دانشنامه نجوم//

چقدر با سیاره ای که در آن زندگی می کنیم آشنا هستید؟

سیاره زمین تنها سیاره ای است که در آن حیات وجود دارد و موجودات در آنها می توانند زندگی کنند.

به گزارش خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران؛ سومین سیاره خاکی منظومه شمسی که در فاصله حدود 150 میلیون کیلومتر از خورشید واقع شده و به دلیل فاصله مناسب آن با خورشید دارای شرایط محیطی مناسب برای زندگی است.

اگر زمین کمی نزدیکتر از این فاصله به خورشید بود گرما و حرارت این ستاره همه گونه های حیات در زمین را می سوزاند و اگر کمی دور تر بود به دلیل سرما و کمبود انرژی اختلال در روند زندگی ایجاد می کرد تاکنون زمین تنها سیاره ای بوده که حیات در آن اثبات شده زیرا آب موجود در آن برای ادامه حیات ضروری است که این عنصر حیات بخش بیشتر سطح زمین را پوشانده است.

جو و هوایی که زمین را احاطه کرده است باعث تنفس راحت موجودات این سیاره شده و هرچه از سطح زمین دور شویم هوا رقیق تر می شود و بیشتر انسان ها در ارتفاعی بالاتر از 3 کیلومتر از سطح زمین دچار مشکلات تنفسی می شوند.

ماهواره هایی که در ارتفاع 160 کیلومتری هستند به علت چگالی کم هوا بدون هیچ مقاومتی حرکت می کنند.

نیتروژن موجود در هوای زمین 78 درصد و اکسیژن 21 درصد می باشد و یک درصد باقیمانده از عناصر جو را ارگون و مقادیر کمی را گازهای دیگر تشکیل می دهند.

جو موجود در زمین دارای بخار آب، قطرات ریز آب، دی اکسید کربن و مواد شیمیایی حاصل از فعالیت های بشر و یا طبیعی مانند آتشفشان ها است.

سیاره زمین نایونانی ندارد و میانگین درجه حرارت سطحی آن دویست و هشتاد و هفت درجه کلیون و قطر آن 12 هزار و هفتصد و پنجاه و سه کیلومتر است.

زمین تنها یک قمر دارد که نام آن سیاره ماه است چگالی زمین 5 هزار و پانصد و پانزده کیلومتر بر متر مکعب است.

سیاره ما محور کجی دارد که همین محور کج علت به وجود آمدن فصل ها می باشد و کجی آن 23 درجه و 27 ثانیه است./ح

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
سیاره ای که در ان زندگی میکنیم نام ببر
آخرین اخبار