آهن در تقویت یادگیری مؤثر است

بر اساس یک تحقیق آهن بر افزایش میانگین نمره یادگیری تأثیر مثبت دارد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ محمود عجم، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آهن بر افزایش میانگین نمره یادگیری، سرعت و دقت تأثیر مثبت دارد، اظهار کرد: کمبود آهن و کم‌خونی و فقر آهن یکی از مهم‌ترین مشکلات تغذیه‌ای و بهداشت عمومی در جهان به شمار می‌رود و بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت در حدود 2 میلیارد نفر از مردم جهان به کم‌خونی مبتلا هستند.

وی افزود: نوجوانان به ویژه دختران از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر کم‌خونی هستند و پیامدهای زیانبار کم‌خونی فقر آهن از جمله کاهش ضریب هوشی و کاهش قدرت یادگیری و اختلال در رشد جسمی و نهایتا کاهش توانمندی‌های ذهنی و جسمی روند توسعه کشورها را به خطر انداخته است.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در پژوهشی نمونه‌گیری در 10 دبیرستان به طور خوشه‌ای از نقاط مختلف شهرستان مشهد انتخاب و به طور تصادفی نمونه‌ها از بین پایه‌های اول تا سوم به تعداد 385 نفر در دو گروه مورد و شاهد انتخاب شده‌اند.

عجم گفت: یافته‌ها و استنتاج آماری در مورد اهداف پژوهش نشان داد هیچگونه ارتباطی بین اطلاعات دموگرافیک و نمره یادگیری دانش‌آموزان وجود نداشته اما سطح یادگیری در پایان مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه و پژوهش در هر دو گروه افزایش نشان داده است و این رقم در گروهی که آهن یاری شده‌اند بیشتر از گروه شاهد است.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در بررسی ارتباط بین آهن یاری و آموزش تغذیه مناسب و میانگین نمره کل نشان داده است که میانگین نمره در گروه آهن یاری نشده از 43.89 به 69.8 و در گروه آهن یاری شده از 44.8 به 72.4 افزایش داشته است.

عجم خاطرنشان کرد: مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که میانگین نمره در هر دو گروه افزایش داشته است اما در گروهی که آهن یاری شده‌اند، افزایش بیشتری را نشان می‌دهد و آهن یاری 16هفتگی بر افزایش میانگین نمره یادگیری -سرعت و دقت- تأثیر مثبت داشته است. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار