ورزش نكردن روند تخريب مفاصل را تسريع مي بخشد

مطالعات نشان مي دهد كه ورزش نكردن و نداشتن تحرك بدني مناسب روند تدريجي تخريب مفاصل به ويژه مفصل هيپ(ران) را تسريع مي بخشد.

مهدي آزما، متخصص طب فيزيكي و توانبخشي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: هيچ مفصلي در بدن از آسيب و تخريب در امان نيست كه اين فرسايش مفصلي يا به صورت تدريجي و با گذشت زمان است يا به دليل برخي از عوامل خطر و زمينه اي به طور ناگهاني و يا در زمان كوتاهي اتفاق مي افتد.
وي با بيان اينكه چاقي و اضافه وزن و زايمان هاي متعدد از مهمترين عوامل زمينه ساز در تخريب مفاصل هستند افزود: مطالعات نشان مي دهد كه ورزش نكردن و نداشتن تحرك بدني مناسب نيز روند تدريجي تخريب مفاصل به ويژه مفصل هيپ (ران) را تسريع مي بخشد.
آزما با اشاره به اينكه عوامل مختلفي موجب تشديد آسيب هاي مفصلي مي شوند تصريح كرد: ابتلا به آرتروز و درمان نكردن به موقع آن، انجام فعاليت هاي غير طبيعي بعد از درد و روماتيسم از مهمترين عوامل تشديد كننده آسيب مفاصل هستند.
وي اظهار داشت: بسياري از مفصل هاي بدن به طور طبيعي و تدريجي و با افزايش سن دچار آسيب مي شوند اما بسياري از عوامل مدت زمان تخريب تدريجي مفصل را كوتاه مي كند كه ورزش نكردن يكي از مهمترين آن ها است.
اين متخصص طب فيزيكي و توانبخشي خاطر نشان كرد: ورزش و پياده روي روزانه حداقل به مدت نيم ساعت، علاوه بر اينكه خطر ابتلا به بسياري از بيماري ها و نارسايي هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي و عروقي و ديابت را كاهش مي دهد،‌ در كاهش احتمال آسيب عضلات، مفصل ها و استخوان نيز بسيار موثر است./ح
 
برچسب ها: ورزش ، مفصل ، روماتیسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار