در جلسه خصوصي مطرح شد؛

پاسخ خاتمي به انتقادات اعضاي انجمن دانشگاه تهران درباره حضور در انتخابات

سید محمد خاتمی با جمعي از اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران ديدار و گفتگو كرد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، جمعي از اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران همراه با چند تن از اعضاء موثر اين انجمن در دوره هاي مختلف با حجت الاسلام سيد محمد خاتمي ديدار و گفتگو كردند.
 

براساس اين گزارش آنطور که سایت رسمی انجمن دانشگاه تهران نوشته است این تشکل دانشجویی حامی و نزدیک به سیدمحمدخاتمی در آخرین دیدار خود با وی، از عملکردش در خصوص انتخابات مجلس نهم و ماجرای "رای دادن" وی به شدت "انتقاد" کرده اند.

شنیده شده است اساس شکل‌گیری این جلسه وجود اختلافات در درون این تشکل بوده است که پس از شرکت خاتمی در انتخابات مجلس نهم جدی‌تر می‌شود. متن منتشر شده از محتوای جلسه و سوالات مطرح شده به خوبی مؤید این ادعاست.

مطالب زیر به نقل از سایت رسمی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، درباره برخی سوالات و مطالب مطرح شده از سوی اعضای این تشکل خطاب به خاتمی است:

* شما ميان دو راهي گرفتار بوديد اينكه راي ندادن شما تضعيف نظام است و راي دادن شما در حال گرفتاري آقايان موسوي و كروبي و خانم رهنورد و بسياري از دوستان، خوب نيست. البته نقطه ضعف شما در اتخاذ تصميم روشن است.

* شما در زمان رياست جمهوري گفتيد نمي‌خواهيد در اين مقام در راس اپوزیسيون باشيد ولي بعد از رياست جمهوري چرا تكليف خود را روشن نكرديد؟

* شما به عنوان كسي كه مورد علاقه و اعتماد بخش مهمي از جامعه بوديد نمي توانستيد و نبايد انتظار و توقع آن بخش را ناديده بگيريد. لااقل مي بايست تدبيري مي‌كرديد كه اين انتظار و توقع پيدا نشود يا اگر شد نمی‌بايست كاري كنيد كه تلقي بي تفاوتي به آن پيش آيد. انتظار بخشي از جامعه اين بود كه شما راي ندهيد.

* مي بايست از دو ماه پيش شفاف با مردم صحبت مي كرديد كه بايد راي داد يا نداد و به آن عمل مي كرديد. مشكل همه ما اينكه دچار انفعال هستيم و يكي از معضلات ما فقر روشن مندي و نداشتن راهبرد مشخص است. ما نمي توانيم ذهن شما را بخوانيم ولي عمل شما گاه منفعلانه است.

* ما نمي دانيم مرز اصلاح طلبي كجا است؟ آيا خط قرمزي وجود دارد آيا هر چقدر هم تنگنا ايجاد كنند و مشكلات پديد آورند باز هم بايد پاي صندوق راي رفت؟ شما براي حضور در انتخابات شرايطي گذاشتيد آيا برآورده شد؟شايد آينده ثابت كند كه كار شما درست بوده است ولي تبعات اقدام خود را از نظر دور نداريد كاش قبلاً با صراحت از حضورتان خبر مي داديد كه جامعه دچار سوء تفاهم نمي شد.

پس از مطرح شدن پرسش‌ها و مطالب از سوی اعضای این انجمن، خاتمی با بحرانی نشان دادن شرایط و مطرح کردن توهم توطئه برخی تندروهایی که سعی داشتند اصلاح‌طلبان و نظام را رودرروی هم قرار‌دهند سعی بر توجیه عملکرد خود کرد که بعدها مطالب منتشر شده در وبلاگ ها و فیس بوک افراد حاضر در این جلسه نشان داد این افراد هنوز نسبت به عملکرد خاتمی انتقاد دارند و مستدلات مطروحه را نپذیرفته اند.

شنیده شده است حسین نقاشی دبیر اسبق این انجمن به علت بالا گرفتن دعواهای داخلی این تشکل از لاهیجان، شهری که در آن ساکن است، برای دیدار خصوصی با سیدمحمد خاتمی و گرفتن وقت برای دیدار با انجمن به تهران سفر می‌کند.

نقاشی در فیس‌بوک خود ضمن تایید این مطلب بخشی از محتوای جلسه خصوصی 40 دقیقه خود با خاتمی را که پس از نماز ظهر روز یکشنبه هفته گذشته صورت می گیرد را شرح می دهد:

* ایشان به دماوند رفته بودند تا در واقع به نوعی قهر سیاسی داشته باشند با این انتخابات انتخاباتی که مغایر با شروط مطرح شده از سوی ایشان بود.

* آقای خاتمی تأکید می‌کند که اساساً از ابتدا موافق تحریم انتخابات نبوده و این کار را دارای بار حقوقی- سیاسی خاصی می داند. از دید ایشان در انتخابات همین مجلس دست کم تا 50 درصد مردم مشارکت می کردند و در این اوضاع و احوال اساساً تحریم معنایی ندارد. کسی تحریم می کند که مطمئن باشد مشارکت را به پایین 20 درصد می تواند بکشاند. از این رو دو امر مشارکت در معرفی کاندیدا و لیست انتخاباتی دادن با رأی دادن شخصی را از هم جدا می کنند و همچنین معتقدند می بایست حداقل یک هفته زودتر این تفاوت فاز خود را در بحث تحریم انتخابات پر رنگ تر مطرح می کردند.

* با این حال می گویند این تصمیم و آن روز و شبی که بر ایشان گذشت، یکی از سخت ترین روز و شبهای شان بود. از عواطفی که از هواداران می توانست جریحه دار شود تا اهل بیت منزل خودشان! ‫با توجه به فرصت محدود پیش رو، تنها توانستند با تعداد کمی از افراد غالباً مجمعی مشورت کنند و نهایتاً رأی به "جمهوری اسلامی" را به صندوق می اندازند.

* من وجداناً نمی توانستم بپذیرم که باز بگیر و ببند و ایذاء برای هواداران و فعالان ایجاد شود. از این امر ناگزیر بودم. شاید تحلیلم که مبتنی بر پاره ای اخبار بود به وقوع نمی پیوست و اتفاقی نمی افتاد ولی نمی توانستم این ریسک را بکنم.

‫* نکته آخر اینکه ایشان تأکید دارند که من برانداز نبوده و نیستم! من نمی دانم پس از جمهوری اسلامی چه خواهد شد؟! نمی توانم تصور هرج و مرج و آشوب و جنگ داخلی را بکنم. می خواهند به من فحش بدهند، بدهند؛ من این هستم. من خود را از انقلاب و اصل نظام جمهوری اسلامی جدا نمی دانم. پس از من توقع بی جا نداشته باشند.‬

در واقع آنطور که نقاشی بیان می‌کند این جلسه یک طور جلسه توجیهی نسبت به عملکرد خاتمی و دیگر اصلاح طلبان در چند ماه گذشته بود. وی پس از آنکه برخی مستدلات خاتمی برای شرکت در انتخابات را از زبان خودش نقل می کند می نویسد: "من نسبت آنچه گفته شد متقاعد نشدم، در هر صورت از آنجا که دلیل رای دادن ایشان مبتنی بر انگیزه ای شرافتمندانه بوده، من تنها به آن احترام می گذارم، در عین حال که همچنان منتقدش هستم!"

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار