس به سمتي حركت كنيم كه رضايت خداوند و توجهات حضرت ولي عصر (عج) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري برآورده شود.

*تلاش مجلس براي تدوين استرات‍ژي مدون

منتخب مردم قم درمجلس نهم تصريح كرد: تلاش خواهيم كرد با همكاري نمايندگان مجلس نهم درابتداي كار از يك استراتژي مدون براي آينده مجلس نهم برخوردار باشيم البته در مجلس نهم افراد صاحب نظر بسيار بوده كه اين يك ظرفيت خوب براي اين دوره از مجلس است وما سعي خواهيم كرد با يك استراتژي مدون به اولويت هاي خود رسيدگي كرده و نقشه منظمي را تدوين كنيم.

لاريجاني با بيان اينكه در تدوين استراتژي مدون مركز پژوهش ها و ساير مراكزتحقيقاتي و كميسيون ها نيز مي توانند به ما كمك كنند اظهار داشت: اميدوارم با كمك ساير دوستان و كميسيون هاي تخصصي هرچه زودتر به هدف متعالي مجلس نهم كه براساس استراتژي مدوني پي ريزي خواهد شد، نايل شويم.

رئيس مجلس نهم با اشاره به اينكه مجلس نهم بايد از حواشي دوري كرده و روي مسئله خاص ملت تمركز کند گفت: يكي ازمسائل مهم اين بوده كه نهادهاي حكومتي وظايف خود را به درستي بشناسند و به جايگاه مجلس كه جايگاهي رفيع و بي بديل است احترام بگذارند البته به تعبير مقام معظم رهبري مجلس ريل گذار ساير قوا بوده و بايد ساير قوا به آن پايبند باشند بنابراين مجلسي كه در اين جايگاه قرار دارد بايد شان و جايگاه خود را به خوبي شناخته كه از اين جهت براساس نص صريح قانون اساسي موضوع استقلال طلبي و جديت در امور را دنبال كند.

لاريجاني: استقلال مجلس به معناي ستيز با هيچ قوايي نيست

وي درادامه با بيان اينكه بايد مصالح عامه نظام حفظ شود گفت: وظيفه نمايندگان است كه از استقلال اين نهاد صيانت كرده و به آن پايبند باشند.

همچنين رئيس مجلس نهم به ادوار گذشته مجلس در طول تاريخ ايران اشاره كرد وگفت:‌در طول تاريخ ايران 33 مجلس با دوره هاي مختلف و بانقاط قوت و ضعف وجود داشته است كه از ميان چندين دوره طلايي وجود داشته است.

 وي مجلس اول تا ششم تاريخ ايران را اولين دوره طلايي تاريخ مجلس ايران دانست و گفت: دوره دوم طلايي مجلس تاريخ ايران از سال 1320 تا 1328 بوده و دوره طلايي سوم نيز مجلس ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران است.

لاريجاني مجالس دوره حكومت رضاخان و محمدرضا شاه را از سياه ترين دوره هاي مجلس در طول تاريخ ايران دانست و گفت: البته در اين مجالس كه بي خاصيت بودند، قانون هاي خوبي نوشته شده است ولي تجزيه و تحليل ما اين است كه اين دوره دوره سياه تاريخ مجلس بوده و به عبارتي مجلس آلت دست بوده است.

رئيس مجلس نهم در ادامه عزت مندي مجلس را در گرو استقلال اين نهاد دانست وگفت: مجلس بايد با حفظ استقلال خود از حقوق ملت صيانت كرده و همه جانبه گرايي داشته باشد تا در تقنين ونظارت به خوبي بتواند عمل كند.

وي با اشاره به نحوه تعاملات قوه مقننه با ساير قوا اظهار داشت: مجلس با ديدگاه برادر قدرتمند بودن ساير قوا به مسائل نگريسته و درصورتي مي تواند به برادر خود كمك كند كه از قدرت بيشتري برخوردار باشد كه بر وضعيت كنوني جامعه و براي حفظ حقوق ملت و حفظ مردم سالاري با چنين ديدگاهي به تعامل با ساير قوا نگاه خواهيم كرد.

*مجلس تا آخرين نفس پاي حقوق هسته اي ملت ايستاده است

لاريجاني همچنين به تحولات اخير منطقه اشاره كرد و گفت: با مجموعه تحولاتي كه در شرايط فعلي با آن روبرو هستيم بايد مجلس با حفظ استقلال و قدرت بيشتري در عرصه حضور پيدا كند.

منتخب اول مردم قم درمجلس نهم با بيان اينكه دشمنان در شرايط فعلي بنيه هاي اقتصادي كشورمان را تحت فشار قرار داده اند بايد در راستاي نامگذاري امسال تحت عنوان "توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني" كه از طرف مقام معظم رهبري نامگذاري شده است مجلس نهم قدم برداشته و قطعا براي خنثي كردن فشارهاي اعمال شده از جانب بيگانگان گام برداريم.

وي همچنين خطاب به دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: مجلس نهم براي صيانت از حقوق ملت تا آخرين نفس ايستاده است از اين جهت دشمنان موذي تصور نكنند كه كارهاي آنان رصد نشده و هيچ عكس العملي نشان داده نخواهد شد.

لاريجاني خيزش هاي اخير مردم مسلمان منطقه را سرمايه اي براي مسلمانان دانست و گفت: برخي با نگاه سطحي به اين موضوع مي نگريستد اما از همان اوايل رهبر معظم انقلاب اين انقلاب ها را به عنوان بيداري اسلامي دانستند.

وي افزود: آنچه در مصر،‌ تونس، ليبي و بحرين رخ داده و يا درحال پيشرفت است يك سرمايه بزرگ براي آينده مسلمانان بوده و مجلس نهم قطعا از اين خيزش ها حمايت خواهد كرد هر چند مجلس هشتم نيز براي حمايت از اين خيزشها پيش تاز بوده است.

*رئيس مجلس نهم: تمركز بر مسئله اشتغال را از اولويت هاي مجلس نهم است

رئيس مجلس نهم با بيان اين مطلب گفت: در مسئله داخلي نيز مجلس نهم بايد تمركز اصلي خود را بر روي بهبود شرايط كسب وكار متمركز كرده و بحث هايي همچون گراني و بيكاري در اولويت قرار بگيرد البته در اين زمينه بايد ريشه يابي شده و به صورت بنيادي مسئله حل شود.

رئيس مجلس نهم حمايت از سرمايه گذاري هاي داخلي و بسته حمايتي از صنايع و توليدات را دوگام مهم مجلس هشتم دانست و گفت: در مجلس نهم نيز بايد به سرعت مقدمات كار فراهم شده و باتشكيل كميسيون هاي تخصصي كار شروع شود.

لاريجاني با بيان اينكه بايد از حواشي پرهيز شود گفت: البته معتقدم بايد مجلس يك مجلس پرجوش و خروش بوده و نظرات متعدد گفته شود چرا كه نقطه قدرت مجلس اظهار آراي مختلف توسط نمايندگان مختلف كه عصاره ملت هستند، بوده و از اظهار نظرنمايندگان كه حق قانوني آنهاست هيچ عبايي وجود ندارد .

*کميسيونها به عنوان مغز متفکر مجلسرياف وظيفه خود را به خوبي انجام دهند

وي نخبگان را پشتوانه طرح و لايحه وطروحه در مجلس دانست و افزود: هر كميسيوني از افراد زبده به عنوان مشاور استفاده مي كند لذا كميسيون ها كه مغز متفكر مجلس هستند نيز در قانونگذاري بسيار وظيفه خود را به خوبي انجام مي دهند.

لاريجاني از حداد عادل وهمه كساني كه كانديدا شده بودند و نشاط مجلس را تامين كرده بودند، تشكر كرد و اين گونه اظهار داشت: كانديدا شدن افراد مختلف براي هيئت رئيسه دموكراتيك بودن مجلس را نشان مي دهد و اختيار را به نمايندگان مي دهد تا فرد مورد نظرخود را انتخاب كنند.

نماينده مردم قم گفت: بايد گذشت را ياد بگيريم تا قلوب به يكديگر نزديك شود و با رفاقت از ظرفيت ها استفاده كنيم و وضعيت كشور را بهبود ببخشيم.

وي با اشاره به كميسيون تحقيق نيز گفت: افرادي را به عنوان اعضاي كميسيون تحقيق قرار مي دهيم كه به مسائل حقوقي آگاه تر باشند وبا اين قيد شعب نمايندگان خود را انتخاب كنند.

لاريجاني گفت: در ماده 46 آيين نامه نکاتي به منظور آشنايي نمايندگان با يکديگر قيد شده و همچنين در ماه 47 نيز نكاتي  درمورد نحوه بررسي ها و نحوه عضويت دركميسيون ها قيد شده که تخصص، تجربه، سابقه عضويت در اين ماده از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي در پايان با آرزوي توفيق براي نمايندگان، جلسه بعدي مجلس را روز چهارشنبه (10 خرداد) ساعت 9 صبح اعلام کرد./گ



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۱
خواهشاً فكري بحال همه نيروهاي شركتي بفرما به نيروهاي شركتي آب وفاضلاب شهري استان گلستان هم عنايت فرما ما خيلي خوشحال شديم كه در مجلس نهم حضور داشتيد با تشكر فراوان
آخرین اخبار