باغ چهل ستون كه بالغ بر 67000 متر مربع مساحت دارد،در دوره شاه عباس يكم احداث آن آغاز شد و در سلطنت شاه عباس دوم،ساختمانش تكميل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛كاخ چهل ستون اصفهان از بناهاي تاريخي استان اصفهان در ايران است.در ساختمان موجود مركزي كاخ چهل ستون، تغييراتي كلي داده شده است و تالار آئينه،تالار 18 ستون،دو اتاقي بزرگ شمالي و جنوبي تالار آئينه،ايوان هاي طرفين سالن پادشاهي و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزئينات نقاشي و آئينه كاري و كاشي كاري ديوارها و سقف ها افزوده شده است.                                 

                         
 

اگرچه انعكاس ستون هاي بيست گانه تالارهاي چهل ستون در حوض مقابل عمارت،مفهوم چهل ستون را بيان مي كند،ولي درحقيقت عدد چهل در ايران كثرت و تعدد را مي رساند و وجه تسميه عمارت مزبور به چهل ستون به علت تعدد ستون هاي اين كاخ است.

                      

                     
                     

بسياري از محققان وجه تسميه كاخ را انعكاس تصوير بيست ستون بر استخر زيبا و بزرگ عمارت مي دانند و عده اي نيز واژه چهل را به نشان تعداد زياد ستون ها مي دانند. (عدد چهل در ادب فارسي نشانگر تعدد و كثرت است) و به روايتي اين كاخ ابتدا چهل ستون داشته تا اينكه در بيست و يكم رمضان 1118 ه.ق بر اثر سانحه آتش سوزي بيست آن از بين رفته و اكنون آثار سوختگي در غرب عمارت ديده مي شوند.            

                      

                
تاريخچه معماري: 

سال ساختمان كاخ چهل ستون به موجب اشعاري كه در جبهه تالار از زيرگچ خارج شده، مصراع، مبارك ترين بناهاي دنيا است كه به حساب حروف ابجد سال 1057 هجري قمري (مصادف با 1026 هجري خورشيدي و 1647 ميلادي) مي شود، يعني پنجمين سال سلطنت شاه عباس دوم.

                    
باغ چهلستون 67000 متر مربع مساحت دارد كه در دوره شاه عباس اول ساختمان كوچكي به صورت كوشك يا كمان فرنگي در آن احداث شد و در زمان شاه عباس دوم توسعه يافت و چهل ستون نام گرفت.
                    

                   

معماري اين كاخ تركيبي از هنر معماري چيني و ايراني و فرنگي است.عمارت چهل ستون مشتمل بر يك ايوان اصلي (بزرگ) به طول 3 متر و عرض 17 متر و ارتفاع 14 متر رو به شرقي ساخته شده است.ستون هاي ايوان هشت ضلعي از جنس چوب چنار و كاج است.
چهار ستون وسط بر روي چهار شير سنگي قرار دارد. طراحي آنها به گونه اي است كه دو شير با يك سر نشان داده مي شود. از دهان چهار شير جلو،آب به درون حوض مي ريزد. تالار مركزي كاخ اختصاصي به مهمان خارجي و شخصيت هاي كشورهاي ديگر داشته است.
ديوار نگاره هاي چهل ستون:
تعيين تاريخ ديوار نگاره هاي چهل ستون مدتها ذهن پژوهشگران را به خود مشغول كرده است.صحنه هاي تاريخي رويدادهاي درباره صحنه هاي جشن و شكار و پيكره هايي در جامعه اروپائيان،موضوع مهمترين اين تصاوير است كه رقم و تاريخ آنها ثبت نشده است. نقاشي هاي چهل ستون به دو شيوه نگارگري ايراني و فرنگي سازي كار شده است.
شواهد نشان مي دهند كه در زمان شاه عباس دوم هر دو اين شيوه ها بكار گرفته مي شد.

سقف باشكوه نقاشي تلار 18 ستون و سقف آئينه كاري تالار آئينه و مدخل آئينه كاري تالار جلوس شاه عباس دوم،ستون هاي عظيم تالارهاي18 ستون،شيرهاي سنگي چهارگوشه،تزئينات عالي طلاكاري سالن پادشاهي و ... از جمله‌ آثار اين كاخ هستند./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
عالی بود خیلی از شما متشکرم
Iran, Islamic Republic of
سلنا
۱۴:۴۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
اطلاعات بیشتری بگذارید .
Iran, Islamic Republic of
پریا
۱۳:۴۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۳
عالیه فقط عکس ها رو بیش تر کنید
Iran, Islamic Republic of
مریم
۱۹:۱۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۳
تصاویر بهتر لطفا بدم اومد
آخرین اخبار