امروزه درمان با ليزر در كشورمان پيشرفت هاي زيادي داشته و براي درمان بسياري از دردهاي مزمن موضعي از جمله خشكي مفاصل و درمان آرنج تنيس بازان از آن استفاده مي شود.

رامين استنداز ارتوپد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه ليزر در بخش فيزيوتراپي كاربرد زيادي داشته و براي درمان بيماري هاي مفصلي بايد از ليزر كم توان استفاده كرد.


* استفاده از ليرز در درمان زخم پاي ديابتي
در ادامه اسداله رجب رئيس انجمن ديابت نيز گفت: ليزر يكي از راه هاي درمان رخم پاي مبتلايان به ديابت است كه در كنار ساير روش هاي درمان زخم پاي ديابتي، از ليزر هم استفاده مي شود.
وي تاكيد كرد: ليزر در درمان و يا پيشگيري از ابتلا به ديابت به هيچ وجه تاثيري ندارد و فقط با تغذيه مناسب و ورزش مي توان ديابت را كنترل و يا از ابتلا به آن پيشگيري كرد.


*درمان ضايعات حنجره با استفاده از ليزر
در ادامه محسن نراقي رئيس انجمن تحقيقات راينولوژي و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: از چند دهه گذشته استفاده از ليزر در درمان بيماري هاي گوش، حلق و بيني آغاز شد اين در حالي است كه به تازگي از اين روش درماني در درمان بيماي ها استفاده مي شود.
وي ادامه داد: ابتدا از ليزر در درمان حنجره و براي برداشتن ضايعات حنجره استفاده مي شد و به تدريج استفاده از ليزر گسترده تر شد و در درمان تمام موارد ناحيه حلق، حنجره، بيني و گوش به كار برده مي شد.
نراقي خاطرنشان كرد: در حال حاضر از ليزر براي درمان مشكلات تنفسي ناشي از افزايش حجم شاخك هاي بيني استفاده مي شود كه كاهش حجم شاخك ها، خرخر كردن هنگام خواب را برطرف مي كند.
وي با بيان اينكه از ليزر براي جراحي ناحيه كام نيز استفاده مي شود؛ تصريح كرد: درمان با ليزر بايد به وسيله پزشك فوق تخصص كه در زمينه ليزر درماني مهارت كافي دارد انجام شود.
نراقي يادآور شد: جراحي بدون خونريزي و جلوگيري از ساير مشكلات جراحي با چاقو از جمله مزيت هاي جراحي با ليزر است.


* از ليزر در درمان ديسك كمر و تومور مغزي استفاده مي شود
در ادامه حسين دلاور كسمايي متخصص مغز و اعصاب نيز گفت: ليزر تكنيك خاصي در درمان بيماري هاي مغز و اعصاب است كه موجب خونريزي كمتر و دقت بيشتر جراح مغز و اعصاب مي شود.
وي ادامه داد: ليزر در بيماري هاي مغز و اعصاب از جمله جراحي ديسك كمر و برداشتن تومور مغزي به كار مي رود.
كسمايي يادآور شد: جراحي با ليزر بايد به وسيله متخصصان ماهر انجام شده تا از بروز خطرات احتمالي جلوگيري شود.


*ليزر در درمان بيماي هاي قلبي ناكام ماند

در ادامه مسعود قاسمي جراح و متخصص قلب گفت: دهه گذشته از ليزر براي آنژيوگرافي و بازكردن رگ هاي قلب استفاده مي شد ولي به دليل عوارض ناشي از ليزر درماني اين شيوه درماني متوقف شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر برخي متخصصان از ليزر در درمان انسداد اندام تحتاني استفاده مي كنند ولي تعداد زيادي از متخصصان قلب هم اين روش را رد كرده و به آن اعتقادي ندارند.
قاسمي خاطرنشان كرد: استفاده از ليزر در درمان قلب بيشتر جنبه نمايشي داشته و همچون سونوگرافي در موارد تشخيص به كار مي رود.


*ليزر مشكل نازايي را برطرف مي كند
در ادامه زهره خوشبخت متخصص زنان و زايمان نيز گفت: در حال حاضر ليزر سرجري (جراحي) در جراحي هاي كيست هاي تخمداني و ساير بيماري هاي زنان و زايمان به كار برده مي شود اين در حالي است كه كاربرد ليزر سرجري در مورد عوامل ايجاد كننده نازايي زنان از جمله چسبندگي لوله هاي رحمي جايگاه ويژه اي دارد.
وي يادآور شد: موفقيت ليزر درماني در درمان بيماري هاي زنان و زايمان بسيار بارز بوده و به دليل اثر ضد درد التهاب و بازسازي سريع بافت اين شيوه درمان كاربرد بسيار موثري دارد.


