مصرف چاي در شيرخواران 6 تا 12 ماهه ممنوع

مصرف چاي،‌ قهوه و كاكائو سبب كاهش جذب آهن غذاي كمكي در شيرخواران 6 تا 12 ماهه مي شود كه بهتر است استفاده نشود.

به گزارش سرویس علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دكتر زهرا عبداللهي، سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بعد از ششش ماهگي، شير مادر همچنان غذاي اصلي شيرخوار از نظر دريافت انرژي، مواد مغذي و مايعات است و بايد بر حسب ميل و تقاضاي شيرخوار و به دفعات زياد ادامه داشته باشد.

دكتر زهرا عبداللهي افزود: از پايان شش ماهگي حتي زماني كه كودك به مقدار كافي از شير مادر تغذيه مي كند ممكن است به آب نياز داشته باشد بنابراين بايد هر روز به خصوص در فصل گرما و روزهاي گرم، چند نوبت آب جوشيده خنك شده به او ارائه شود.

وي تصريح كرد: مصرف نوشابه براي كودكان ممنوع است زيرا علاوه بر مضراتي كه دارند سبب دريافت مقدار كمتر غذا يا شير مادر مي شوند همچنين استفاده از آب ميوه هاي طبيعي و خالص كه از ميوه هاي مجاز به روش بهداشتي در منزل تهيه شده باشند،‌ از اواسط ماه هشتم به بعد در حد 30 تا 60 سي سي در روز كه با ليوان نشكن به كودك داده شود، بلامانع است.

اين متخصص تغذيه تأكيد كرد: استفاده شيرخوار از مقادير زياد آب ميوه ممكن است سبب اسهال و يا كاهش اشتهاي او به غذا و حتي شير مادر شود همچنين مصرف مكرر آب ميوه حتي اگر رقيق هم شده باشد، خصوصا اگر به جاي فنجان توسط بطري و يا هنگام خواب به كودك داده شود، مي تواند به ميناي دندان كودك صدمه زده و نهايتا پوسيدگي دندان ايجاد شود.

وي خاطرنشان كرد: مصرف بيش از حد آب ميوه به دليل عدم دريافت مواد مغذي وپروتئين، سبب سوء تغذيه و كم خوني و حتي كوتاهي قد و در برخي موارد سبب چاقي مي شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار