اگر قصد سفر به مشهد مقدس و زيارت بارگاه امام رضا (ع) را داريد حتما از استان سمنان هم عبور مي كنيد /زيبايي اين سفر زيارتي را مي توان با توقف در استان سمنان و لذت بردن از مناظر بسيار زيباي كوير، جنگل، مناطق خشك و بياباني و سر سبز و و بناهاي تاريخي و حيات وحش اين استان دو چندان كرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان؛طبيعت بكر و دست نخورده استان سمنان به تنهايي در شهرستان هاي اين استان نيز جالب توجه است، به طوري كه با سفر به شهر سمنان و سپس به شهميرزاد و مهديشهر مي توان تجربه دو آب و هواي متفاوت را با طي كمتر از 20 كيلومتر داشت.

در شهرستان شاهرود نيز كه جنگل ابر آن زبانزد همه است، مي توان در مناطق رضا آباد و خارتوران، طي مسير در مناطق كويري را تجربه كرد.

 شهرستان گرمسار شهر خورشيد تابان نيز با جاده سنگفرش كه يادگار گذشتگان و مسير تاريخي ابريشم است، جاذبه هاي فراواني دارد.

شهرستان دامغان نيز با چشمه علي، انگورستاني و ... جلوه هايي از هنر نقاش طبيعت را به نمايش مي گذارد.

چنانچه در ايام نوروز قصد تجربه اي متفاوت از سفر، ديدن از نزديك كوير، ابر، رصد ستارگان و .... را داريد، سفر به استان سمنان گزينه مناسبي براي سفر است.

سمنان:

* آبگرم

چشمه هاي آبگرم در 21 كيلومتري شمال غرب سمنان و 18 كيلومتري غرب شهرستان مهديشهر قرار دارند.

مردم از گذشته براي استفاده هاي درماني و تفريحي به اين چشمه ها مي آمده اند و براي استفاده هاي درماني استخرهايي از گذشته با عمق و ظرفيت كم در محل چشمه ها ساخته شده است.

* پيغمبران

در شمال شرق شهر سمنان منطقه زيارتي و سياحتي" پيغمبران" قرار دارد، مقبره پيغمبران در قله كوهي به همين نام در 21 كيلومتري جاده اصلي تهران - مشهد در نزديكي سمنان واقع شده است.

بر اساس اطلاعات موجود در اين مقبره "سام" و "لام" از فرزندان نوح پيغمبر مدفون هستند و آب و هواي معتدل و پوشش گياهي و جانوري منطقه، جاذبه زيارتي منطقه را به عنوان محور گردشگري آن تكميل مي كند.

* آهوان

آهوان در حدود 30 كيلومتري سمنان و 78 كيلومتري غرب دامغان واقع شده است.

در اطراف آهوان چند روستاي پايكوهي معروف به "كلاته" وجود دارد كه با باغ ها، كشتزارهاي مختلف و استخرهاي آبياري مناظر زيبايي را خلق مي كند.

در كنار جاذبه هاي طبيعي، وجود دو كاروانسرا يا رباط تاريخي به نام "رباط سنگي انوشيرواني" و "كاروانسراي شاه عباسي" بر اهميت اين منطقه افزوده است.

زمان ساخت كاروانسراي سنگي(رباط انوشيرواني) به سالهاي 420 تا 421 هجري قمري و ساخت كاروانسراي شاه عباسي به سال 1097 هجري قمري در دوره صفويه بر مي گردد.

شاهرود:

* بسطام

شهر "بسطام" زادگاه و محل آرامگاه عارف بزرگ "بايزيد بسطامي " دومين شهر نمونه گردشگري استان سمنان است كه در 6 كيلومتري شاهرود واقع شده و در مسير جاده شاهرود- آزادشهر قرار دارد.

 اين شهر داراي جاذبه هاي گردشگري تاريخي، طبيعي، عرفانی و مذهبي از جمله آستان مقدس"امامزاده محمد (ع)" و  در طول سال پذيراي گردشگران زيادي از نقاط مختلف كشور و حتي خارج از كشور است.

وجود آرمگاه بايزيد بسطامي، آرامگاه عارف بزرگ شيخ ابوالحسن خرقاني، موجب شده تا همه ساله گردشگراني از كشورهاي مسلمان همسايه مانند پاكستان و كشورهاي آسياي ميانه از اين شهر تاريخي مذهبي ديدن كنند.

* جنگل ابر

جنگل زيبا و خوش آب و هواي "ابر" در 45 كيلومتري شمال شرق شاهرود از جنگل هاي بكر و زيباي استان سمنان است.

اين جنگل در زمره جنگل های هیرکانی کشور است و به دليل اينكه فضاي جنگل را پوششي از ابر فرا می گیرد ، جنگل"ابر" نامیده می شود.

ارتفاع زياد جنگل از سطح دريا، پايين بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه سارهاي فراوان و پوشش جنگلي متنوع  از ويژگي هاي اين جنگل است.

* جنگل اولنگ

جنگل "اولنگ" در 85 كيلومتري شمال شاهرود واقع شده است.اين جنگل داراي درختان جنگلي متنوع و تنوع جانوري است.

* جنگل دشت شاد

جنگل"دشت شاد" در 180 كيلومتري شمال شرق شاهرود واقع شده است، تنوع گونه های جنگلی، طبیعت و چشم انداز زیبا از ویژگی های این منطقه به شمار می رود.

* جنگل و آبشار نام نيك

جنگل هاي "نام نيك" و حسين آباد در حوزه استحفاظي شهرستان شاهرود و در آبريز شمالي استان قرار دارند. واقع شدن اين منطقه در مجاورت چند منطقه نمونه ديگر بر جذابيت آن افزوده است.

* زيستكره توران

مجموعه "توران" از سه سمت پارك ملي، پناهگاه حيات وحش و منطقه حفاظت شده تشكيل شده است.اين منطقه در قسمت جنوبي جاده تهران – مشهد و در قسمت شمال شرقي دشت كوير قرار دارد.

اين منطقه پس از پناهگاه حيات وحش "نايبندان"، دومين منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محيط زيست كشور است.

از نظر پوشش گياهي اين منطقه از تنوع بالايي برخوردار بوده و در ميان گونه هاي جانوري آن برخي از نادرترين گونه ها مانند يوزپلنگ آسيايي، گورخر ايراني و پرندگاني همچون زاغ بور و هوبره ديده مي شود.

زيستگاه يوزپلنگ آسيايي در حال حاضر محدود به مناطق خاصي از ايران مانند توران و زيستكره كوير است و علاوه بر يوزپلنگ آسيايي، گورخر ايراني به عنوان گونه جانوري نادر و زاغ بور يكي از نادرترين پرندگان جهان تنها در منطقه توران زندگي مي كند.

* مُجن و آبشار تنگه داستان

شهر "مجن" در فاصله 35 كيلومتري غرب شاهرود و در منطقه اي كوهستاني واقع شده است.

تنگه معروف "داستان" در فاصله 10 كيلومتري شهر مجن قرار گرفته که آبشار این تنگه در زمره جاذبه های طبیعی شهرستان شاهرود محسوب مي شود.

 پوشش گياهي و جانوری متنوع و آب و هواي مطلوب از جاذبه هاي گردشگري اين منطقه است.

 علاوه بر اين، شهر مجن به عنوان يك منطقه تاريخي در دامنه كوه هاي البرز با ويژگي هاي منحصر به فرد و معماري خاص به عنوان "ماسوله كوير" شهرت دارد به طوري كه بافت قديمي شهر در شیب ارتفاع شکل گرفته و خانه ها به گونه اي ساخته شده اند كه بام هر خانه حياط خانه اي ديگر است.

برخی این شهر را نگین سرخ فام دامنه های البرز شرقی می نامند زيرا خاک اراضی و ارتفاعات آن سرخ رنگ است و زنان مجنی همه ساله بنا بر رسمی کهن با تهیه دوغابی از گِل قرمز رنگ به تجدید نمای خانه های کاه گلی مي پردازند.

* خوش ييلاق

پناهگاه حيات وحش "خوش ييلاق" در شمال شرقي شهرستان شاهرود قرار دارد.

زيستگاه هاي جانوري و پوشش گياهي اين منطقه بسيار متنوع است.اين منطقه به دليل وجود چشم اندازهاي متفاوت طبيعي و تنوع اكوسيستمي شامل جنگل، كوهستان، مرطوب خزري، دشت خشك و بياباني تنوع زيستي ويژه و ارزشمندي دارد و از بي نظيرترين پناهگاه هاي حيات وحش ايران است.

* فرحزاد، تاش و چشمه هفت رنگ

منطقه "فرحزاد" ، "تاش" و "چشمه هفت رنگ" در شهرستان شاهرود واقع شده است.چشمه هفت رنگ به دليل تنوع رنگ آب چشمه های جاری از مواد معدنی با خواص درماني، از ديرباز مورد توجه اهالي منطقه بوده است.

علت نامگذاري اين منطقه به نام "فرحزاد" به دليل سرسبزي مزارع و باغ هاي مثمر منطقه است.

* قطري

منطقه"قطري" در بخش بسطام شهرستان شاهرود و نزديك روستاي ابر واقع شده است.اين منطقه از بارش سالانه نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده و به دليل اقليم معتدل و نسبتا مرطوب، پوشش گیاهی آن زيبا و چشم نواز است.

وجود آستان مقدس امامزاده سراوین قطری بر گردشگری مذهبی – طبیعی این منطقه افزوده است.

* دشت آفتابگردان و شقايق هاي كالپوش

يكي از مناطق جاذب گردشگري شهرستان شاهرود دشت آفتابگردان و شقايق در منطقه كالپوش است كه نمايش منحصر به فرد گل هاي شقايق در منطقه از بيستم ارديبهشت ماه تا پایان خرداد جلوه زيبايي به ناحیه سرسبز کالپوش مي دهد و گردشگران بسیاری را به اين منطقه جلب مي كند.

همه ساله در همین خصوص جشنواره دشت شقایق و کشتی محلی در منطقه کالپوش برپا می شود.گل هاي آفتابگردان نيز كه بيشتر در دشت "دانيال"  تا ارتفاعات روستای"كُرنگ" مي رويد، در ماه هاي مرداد و شهريور به گل نشسته و زيبايي اين منطقه را دوچندان مي كند.

* عباس آباد

"عباس آباد" روستايي قديمي با كاروانسرايي كهن در شرق شاهرود و در کنار مسیر ارتباطی شاهرود به سبزوار قرار دارد.

مهم ترين جاذبه اين روستا وجود كاروانسرای شاه عباسی و دیگر بناهاي تاريخي است.

كاروانسراهاي بزرگ "مياندشت"، "میامی"، "عباس اباد" و "الحاك" و نیز مسجد جامع فرومد مهم ترين بناهاي تاريخي در مسير ارتباطی شاهرود –سبزوار است.

دامغان:

* چشمه علي

مجموعه "چشمه علي "در شمال شهر تاريخي دامغان و حدود 30 كيلومتري اين شهر بين روستاهاي "آستانه" و "كلاته رودبار" واقع شده است.

در زمان فتحعلي شاه قاجار در اين محل يك مسجد و يك عمارت ساخته شد.بناي فتحعلي شاهي در ميان رودخانه و وسط مجموعه تفريحي چشمه علي قرار گرفته و مسجدي تاريخي نيز در ضلع جنوبي قرار داشته که اکنون مسجدي جدید بر روی آن واقع شده است.

وجود درختان بيد و صنوبر، باغ هاي گردو، زردآلو، درختان ميوه، گياهان دارويي و ارتفاعات كوهستاني به جاذبه هاي اين منطقه افزوده است.

قلعه هاي تاريخي" منصوركوه" و "مهرنگار" از ديگر جاذبه هاي تاريخي اين منطقه است.

* پير خوشتر(خوشدر)

منطقه "پير خوشتر" در شمال غرب روستاي "كلاته رودبار" دامغان واقع شده كه در آن چشمه ای وجود دارد كه از درون كوههاي آهكي مي جوشد.

اين منطقه به دليل برخورداري از آب و هواي متنوع و گونه هاي مختلف جانوري، قابليت جذب گردشگران را داراست.

* تنگه زندان

"تنگه زندان" در 53 كيلومتري شمال شهر دامغان قرار دارد. اقليم منطقه تركيبي از زمستان هاي سرد و تابستان هاي معتدل و مطبوع است.

در كف اين منطقه آب سرد و گواراي چشمه سارهاي بالادست جريان دارد.از ديگر جاذبه هاي طبيعي اين منطقه آبشار"نسروا" در 20 كيلومتري شمال شرق ديباج است.

 گرمسار:

* پارك ملي كوير

منطقه "سياه كوه" و "پارك ملي كوير" يكي از قديمي ترين مناطق تحت حفاظت در ايران است.اين منطقه در جنوب گرمسار و حدفاصل كوير مركزي ايران و درياچه نمك واقع شده است.

جاذبه هاي گردشگري پارك ملي كوير به دو بخش جاذبه هاي طبيعي و تاريخي تقسيم مي شود.

جاده سنگفرش به عنوان يكي از شگفت انگيزترين آثار تاريخي از جاذبه هاي اين منطقه است، به طوري كه اين جاده امكان عبور كاروان ها را از ميان اراضي باتلاقي و شوره زارهاي حاشيه دشت كوير فراهم مي كرده است.

بناي مشهور"قصر بهرام" كه در واقع يك كاروانسراي شاه عباسي است و كاروانسراي "عين الرشيد"، آبراه سنگي "سيه كوه" كه آب مورد نياز قصر بهرام را تامين مي كرده، بقاياي "ساختمان حرمسرا" ، كاروانسراهاي "سفيد آب" و "لكاب" و آب انبار"قيلوقه" از ديگر جاذبه هاي تاريخي اين منطقه است.

* بنه كوه

منطقه نمونه گردشگري"بنه كوه" در شمال شهر گرمسار واقع شده است.اين منطقه به دليل قرار داشتن بر سر راه باستاني گرمسار(خوار) به مازندران، از نظر تاريخي و نظامي داراي اهميت ويژه اي بوده است.

وجود قلعه باستاني" استوناوند"، "ريگ تپه" و "قلعه گبري" از جاذبه هاي اين منطقه است. به دليل قرار داشتن بنه كوه در بخش انتهايي رودخانه "حبله رود"، در اين منطقه انواع پرندگان و ماهي ها زيست مي كند.

* رامه

روستاي "رامه" و مناطق اطراف آن كه منطقه نمونه گردشگري رامه را تشكيل مي دهد در 55 كيلومتري شمال شرق شهر گرمسار واقع است كه شامل چند روستا و مزرعه مي شود.

 مناطق طبيعي چشم نواز اطراف روستاي رامه به ويژه ارتفاعات آن و حيات وحش متنوع و غني ، از جلوه هاي طبيعي اين منطقه است.طبيعت اين منطقه واقع در بخشي از منطقه شكار ممنوع"خنار" است.

* بهورد

منطقه گردشگري"بهورد" در 32 كيلومتري شمال غربي بخش ايوانكي در گرمسار قرار دارد. اين منطقه در حدفاصل دشت و كوهستان واقع شده است.

مناطق اطراف بهورد به ويژه ارتفاعات"قره قاچ" و گردنه "قوچ" از نظر حيات وحش غني است و يكي از شكارگاههاي مهم گرمسار محسوب مي شود.

* قاليباف

روستاي كوهستاني و خوش آب و هوای "قالیباف" در 60 كيلومتري شمال شرقي گرمسار قرار دارد و از نظر اقليمي از مناطق سرد و معتدل به شمار مي رود.

پوشش گياهي منطقه متنوع و از نظر حيات وحش نيز در مجاورت منطقه شكار ممنوع "خنار" با پوشش جانوري مناسب قرار دارد و از حيوانات شكاري مختلف غني است، ساير جاذبه هاي تاريخي و طبيعي اين منطقه نيز شامل آبشار، جنگل طبيعي بكر و بناهاي تاريخي و امامزاده هايي كه در ارتفاع كوه قرار دارند، مي شود.

مهديشهر:

* شهميرزاد

شهر نمونه گردشگري بين المللي شهميرزاد در شمال سمنان واقع شده و به دليل جاذبه هاي فراوان طبيعي در تابستان و زمستان پذيراي گردشگران است.

علاوه بر جاذبه هاي طبيعي مانند طبيعت سبز در كنار كوهستان و آب و هواي معتدل، برخي بناهاي تاريخي مانند"شيرقلعه"، "قلعه شيخي" و "دژوهل"(به عنوان يكي از كانون هاي مهم اسماعيليان) نيز بر جنبه هاي جذاب گردشگري در شهميرزاد افزوده است.

در شهميرزاد برخي از محصولات مانند گردو و آلو داراي اهميت صادراتي و شهرت بين المللي هستند و بزرگ ترين باغ گردوي جهان با وسعت 700 هكتار نيز در اين شهر واقع شده است.

* جنگل رودبارك

رودبارك در 80 كيلومتري شمال شرق سمنان در مسير راه شهميرزاد به "فولاد محله" در شهرستان مهديشهر و در دامنه جنوبي سلسله جبال البرز واقع شده است.

اين منطقه بخشي از منطقه حفاظت شده پرور است و به دليل وجود جنگل هاي پهن برگ و آب و هواي خنك به ويژه در فصل تابستان مورد توجه گردشگران قرار دارد.

وجود چشم انداز رودخانه در مسير جنگلي از دلايل نامگذاري اين منطقه به "رودبارك" است.تنوع گونه هاي گياهي و جانوري ، دماي مناسب به ويژه در فصل تابستان و چشم اندازهاي طبيعي از علت هاي جاذب گردشگري اين منطقه است.

* غار دربند

"دربند" منطقه سرسبز كوچكي است كه در حدفاصل مسير مهديشهر به شهميرزاد واقع شده و مهم ترين قابليت گردشگري آن، آب و هواي مطبوع، طبيعت بكر و غار دربند است.

غار "دربند" در شيبي تند در كمركش كوهي آهكي واقع شده است. اين غار با 140 ميلیون سال قدمت، از غارهاي آهكي بزرگ ايران است كه طول آن به حدود 150 متر مي رسد.

حداكثر ارتفاع از كف غار 30 متر است.ستون هاي بزرگ استلاگتيت و استلاگميت و ديواره هاي آهكي از جاذبه هاي اين غار است.

* پرور

منطقه نمونه گردشگري "پرور"در شمال شرق شهميرزاد قرار دارد كه به عنوان منطقه حفاظت شده "پرور" شناخته شده و داراي پوشش گياهي متنوع است.

اين منطقه شامل روستاهاي پرور، كاورد، تمام، تلاجيم، فينسك و ملاده است.

چشم اندازهاي طبيعي، انواع گونه هاي جانوري شامل خرس، گربه وحشي، خوك و كبك ، انواع گونه هاي مرتعي، ييلاق هاي متعدد و انواع گياهان دارويي از جاذبه هاي گردشگري پرور است.

* چاشم

روستاي چاشم از توابع بخش شهميرزاد شهرستان مهديشهر در 19 كيلومتري شمال غربي شهميرزاد واقع شده است و در پاي قله كوه "نيزوا" قرار دارد.

"چاشم" روستايي پايكوهي است و آب آن از چشمه و قنات تامين مي شود.مهم ترين جاذبه گردشگري اين منطقه، ارتفاعات زيبا و چشم نواز نيزوا، وجود امكان تفريح زمستاني در منطقه، چشمه روزيه، وجود تپه هاي باستاني، امامزاده ها و ... است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
داودعرب کوهسار
۲۰:۲۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام
خیلی خوب بود کاش عکساش بیشتر بود
Iran, Islamic Republic of
asal
۱۹:۰۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
خیلی ممنون
Iran, Islamic Republic of
asal
۱۹:۰۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
خوب بود اگه میشه توی وبتون بنویسید این مطالب ها رو از کجا گرفتید
Iran, Islamic Republic of
شادی
۱۵:۱۸ ۲۳ دی ۱۳۹۳
یاس دربارهی سمنان اینجوری حرف نزن خودت بیاببین
Iran, Islamic Republic of
یاس
۱۶:۱۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۳
الکی اولنگ.خوش ییلاق به نام استان سمنان نزنید
France
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۳
عکسهایش کو
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۱:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
ای کاش تصویر زیبایی در کنار این توضیحات بود،
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
ای کاش تصویر زیبایی در کنار این توضیحات بود،
Iran, Islamic Republic of
یاسی
۱۵:۳۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۲
بسیارزیباوجالب بود...