*ليزر، زخم هاي دستگاه گوارش را التيام مي بخشد
ايرج خسرو نيا فوق تخصص گوارش و كبد نيز گفت: از ليزر در درمان زخم ها و خونريزي هاي دستگاه گوارش از جمله معده، مري، اثني عشر و جراحي هموروئيد استفاده مي شود.
وي ادامه داد: ليزر به دليل درمان سريع و جلوگيري از خونريزي روش درماني مناسبي در درمان بيماري هاي دستگاه گوارش است.


*ليزر تومورهاي لگن را درمان مي كند
در ادامه حسن بيگلري جراح و متخصص كليه و مجاري ادرار نيز گفت: ليزر در درمان بيماري هاي كليوي از جمله سنگ كليه به كار مي رود و آن را به سرعت و بدون خونريزي و درد برطرف مي كند. همچنين از ليزر در درمان تومورهاي داخل لگن كه يك عارضه ژنتيكي بوده استفاده مي شود.
وي ادامه داد: در حال حاضر از ليزر درماني در از بين بردن كيست هاي كليوي نيز استفاده مي شود.
 

*ليزر قادر به درمان دايمي بيماري هاي دهان و دندان نيست
در ادامه فرزانه آقا حسيني دندانپزشك نيز گفت: ليزر در درمان ضايعات دهاني از جمله آفت و بيماري ليكن پلان نيز كاربرد دارد ولي كاركردن با ليزر براي درمان اين عارضه ها نياز به تحقيقات بيشتري دارد چرا كه مدتي بعد از ليزر درماني مجددا عود مي كند.
وي ادامه داد: بسياري از دندانپزشكان بر اين باور هستند كه ليزر درماني در بيماري هاي دهان و دندان مي تواند منجر به ابتلا به سرطان در فرد شود؛ بنابراين به ندرت از اين روش استفاده مي كنند.


*ليزر مقدار زيادي كلاژن در پوست ايجاد مي كند
در ادامه كوروش صمدي متخصص پوست و مو نيز گفت: ليزر co2 نوع استاندارد طلايي جوان سازي پوست بدون انجام حراحي است امروزه از آن براي برطرف كردن چروك ها و جمع شدن پوست و برداشتن لكه هاي پوستي استفاده مي شود.
وي ادامه داد: استفاده از اين نوع ليزر محدوديت هايي از جمله قرمز شدن پوست به مدت چند ماه و در برخي موارد هم عفونت را به همراه خواهد داشت.
صمدي افزود: همچنين متخصصان پوست از ليزر در پيوند مو در محل هاي كم پشت و يا طاس استفاده كرده و از ليزر كم توان هم براي تقويت مو استفاده مي كنند.
 

*ليزر در درمان گلوكوم و آب سياه به كار مي رود
هرمز شمس چشم پزشك نيز گفت: تمام امكانات براي حراحي با ليزر كه در خارج از كشور وجود داشته در ايران نيز وجود دارد و فقط در بخش امكانات آزمايشگاه آن با مشكل روبه رو هستيم.
وي با بيان اينكه چشم پزشكان از ليزر براي اصلاح ديد چشم از جمله نزديك بيني و آستيكماتيسم استفاده مي كنند؛ تصريح كرد: از ليزر درماني براي درمان آب سياه و گلوكوم نيز استفاده مي شود
شمس يادآور شد: از ليزرهاي جديد در درمان افراد مبتلا به ديابت كه به عوارض چشمي ديابت دچار شده اند و ديگر بيماري از جمله كنده شدن شبكيه، بيماري نقطه زرد و درمان قرنيه به كار مي رود./ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۵:۱۲ ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
سلام
پدر بنده سرطان روده بزرگ داره میخاستم بدونم با لیزر قابل درمانه؟ گفتن باید شیمی درمانی بشی .....
Iran (Islamic Republic of)
علی فریدی
۲۳:۱۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۲
سلام من لیکن پلان دهانی دارم به کجا برای درمان مراجعه کنم
آخرین اخبار