خوزستان/

امكان تامين آب كشت تابستانه در حوزه كرخه وجود ندارد

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: چون در حوزه كرخه با 84 درصد خشكسالي رو به رو شده‌ايم و شرب و كيفيت اب در اولويت قرار دارند، امكان تامين آب كشت تابستانه در حوزه كرخه وجود ندارد.

فتح‌الله دهكردي در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، با بيان اين‌كه در حوزه كرخه ميزان آورد آب 737 ميليون مترمكعب بود و در كل 16 درصد نسبت به سال‌هاي نرمال است، اظهارداشت: از اين ميزان فقط مي‌توانيم از 160 ميليون مترمكعب آب قابل برنامه‌ريزي براي بهره‌برداري و تامين آب شرب باكيفيت استفاده كنيم.

وي با اشاره به اين‌كه اين آب بايد حتما مراقبت شود، افزود: بعد از سوسنگرد كه محل برداشت آب شرب شهري و روستايي است، حجم آب باقيمانده براي كشت‌هاي محلي، منطقه دشت‌آزادگان و پايين‌دست سوسنگرد مورد استفاده قرار خواهند گرفت و تامين‌كننده بخشي از نياز حورالعظيم و تالاب دشت‌آزادگان است.

دهكردي يادآورشد: توصيه ما به كشاورزاني كه در اين منطقه هستند اين است كه بدون هماهنگي با جهاد كشاورزي، سازمان آب و برق و نظام صنفي كشاورزي هيچ‌گونه سرمايه‌گذاري براي كشت تابستانه انجام ندهند تا تبعات خشكسالي آن‌ها را دچار خسارت نكند و حتما ميزان سطح كشت خود را با هماهنگي با اين ادارات تنظسيم كند؛ زيرا با اين هماهنگي امكان تامين آب مورد نياز تا پايان مرحله داشت وجود ندارد.

معاون سازمان آب و برق خوزستان با بيان اين‌كه ميزان بارش امسال نسبت به سال‌گذشته 47 درصد و نسبت به سال‌هاي نرمال 45 درصد بوده است، تصريح‌كرد: اين آمار نشان‌دهنده كاهش قابل توجه در بارش‌هاي استاني مي‌باشد و اين شرايط ما را در وضعيت نامناسبي قرار داده است.

دهكردي خاطرنشان‌كرد: با اين شرايط طبق آ‌خرين محاسباتي كه انجام شد، حجم آبي را كه در اول خردادماه براي برنامه‌ريزي كليه مصارف در دست داشته‌ايم، چهار ميليارد و 334 ميليون مترمكعب در سدهاي كارون، دز، كرخه و مارون بود.

وي با اشاره به اين‌كه آب شرب و كيفيت آن از اولويت‌هاي مهم ما هستند، افزود: 2 ميليارد و 449 ميليون از اين حجم را براي شرب و كيفيت رودخانه‌ها قرار داده‌ايم.

حجم آب برنامه‌ريزي شده براي كشت زمستانه حدود چهار ميليارد و 320 ميليون مترمكعب بوده كه 2 ميليارد و 900 ميليون مترمكعب از آن براي كشت‌هاي تابستانه و يك ميليارد و 419 ميليون مترمكعب هم براي تامين آب ابتداي سال آينده در نظر گرفته شده است.

دهكردي در خصوص درصد آ‌بي كه براي تامين آب كشت تابستانه لحاظ شده است، خاطرنشان‌كرد: در برآوردهاي اوليه در حوزه كارون 75 درصد، در حوزه دز 50 درصد و در حوزه مارون 75 درصد در نظر گرفته شده و در حوزه كرخه متاسفانه امكان كشت تابستانه وجود نخواهد داشت.

معاون سازمان آب و برق خوزستان تصريح‌كرد: در صورتي كه در حوزه‌هاي كارون، دز و مارون صرفه‌جويي لازم انجام شود، ما با هماهنگي‌هايي كه با جهاد كشاورزي و سازمان نظام صنفي كشاورزان انجام خواهيم داد، امكان توسعه كشت تابستانه در حوزه كارون تا 90 درصد، در حوزه دز تا 70 درصد و در حوزه مارون تا 80 درصد وجود خواهد داشت./س
برچسب ها: آب ، کشت ، تابستانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.