شعار روز اول هفته جهانی سلامت؛

سالمندی، ورزش و سلامت معنوی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هفته سلامت امسال را به نام سلامت و سالمندی نامگذاری کرده که روز او این هفته به سالمندی، ورزش و سلامت معنوی اختصاص پیدا کرده است.

دکتر محمدتقی حلی ساز متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص اهمیت ورزش در دوران سالمندی افزود: ورزش برای تمام سنین ضروری است و به عنوان یک ضرورت زندگی انسان محسوب می شود چرا که سلامتی انسان با آن گره خورده است.
وی با بیان اینکه ورزش از ابتدای تولد تا انتهای عمر باید انجام شود، گفت: هر فردی باید براساس شرایط بدنی و سنی خود ورزش کند که این ورزش ها زیرنظر افراد متخصص طب ورزشی انجام شود باید توجه داشت که بی تحرکی و کاهش فعالیت فیزیکی در افراد سالمند باعث بروز یا تشدید بیماری های مختلف در آنها می شود در واقع بهبود انعطاف پذیری و حفظ تعادل عضلانی در کاهش ناتوانی سالمندان موثر است.
وی عنوان کرد: شیوع بیماری های مفصلی در بین سالمندانی که فعالیت بدنی مناسبی دارند کمتر مشاهده می شود. فعالیت های فیزیکی مناسب دردهای اسکلتی را تسکین می بخشد و از بروز اختلالات روانی مانند افسردگی و آلزایمر جلوگیری می کند.
حلی ساز ادامه داد: تمام افراد بخصوص سالمندان باید ورزش را با شدت و زمان کم شروع کرده و در طول زمان شدت و مدت آن را کم کم افزایش دهند تا هیچگونه فشاری بر روی استخوان وارد نشود.
این متخصص طب فیزیکی عنوان کرد: اگر ورزش به صورت روزانه و با برنامه انجام نشود تاثیرگذار نخواهد بود لذا سالمندان باید توجه داشته باشند که بهترین ورزش برای آنها پیاده روی سطح صاف است که باید به آرامی شروع و با گذشت زمان طول مدت آن افزایش پیدا کند، سالمندانی که می خواهند ورزش را تازه جزو برنامه روزانه خود جای دهند باید از روزی 5 تا 6 دقیقه پیاده روی خود را شروع و آن را به 30 تا 45 دقیقه بعد از چند مدت افزایش دهند.
وی در ادامه به اثرات مفید آب درمانی برای تمام سنین به خصوص سالمندان اشاره و تصریح کرد: این ورزش به دلیل فشاری بر روی مفاصل ایجاد نمی کند برای ا فرادی که د چار دیسک های گردن، کمر و آرتروز هستند بسیار مناسب است.
حلی ساز در ادامه با بیان اینکه ورزش دوره سالمندی باید سازمان یافته و جمعی باشد تا فرد احساس خستگی و تنهایی نکند، گفت: فعالیت های مناسب ورزشی به صورت جمعی در پارک ها می تواند اعتماد به نفس و خوداتکایی در سالمندان را بالا ببرد و علاوه بر کاهش آسیب های جسمی به تقویت سلامت روانی سالمندان کمک کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا وسایل ورزشی نصب شده موجود در پارک ها می توانند برای سالمندان مورد استفاده قرار گیرند، افزود: استفاده از این وسایل توسط سالمندان توصیه نمی شود چرا که باعث ایجاد فشار روی استخوان و مفاصل می شود.
این متخصص طب فیزیکی در پایان با اشاره به اینکه پوکی استخوان نیز یکی از بیماری های گریبان گیر دوران سالمندی است، خاطرنشان کرد: ورزش یکی از مهمترین و موثرترین پیشگیری از پوکی استخوان است و حتی یکی از ارکان اصلی درمان پوکی استخوان محسوب می شود چرا که پوکی استخوان تنها با دارو بهبود پیدا نمی کند و باید ورزش در کنار دارو و تغذیه مناسب وجود داشته باشد تا پروسه ی درمانی بهتر طی شود.
 

* ارتقای سلامت معنوی در سالمندان امید به زندگی را افزایش می دهد
در ادامه حسین ابراهیمی مقدم روانشناس و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد در خصوص سلامت معنوی سالمندان گفت: سلامت روان برپایه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی استقرار است و هر یک از این موارد بر هم تاثیر می گذارند.
وی در ادامه افزود:‌ افرادی که اخلاقیات و معنویات و مسائل عرفانی را بهتر رعایت می کنند در ابعاد مختلف روانشناسی، فیزیولوژیکی و جسمانی و حتی مسائل اجتماعی وضعیت بهتری را کسب می کنند.
ابراهیمی مقدم بعد معنوی در سالمندان را موثر دانسته و خاطرنشان کرد: نگاه سالمندان در دوره پیری نسبت به زمان های دیگر متفاوت است زیرا تفکر انتزاعی، اخلاق در بالاترین سطح و محدودیت ها و محرومیت ها از طرفی دیگر توجه به معنویت برای کسب آرامش را بیشتر نمایان می کند.
وی در ادامه تصریح کرد: ارتباطات اجتماعی و معنوی، عضویت در گروه هایی که رفتارهای معنوی را ترویج می دهند در کنار عبادت های فردی به رشد معنویات سالمندان کمک می کند و همچنین سالمندان با امیدواری و با افزایش روابط دینی و معنوی می توانند زندگی بهتری را داشته باشند./عط

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار