بهتر است با عنصر اكسيژن و نقش آن در چرخه حيات آشنا شويد.

ايده مفرح كارشناس ارشد شيمي(شيمي فيزيك)‌ در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در مورد پيشينه و كشف اكسيژن عنوان كرد: اكسيژن در سال 1771 از سوي داروساز سوئدي كارل ويلهم شيله كشف شد، ولي اين كشف خيلي سريع شناخته نشد و با اكتشاف مستقل جوزف پريستلي به طور گسترده تري شناخته شد و از سوي آنتوان لورن لاووازيه در سال 1774 نام گذاري شد. وي با بيان اينكه اكسيژن يكي از عناصر شيميايي در جدول تناوبي است كه نماد آن 0 و عدد اتمي آن 8 ا ست، تصريح كرد: اين عنصر در دما و فشار استاندارد به صورت گاز بوده كه اين گازي بي بو، بي مزه و بي رنگ است.

وي افزود: اكسيژن يك عنصر زيستي بوده و همه جا چه در زمين و چه در كل جهان هستي يافت مي شود و بهتر است بدانيم كه 21 درصد هوايي را كه تنفس مي كنيم اكسيژن تشكيل مي دهد و همچنين اكسيژن يكي از دو عنصر تشكيل دهنده آب است.

مفرح در ادامه بيان كرد: اين عنصر جزو فراوان ترين عنصرهاي موجود در پوسته زمين است كه در پوسته زمين به صورت اكسيد فلزات يافت مي شود.

اين كارشناس ارشد شيمي گفت: اكسيژن مايع و جامد به رنگ آبي كمرنگ بوده و اكسيژن مايع به عمل تقطير جزيي هواي مايع بدست مي آيد.

وي در مورد كاربردهاي ديگر اكسيژن اعلام كرد: اكسيژن مايع در سوخت سفينه هاي فضايي و در نيروي حركتي موشك ها استفاده مي شود و همچنين گاز اكسيژن در برش، جوشكاري فلزات و نيز ساخت فولاد و موارد ديگر كاربر دارد.

مفرح در ادامه گفت: در پزشكي هم اكسيژن كاربر دارد و در برخي از بيماران با مشكلات ريوي و تنفسي نياز به اكسيژن درماني با صلاحديد پزشك پيدا مي كنند كه استفاده از اكسيژن درماني با روشهايي كه پزشك صلاح مي بيند و با تاييد پزشك انجام مي شود. لازم به ذكر است تنفس با اكسيژن خالص خطرناك است.

***هشدار

وي خاطر نشان كرد: تنفس با اكسيژن خالص براي سلولهاي بدن مضر بوده و ايجاد مسموميت مي كند و نيز قرار گرفتن در معرض اكسيژن خالص مي تواند مسموميت براي شش هل و سامانه عصبي در پي داشته باشد كه تأثيرات ريوي شامل آماس شش(ورم ريه) كاهش ظرفيت شش و آسيب به بافتهاي ششي است و نيز تأثيرات بر سامانه عصبي شامل كاهش بينايي، تشنج و اغما باشد و خلاصه علايم مسموميت با اكسيژن خالص تهوع، استفراغ،‌انقباض ماهيچه ها، سرگيجه، بيهوشي و سرانجام منتهي به تشنج و مرگ مي شود./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran, Islamic Republic of
علی
۱۱:۴۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۲
خیلی عالی بود
آخرین اخبار