دستجردي:

طبق اعلام نيچر ايران رشد 20 درصدي در مقالات داشته است

وزير بهداشت گفت:نيچر يك مرجع علمي بزرگ است كه بدون بررسي‌هايي كه انجام داده است ايران بيشترين رشد مقالات را در سال 2011 در دنيا داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل،‌ دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت،‌ امروز 13 دي در نخستين جشنواره كشوري حاكميت باليني كه در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد افزود:‌درمان در حقيقت ركن اصلي و اساسي در كشور و دغدغه همه مسئولان است.

وي با اشاره به اينكه رهبر معظم انقلاب تاكيد دارد كه اگر فردي در خانواده‌اي بيمار شد آن خانواده نبايد رنجي جز رنجي بيماري داشته باشند، ادامه داد: فرد بيمار ارزشمندترين بهاي خود يعني حيات و زندگي‌اش را در اختيار پزشكان قرار مي‌دهد كه ما پزشكان بايد طوري رفتار كنيم كه بيمار هيچ نوع عوارضي طي درمان نبيند.

وزير بهداشت اظهار داشت:‌تلاش‌هاي بسياري طي 33 سال بعد از انقلاب اسلامي در كشور صورت گرفته است، به تازگي نيچر كه يك مرجع علمي بزرگ در دنيا است در بين سالهاي 2010 تا2011 مقالات علمي تمام كشور ها را بررسي كرد كه ايران رتبه 20 را در دنيا را از آن خود كرد و همچنين اين نشريه ميزان رشد تحقيقاتي كشور ها را نيز مورد بررسي قرار داد كه ايران بيشترين رشد مقالات ( 20درصد) در بين تمام كشورهاي دنيا داشت كه اين يك افتخار بزرگ براي كشور است .

وزير بهداشت با بيان اينكه 96 درصد داروهاي مورد نياز كشور در داخل كشور توليد مي‌شود افزود:‌روي 4 درصد سرمايه‌گذاري كرديم تا بتوانيم اين داروها را در داخل كشور توليد كنيم كه در همين راستا از 6 دارو كه صرفه‌جويي معادل 500 ميليون تومان خواهد داشت طي چند هفته آينده رونمايي مي‌شود بايد توجه داشت كه دستاوردهاي و موفقيت‌ها در اختيار مردم و افزايش رضايتمندي آنها قرار گيرد چرا كه جلب رضايتمندي و تامين سلامت اساسي‌ترين وظيفه ما است.

وي با تاكيد بر اينكه بخشي از دغدغه رهبر انقلاب در حوزه سلامت است تصريح كرد: ما بايد رضايت مردم را جلب،‌ و پرداخت از جيب مردم را كاهش دهيم و پروتكل سيستم‌هاي زيرساختي را طوري طراحي كنيم تا تسهيلات لازم در اختيار مردم قرار گيرد.همچنين اين خدمات بايد تسهيل شده، در زمان و قيمت مناسب به مردم ارائه شود.

وي با اشاره به اينكه بيشترين شكايات مردم از رفتارهاي پرسنل بيمارستان است عنوان كرد:‌مي‌توانيم اين مشكل را با اجراي حاكميت باليني برطرف كنيم بايد توجه داشت كه رئيس دانشگاه راس حاكميت باليني و معاون درمان به عنوان دبير اجرايي حاكميت باليني محسوب مي‌شود چرا كه حاكميت باليني كليت درمان است. در هئيت مميزه هم كه ارتقاي اساتيد را رصد مي‌كند بايد به اين امر توجه شود كه اگر اساتيد و اعضاي هئيت علمي رسالت خود را در حوزه درمان انجام ندهند نبايد ارتقا پيدا كنند.

دستجردي ادامه داد:‌بعد از بيكاري و اشتغال ،مشكل كشور سلامت است دولت‌ها عهده‌دار سلامتي مردم هستند بنابراين بايد حاكميت باليني به خوبي اجرا شود تا كيفيت و امنيت خدمات ارتقا پيدا كند و وضعيت سلامت ارتقا يابد چرا كه حاكميت باليني يك مدل تعالي براي ارتقاي خدمات است.

وزير ادامه داد:‌ حاكميت باليني يك مدل 7 محوري است كه شامل:

مديريت نيروي انساني،  مميزي باليني،اثري بخشي باليني ، استفاده از اطلاعات ، مديريت خطر و ايمني بيمار ،آموزش و مهارت آموزي و
 تعامل با بيمار و جامعه است.

*وزارت بهداشت تا 80 درصد هزينه هرسپتين را تقبل مي‌كند

دستجردي گفت: بحث مديريت خطر و ايمني بيمار يك مسئله بسيار مهم است و در كشور گايدلاين و راهنماي باليني درستي نداريم كه اگر شاخص مديريت خطر و ايمني بيمار در كشور رعايت شود بسياري از خطاهاي پزشكي كاهش پيدا مي‌كند.

وي به سامانه جامع مديريت درمان سرطان اشاره و افزود: هزينه‌ درمان سرطان سينه با داروي هرسپتين حدود 60 ميليون تومان است اشكال اساسي در تجويز هرسپتين درست نبودن گايدلاين درماني بود كه در همين راستا گايدلايني تدوين شد كه اگر پزشك با توجه به دستور العمل اين دارو را براي بيمار تجويز كرد وزارت بهداشت مي‌تواند هزينه آن را تا 80 درصد پرداخت كند كه قبلاً وزارت بهداشت تا حدود 30 درصد هزينه اين دارو را پرداخت مي‌كرد.

وزير بهداشت با اشاره به اينكه بيشترين شكايت مردم در خصوص ارتباط پرسنل با بيماران است گفت: با اجراي حاكميت باليني مي‌توان در اين زمينه كارهاي زيادي انجام داد در واقع اجرا ي حاكميت باليني مي‌تواند اين عدم رضايت مردم در خصوص ارتباط پرسنل با بيماران را حدود 90 درصد كاهش دهد./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار