بيمارستانهاي موجود در خوزستان با توجه به شرايط آب و هوايي خاصي و گرد و غبار که هرچند وقت يکبار مهمان ناخوانده اين استان مي شود ، جوابگوي نيازهاي درماني مراجعين در اين استان نيست .

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، استان خوزستان 24 شهرستان و61 شهر دارد. اين استان با جمعيت حدود 4ميليون و 600 هزار نفري ، 54 بيمارستان دارد که 50بيمارستان دولتي و 5 تا خصوصي هستند  همچنين حدود 7000 تخت بستري در اين استان وجود دارد.
آقاي زماني مدير روابط عمومي مسکن و شهرسازي استان خوزستان ، عدم تخصيص اعتبار لازم به پروژه هاي بيمارستاني را علل اصلي روند کند ساخت بيمارستان در اين استان مي داند و مي گويد  طرح اين بيمارستانها قبل از انقلاب آغاز ولي اعتبارات لازم براي آن از سال 87 در نظر گرفته شد. 
شهرستان اهواز داراي 20 بيمارستان است که 16تاي آنها دولتي و بقيه خصوصي هستند.
دکتر حق پرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز هم مي گويد: بافت قديمي بيمارستانها ، نبود تجهيزات و کادر پزشک متخصص کافي و روند کند ساخت بيمارستانها عمده ترين مشکلات موجود در بيمارستانهاي خوزستان است.
بيمارستان رازي قديمي ترين بيمارستان شهرستان اهواز است که در سال 1317 تاسيس شد . اين بيمارستان هنوز بافت قديمي خود را حفظ کرده و به گفته مراجعين،  از لحاظ بهداشتي در وضعيت بسيار بدي قرار دارد.
بيمارستان ابوذر ، تنها بيمارستان کودکان اهواز هم با حدود نيم قرن فعاليت، امروز در حالي به كار خود ادامه ميدهد كه تنها بخش اندكي از استانداردهاي يك محيط بهداشتي، آموزشي در آن مشهود است.
ساختماني با بافت قديمي، حياطي با گنجايش اندك، ديوارهاي قديمي، محيطي خسته كننده حتي براي بزرگسالان تمام فضايي را تشكيل مي دهد كه بايد پذيراي کودکان بيمار باشد .
اين بيمارستان در سالهاي اخير تبديل به قطبي در ميان استان هاي هم جوار نيز تبديل شده است و كودكاني از استانهاي مجاور  براي درمان و بستري به اين مركز مراجعه مي كنند در حالي که اين اين بيمارستان فاقد دستگاه زباله غيرسوز  نيز است. .
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در آخرين بازديد خود از بيمارستان ابوذر اهواز گفته بود :‌ ساختمان اين بيمارستان بسيار قديمي و فرسوده و  فضاي فيزيكي آن  نامناسب است كه با توجه به مصوبه سفر هيات دولت ، بيمارستان جايگزين 160 تختخوابي ، در حال ساخت است.
خانم دستجردي  افزود بود :‌ قرار است بودجه و اعتبارات بيشتري به پروژه ساختمان جايگزين بيمارستان ابوذر اهواز اختصاص يابد تا اين بيمارستان تا پايان سال 91 آماده بهره برداري شود. همچنين اعتبارات خوبي هم براي بازسازي بيمارستان فرسوده فعلي اختصاص يافته است و به اين ترتيب تا زمان آماده شدن بيمارستان جديد، بيمارستان فعلي بازسازي خواهد شد.
بيمارستان اميرالمومنين اهواز نيز که يکي از بيمارستانهاي تامين اجتماعي استان  با بيشترين تعداد مراجعه کننده است ، از لحاظ بهداشتي و کيفيت در وضعيت بسيار نامطلوبي قرار دارد.
دکتر حق پرست مي گويد: از آنجا که استان خوزستان استاني کارگر نشين است ، افراد بسيار زيادي به اين بيمارستانها مراجعه مي کنند و اين تعداد بيمارستان تامين اجتماعي نمي توانند جوابگوي مراجعين اين بيمارستانها باشند.
وي مي گويد: بيمارستان تامين اجتماعي جايگزين بيمارستان اميرکبير اهواز در حال ساخت است که تاکنون 60 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و  با ساخت آن ، بار مراجعات به بيمارستان اميرالمومنين کم خواهد شد.
دکتر حق پرست اضافه مي کند :‌ قرارداد ساخت اين بيمارستان 36 ماهه است ولي به دليل شرايط نامناسب زمين در محل ساخت بيمارستان و نياز به افزايش استحکام بستر، انجام کار با کندي پيش مي رود .
وي تاکيد مي کند :‌ تجهيزات بيمارستان تخريب شده اميرکبير نيز فعلا به بيمارستان اميرالمومنين منتقل شده  است و در اين بيمارستان استفاده مي شوند.
همچنين بيمارستان تخصصي سوانح و سوختگي اهواز نمونه اي از روند کند ساخت بيمارستانها در استان است.
شروع ساخت اين بيمارستان ، حدود 20 سال پيش آغاز شد  ولي با گذشت اين مدت زمان فقط 65 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
به گفته آقاي زماني مدير روابط عمومي سازمان مسکن و شهرسازي خوزستان اين بيمارستان قابل استفاده براي مراجعان مي باشد ،در صورتيکه طبق شواهد در محوطه اين بيمارستان فقط ساختماني نيمه کاره به چشم مي خورد.
از طرفي ديگر شهرستان ايذه داراي 2 بيمارستان است که يکي از آنها عملا تعطيل است و ديگري به دليل دور بودن از مرکز شهر و نبود تجهيزات مناسب ، قادر به خدمات رساني خوب به شهروندان ايذه اي نيست .
خانم محمدي يکي از شهروندان ايذه اي مي گويد: براي عمل کردن آپانديس نياز به سونوگرافي داشتم که با چندين بار مراجعه به بيمارستان ايذه با جواب دستگاه سونوگرافي خراب است روبرو شدم و به همين دليل مجبور شدم براي يک سونوگرافي ساده به اهواز سفر کنم.
در حال حاضر بسياري از شهروندان ايذه اي براي درمان مجبور هستند به اهواز مراجعه کنند.
شهرستان باغملک هم که در نزديکي ايذه قرار دارد ، يک بيمارستان در حال ساخت دارد که تاکنون 40 درصد پيشرفت کاري داشته است و بيماران اين شهرستان نيز براي درمان اوليه مجبور هستند که به بيمارستان ايذه مراجعه کنند.
شهرستان رامهرمز هم با داشتن 102هزار نفر جمعيت در حال حاضر فقط يک بيمارستان 165تختخوابي دارد که  فاقد آي.سي. يو /  ان.آي .سي.يو / سي تي اسکن و تجهيزات ديگر است و مردم اين شهرستان حتي براي درمانهاي اوليه مجبور هستند به مرکز استان مراجعه کنند.
شهرستان رامهرمز با گذشت20 سال هنوز در انتظار افتتاح بيمارستان جديدش به سر مي برد.
به گفته شيرالي مدير اداره مسکن و شهرسازي اين شهرستان ، اين بيمارستان 96 تختخوابي تاکنون 76 درصد پيشرفت کار داشته و پيمانکار آن قول داده است در سال 91 اين بيمارستان آماده استفاده براي مردم رامهرمز باشد.
شهرستان انديمشک هم از نبود بيمارستان مناسب بي نصيب نمانده است.
پس از چندين سال که از افتتاح بيمارستان امام علي انديمشک مي گذرد ، هنوز اين بيمارستان فاقد تجهيزات استاندارد مي باشد بخاطر همين امر بيشتر بيماران انديمشکي جهت مداوا به بيمارستانهاي شهر مجاور (دزفول)  مي روند.
معاون امور اجتماعي استانداري خوزستان در جلسه شوراي سلامت و امنيت غذايي استان مي گويد :‌‌ بيمارستان امام علي(ع) شهرستان انديمشک با کمبود فضا رو به رو است و در مکان اندک و محدودي اين بيمارستان فعاليت مي‌کند و اين امر مشکلات زيادي را براي مردم و پرسنل به دنبال دارد.
وي مي افزايد :‌بخش رسيدگي به بيماران در اورژانس بر اساس حساسيت بيماري فرد (ترياژ) در اين بيمارستان غير فعال است و هيچگونه فعاليتي نمي‌کند اين در حالي است که اين بيمارستان در مکاني است که مراجعات زيادي دارد.
آقاي مخمل زاده مي گويد :‌‌ اين بيمارستان کمبود چشم پزشک و راديولوژي دارد و نمي‌تواند در اين زمينه‌ها به مردم اين شهر خدمات دهد و به همين دليل بيماران به اهواز و يا ساير شهرها مراجعه مي کنند.
وي مي افزايد : علاوه بر آن نيروي انتظامي هم به طور تمام وقت در اين بيمارستان حضور ندارد که اين موضوع يک مشکل براي مردم است.
معاون امور اجتماعي استانداري خوزستان مي گويد : بيمارستان امام علي(ع) شهرستان انديمشک ماهانه با 100 ميليون تومان کسري روبرو است که جبران اين رقم مي‌تواند بسياري  از مشکلات اين بيمارستان را براي رسيدگي به بيماران برطرف کند.
وي مي افزايد : دستگاه غير سوز زباله به اين بيمارستان تحويل داده شده اما هنوز راه‌اندازي نشده است.
ماهشهر ديگر شهر استان خوزستان است که با 230هزار نفر جمعيت ، فقط داراي 2 بيمارستان خصوصي است.
يکي از اين بيمارستانها 50 تختخوابي است که توسط فرد خيري به نام معرفي زاده ساخته شد و ديگري بيمارستان پتروشيمي است که در 30کيلومتري ماهشهر قرار دارد.
گفتني است افراد بسياري از شهرهاي مجاور مانند هنديجان، شادگان و رامشير نيز به دليل نبود بيمارستان به اين 2 بيمارستان مراجعه مي کنند.
قديمي ترين بيمارستان استان ، بيمارستان نفت مسجدسليمان است که 80 سال پيش ساخته شد و در آن زمان مدرن ترين بيمارستان ايران به شمار مي رفت.
در حال حاضردر شهرستان مسجد سليمان 3 بيمارستان وجود دارد که هر سه قديمي هستند و 2بيمارستان در حال ساخت نيز در اين شهرستان  وجود دارد که يکي از آنها 25 هزار متر مربع زير بنا دارد و160تختخوابي است.
ساخت اين بيمارستان در سال 86 آغاز شده و تاکنون 75 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
آقاي غفاري رئيس مسکن و شهرسازي شهرستان مسجدسليمان مي گويد: با توجه به مساحتي که اين بيمارستان دارد تاکنون ساخت اين بيمارستان پيشرفت خوبي داشته و 2 بلوک از بخش اورژانس اين بيمارستان نيز تکميل شده است و پيش بيني مي شود که اين بيمارستان امسال به بهره برداري برسد.
ديگر بيمارستان مسجد سليمان که با اعتبارات وزارت نفت در سال 86 مراحل ساخت آن آغاز شد 22 تختخوابي  است و بعد از 30 درصد پيشرفت فيزيکي ، بعلت کمبود اعتبار و تخلف پيمانکار متوقف شده درصورتيکه مشابه همين بيمارستان در شهرستان آغاجاري و گچساران به بهره برداري رسيده است.
آقاي دکتر جليلي متخصص بيماريهاي عفوني شهرستان مسجدسليمان مي گويد: بيمارستانهاي اين شهرستان داراي استانداردهاي بهداشتي نيستند و بيماران با مراجعه به بيمارستانها متاسفانه به بيماريهاي عفوني نيز مبتلا مي شوند.
دکتر حيدرنژاد رئيس شبکه بهداشت و درمان مسجدسليمان هم مي گويد: در اين بيمارستانها با کمبود تجهيزات و پزشک متخصص روبرو هستيم به طوريکه شبها فقط پزشک عمومي در بيمارستانها وجود دارد./ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.