معاون پژوهشی وزیر علوم:

توانمندی داخلی کشور درسال 91 باید افزایش یابد

باتوجه به تحریم ها و دشمنی های استکبار جهانی باید توانمندی داخلی کشور را درسال 91 افزایش دهیم.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، محمدمهدی نژادنوری معاون پژوهشی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری صبح امروز درنشست خبری که درسالن وزارت علوم برگزار شد طی سخنرانی گفت: با توجه به شعار سال 91 که تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در دهه چهارم به دهه پیشرفت، باید قابلیت های علمی و پژوهشی را به حد نهایی برسانیم البته رشد بالایی در این زمینه داشته ایم اما این امر قابل قبول نیست.
وی دلیل غیرقابل قبول دانستن تلاش را با توجه به قابلیت ها بیان کرد و گفت: اهداف والایی در این زمینه داریم و باید رشد چشمگیری داشته باشیم همچنین با توجه به تحریم ها و دشمنی های استکبار جهانی باید توانمندی داخلی کشور را افزایش دهیم تا بتوانیم اقتدار را در دنیا حفظ کنیم چرا که ایران یک کشور توامند با جغرافیای عالی و منطقه جغرافیایی حساس است.
مهدی نژاد تصریح کرد: با توجه به شعار سال 91 نقش و مسئولیت ما چندین برابر شده و همین امر حساسیت های کار را افزایش می دهد.
وی به رشد تولید علم کشور اشاره کرد و گفت: درسال گذشته تولید علم ایران تاحدی بوده که توانستیم مقام 17 دنیا و اول منطقه را براساس پایگاه استنادی اسکوپوس و مقام 12 دنیا و دوم منطقه را در پایگاه ISI به دست آوریم.
 

**حمایت جدی از تولیدات علوم انسانی درسال 91 صورت می گیرد

مهدی نژاد در ادامه به برنامه های سال 91 اشاره کرد و افزود: تداوم برنامه های قبلی با حفظ محوریت تبدیل علم به ثروت و هدفمندی پژوهش ها، اجرایی نمودن طرح های کلان ملی مصوب شورای عالی عتف، تعریف و تصویب پروژه های جدید کلان ملی در شورای عالی عتف، تعمیق یکپارچگی و انسجام تحقیقاتی کشور با محوریت شورای عالی عتف و دریافت اطلاعات عملکرد پژوهشی کلید دستگاه های اجرایی کشور و حوزه های علمیه برای تحقق بنظارت یکپارچه از جمله برنامه های سال 91 به شمار می آید.
وی در ادامه به حمایت از شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از برنامه ها اشاره کرد و اظهار داشت: عملیاتی و اجرایی نمودن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، حمایت جدی از تولید علوم انسانی به منظور جایگزینی متون موجود در دانشگاه ها، ادامه آمایش پژوهش کشور جهت تصویب در مراجع ذیربط، تقویت نقش و حضور موسسات خصوصی پژوهشی در فعالیت های پژوهشی کشور و افزایش تعداد پژوهشگاه های دانشگاهی و ایجاد انسجام و اثربخشی در فعالیت ها از جمله برنامه های معاونت پژوهشی سال 91 است.
مهدی نژاد تصریح کرد: پیگیری و دریافت طرح های جامع پژوهشی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و بررسی و تصویب آنها، بررسی برنامه های پیشنهادی و ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها جهت ارائه نظرات کارشناسی به هیأت امنا، فعالتر نمودن قطب های علمی کشور درتولید دانش ناب و حرکت در مرزهای دانش، تقویت و توسعه روابط و همکاری های بین المللی با اتحادیه ها و کشورهای مختلف، انجام رتبه بندی دانشگاه ها براساس آیین نامه مصوب، رویش و ریزش نشریات و ارتقای کیفیتآن و ارزیابی انجمن های علمی و تقویت نقش آن منطبق برقانون برنامه پنجم توسعه از دیگر برنامه های سال 91 به شمار می آید.
وی در ادامه به سایر برنامه ها از 29 برنامه سال 91 اشاره کرد و افزود: برگزاری موثر هفته پژوهش با مشکارت کلیه دستگاه های اجرایی کشور، توسعه زیر ساخت های آزمایشگاهی پژوهشی، با تأکید بر ساخت داخل و سازماندهی آنها در چارچوب شاعا بربستر شبکه علمی کشور، حمایت از توسعه و گسترش شبکه علمی کشور و ارتقای محتوا و کاربرد آن، پیگیری تفاهم نامه و قرارداد همکاری دانشگاه ها با صنعت و جامعه به منظور تقویت و گسترش آن، تهیه آیین نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز برای اجرای برنامه پنجم، افزایش دانشجویان دکترای پژوهش محور، تدوین آیین نامه کارشناسی ارشد پژوهش محور و تصویب آن، ساماندهی همایش ها و جشنواره برای کم به رشد شاخص های علمی، راه اندازی انتشارات جهان اسلام، شناسایی و صدور مجوز شرکت های دانش بنیان، ساماندهی مراکز تحقیقاتی دستگاه ها از 29 برنامه های سال 91 به شمار می آید.
 

**ظرف 4 سال آینده 17 هزار شرکت دانش بنیان باید فعال شود
مهدی نژاد نوری در ادامه گفت: بحث فعال سازی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که در آذرماه، درسال 89 تصویب شده بود اجرا شد چنانچه طی افق چشم انداز توسعه ظرف 4 سال آینده 17 هزار شرکت دانش بنیان باید فعال شود.
وی افزود: درخصوص اجرایی کردن 40 طرح کلان ملی مبلغ 2 هزار و 500میلیارد تومان برای 3 تا5 سال آینده درنظر گرفته شد، که این امر پیوند عمیقی بین دانشگاه صنعت ایجاد می کند چرا که با توجه به تحریم های صنایع فضایی کشور هم اکنون طراحی و ساخت جت 100 تا 150 هزار نفره باید تحقق یابد.
وی تصریح کرد: درخصوص تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت درسال گذشته توفیقات خوبی صورت گرفته که این امر موجب امضای تفاهم نامه های مختلفی با دستگاه های آموزشی در حوزه های مختلف از جمله علوم انسانی شده است.
مهدی نژاد نوری اظهار داشت: بحث تقویت انتشارات علمی از لحاظ کمی و کیفی به منزله تولید علم است که به منظور تقویت این امر مراکز نشر علمی ازجمله پایگاه منطقه ای شیراز شروع به کار کرد، تاحدی که امروزه قطب تولید علم در کشور به شمار می آید.
وی تصریح کرد: توسعه زیرساختارهای فناوری کشور بعنی شبکه ارتباطی، فضای کالبدی مناسب و گردش اطلاعات علمی تولید شده که این زیرساخت باید تقویت یابد و امکان استفاده برای همه فراهم شود.
 

**3 پروژه از 4 پروژه کلان ملی مربوط به مباحث مختلف هسته ای است
مهدی نژاد نوری در ادامه گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه ها بین 20 تا 100 درصد افزایش داشته است و همین امر تلاش محققان و مسئولان را در زمینه مختلف علمی پژوهشی افزایش می دهد.
وی به پروژه ها مختلف هسته ای اشاره کرد و گفت: حدود 3 عدد از 40 پروژه کلان ملی مربوط به بحث هسته ای است البته مباحث سایبری تنها برای دفاع نیست چنانچه ساخت زیردریایی هم در بخش دفاعی و هم غیردفاعی کاربرد دارد./عط

* براي مشاهده آخرين اخبار دانشگاهي اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار