مصرف سويا كلسترول بد خون را كاهش مي دهد

مصرف پروتئين سويا منجر به کاهش کلسترول بد خون و افزايش کلسترول خوب خون مي شود.

دكتر فروزان صالحي، كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: روغن زيتون ، مغزها و دانه ها، حاوي نوعي از اسيدهاي چرب هستند که اگر به ميزان متوسط استفاده شوند به کاهش سطح کلسترل بد خون کمک مي کنند.

وي افزود: ميوه ها و سبزي ها حاوي ويتامين هاي آنتي اکسيدان (ضد سرطان)، مواد معدني و مواد مغذي مفيدي هستند که سبب متوقف کردن آسيب به ديواره رگ ها و در نتيجه کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي مي شوند.

دكتر صالحي با اشاره به اين كه سبزيجات و ميوه ها داراي ويتامين زياد و فيبر بالا هستند، ‌تصريح كرد: ميوه ها و سبزي ها جزو مهمي از يك رژيم غذايي سالم هستند كه مصرف روزانه و به مقدار كافي آنها مي تواند نقش مهمي در پيشگيري و درمان بيماري هاي مزمني چون ديابت نوع 2، بيماري هاي قلبي عروقي، سكته مغزي، سرطان و چاقي داشته باشد.

به گفته وي، نان هاي سبوس دار مانند بربري، سنگك و نان جوي سبوس دار حاوي ويتامين B زياد و هم كاهش دهنده چربي خون هستند.

كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه گفت: بهترين روغن براي افراد مبتلا به بيماري هاي قلب و عروق، روغن مايع ذرت و آفتابگردان براي پخت غذا و خصوصاً روغن كانولا و روغن زيتون روي سالاد است .

وي با بيان اين كه مصرف ماهي نقش مهمي در حفظ و ارتقاي سلامت قلب و عروق قلب دارد،‌ ابراز داشت: فقط ماهي هايي که کباب مي شوند و يا با بخار پخته مي شوند مي توانند موجب سلامتي قلب و عروق شوند، در حالي که ماهي سرخ شده در روغن و در حرارت بالا از اين نظر، بي خاصيت خواهد بود. /ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار