استان اردبيل با وجود دارا بودن پتانسيل‌هاي قابل توجه در حوزه منابع طبيعي و فضاهاي سبز شهري با کمبود شديد سرانه فضاي سبز مواجه است به طوري که سرانه فضاي سبز در اين استان نزديک به يک چهارم استاندارهاي جهاني معادل 6 متر مربع است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز اردبيل مي گويد : در گذشته باغهاي اردبيل جزو معروف ترين و زيباترين باغهاي کشور به حساب مي آمده اند و پيرامون شهر اردبيل را فرا گرفته بودند اما امروزه با گسترش شهرنشيني و افزايش جمعيت به مرور زمان از وسعت باغات كاسته و به فضاي شهري افزوده شده است كه هم اکنون اين كمبود حس مي شود.
رفيعي با اشاره به ناچيز بودن سرانه فضاي سبز استان در کنار توسعه افقي فضاهاي سبز توسعه عمودي آن را نيز در استان ممکن دانست و افزود با ايجاد باغچه ها و فضاهاي سبز در بالكن ها و سقف هاي آپارتمان ها فضاي سبز عمودي محقق مي شود كه بايد اين موضوع در ميان اهالي فرهنگ سازي شود.
يك مشاور روانشناسي در اردبيل نيز مي گويد : هم اکنون با گذر از معابر و خيابان هاي اردبيل به دليل عدم توجه کافي در اين بخش ، چهره شهر در رنگهاي طوسي و مشکي خلاصه شده و خبري از نشاط شهري به چشم نمي خورد که بي شک بي توجهي در مديريت شهري و شرايط سخت جوي اين منطقه کوهستاني باعث شده افراد ساکن در آن خلق و خوي آرامي نداشته و مرتبا دچار تنش‌هاي روحي شوند.
فاطمه خليلي با اشاره به آمار بالاي درگيري‌هاي خياباني در اين استان فضاي دلمرده شهري را در افزايش تنش‌هاي روحي موثر دانست و مي افزايد : اگر مسئولان حوزه بهداشت و درمان در مورد بهداشت رواني اين منطقه تحقيقاتي انجام دهند به نتايج قابل توجه و تاسف برانگيزي دست خواهند يافت.
فرجي كارشناس كشاورزي و مدير فضاي سبز مجتمع تفريحي شورابيل نيز كمبود منابع مالي را اصلي ترين مانع توسعه فضاي سبز منطقه مي داند و با اذعان به اينکه در اکثر ماه‌هاي سال برگ‌ريزان و درختان لخت شده را در اردبيل شاهد هستيم عنوان مي دارد درخت ها و گياهان  سازگار با آب و هواي منطقه بايد از خارج كشور خريداري شود كه مستلزم صرف بودجه كلاني است.
شيرين زاده با بيان اينکه فضاهاي سبز ايجاد شده به راحتي و با گذشت کمتر از يک ماه خشک و نابود مي‌شوند مي گويد : گونه هايي مانند اقاقيا ، نارون ، درختان هميشه سبز و درختچه هاي تزئيني براي اين منطقه مي‌تواند مناسب باشد اما تاکنون توجهي به اين مسائل به عنوان ساده‌ترين و جزئي‌ترين مسائل در کارشناسي و مديريت نشده ‌است.
اين کارشناس با بيان اينکه در طراحي فضاي شهر اصول توسعه فضاي سبز و حتي اختلاف ارتفاع رعايت نشده است مي افزايد : در معماري قديم رسم بر اين بوده که براي رسيدن به بازار اصلي شهر ، مسجد و ميادين بايد از داخل فضاي سبز عبور مي شد در حالي که امروزه اين ذهنيت و تفکر از بين رفته است.
شهردار اردبيل روز درختكاري در مراسم غرس چهار اصله نهال به ياد و نام چهار شهيد هسته‌اي کشور همزمان با کلنگ‌زني پارک بزرگ بهشت گمشده در مجتمع توريستي کوثر اردبيل گفته است : براي رسيدن به استاندارد و سرانه 12 متر‌مربعي يعني ايجاد 300 هکتار فضاي سبز شهري در اردبيل نيازمند تملک زمين‌هايي هستيم كه خريد زمين نيز به لحاظ كمبودهاي مالي امكان پذير نبوده و چاره‌اي نداريم جز اينکه فضاي سبز عمودي را در شهرها ايجاد کنيم.
صديف بدري با اشاره به اينكه گونه‌هاي سازگار با اقليم اردبيل را کاشت مي‌کنيم تا در دراز مدت بتوانند ثبات را در اردبيل داشته باشند مي افزايد : با ايجاد 20 هکتار فضاي سبز در سطح شهر اردبيل در سال آينده سرانه فضاي سبز شهري را به هفت متر‌مربع مي‌رسانيم.
سيد رضا موسوي کارشناس زراعت و باغداري ، با اشاره به اين موضوع كه شهرداري اردبيل با فرهنگ فضاي سبز بيگانه است مي گويد : طبق اصول شهر سازي 15 درصد از بخش مسکوني بايد به مکان‌هاي ورزشي و فضاهاي سبز اختصاص يابد که اين مهم در اردبيل رعايت نمي‌شود.
يکي از شهروندان اردبيلي نيز با انتقاد از عدم توسعه فضاي سبز شهري در اردبيل مي گويد : پارک به مفهوم واقعي آن در شهر اردبيل وجود ندارد و پارکهاي اين شهر از مولفه هاي تعريف شده بي بهره بوده و تنها يک زمين چمن کاري شده با چند عدد نيمکت به عنوان پارک معرفي مي‌شود که ممکن است امکاناتي مانند سرويس بهداشتي ، نيمکت ، آبخوري و... را داشته يا نداشته باشد.
عزيز فرهيخته که بازشسته يکي از نهادهاي دولتي است ، با اشاره به پارک کوچکي که در محل سکونت خود ايجاد شده است مي افزايد : اين پارک متاسفانه هيچ وقت وضعيت مناسبي نداشته و تاکنون گل و گياهي که بيش از 10 روز دوام داشته باشد در آن کاشته نشده است، به نظر مي رسد مسئولان فضاي سبز اردبيل از تخصص لازم بي بهره بوده و يا اقليم و شرايط آب و هوايي اردبيل را نمي دانند.
يك شهروند اردبيلي ديگر نيز با بيان اينکه شهروندان تخريب باغ ملت را که در مرکز شهر واقع شده بود و در سال هاي گذشته براي احداث ساختمان هاي اداري از بين رفت فراموش نخواهند كرد مي افزايد : درختان اين باغ با قدمت شايد 100 ساله جزو ميراث ملي و استاني بود اما تخريب آن چهره شهر را دگرگون و متحول کرد و اکنون تنها راه جبران کمبودهاي فضاي سبز در اردبيل و تغيير چهره عريان و خشک آن ، ايجاد پارک و باغ شريعت در اين شهر باشد که از طرح هاي مصوبه دور دوم سفر هيئت دولت به استان بوده اما پس از چند سال همچنان اسير کاغذ بازيهاي اداري است.
نادر فرزانه سخنگوي شوراي شهر اردبيل با بيان اينکه براي خريد باغ شريعت در ميدان بسيج 14 ميليارد ريال تسهيلات ارائه شده است مي افزايد : متأسفانه با گذشت بيش از چند سال از دور دوم سفر رياست جمهوري هنوز اين مصوبه محقق نشده است.
هم اکنون اين كمبود باعث شده که شهروندان اردبيلي براي گذران تعطيلات به شهرهاي اطراف اردبيل مانند شهر بندري آستارا ، شهر توريستي سرعين و ... مسافرت مي کنند و عده اي که امکان رفتن به جاي دور را ندارند اوقات فراغت خود را در چهار ديواري خانه مي گذرانند.
با تلاش و همت مسئولان ضروري است نهضت توسعه فضاي سبز در استان اردبيل به معناي واقعي راه بيفتد چرا كه تلاش مستمر در اين حوزه نتايج مطلوبي در افزايش شور و نشاط اجتماعي و عمران شهر به همراه خواهد داشت.
اما در اين بين نبايد نقش شهروندان را ناديده گرفت. /ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.