موزه چهار فصل بنای حمام چهار فصل اراک یکی از زیباترین آثار معماری و کاشیکاری ایران در قرون اخیر است، شاید به جرات بتوان گفت که این حمام با تزئینات ویژه آن در کشورهای اسلامی اثری منحصر به فرد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، ساختمان حمام با شکل گیری اراک در حدود 100 سال پیش و در زمان حکومت احمد شاه قاجار توسط شخصی به نام حاج محمد ابراهیم خوانساری ساخته شده است. این حمام حدود 1600 متر مربع مساحت داشته و از چهار بخش مجزا مردانه، زنانه، حمام ویژه اقلیت های دینی و حمام خصوصی تشکیل شده است.

آب مورد نیاز حمام از آب جاری قنات تامین می شده و به لحاظ تامین آب و همچنین حفظ گرما و حرارت، کف حمام حدود 3 تا 5/3 متر از کف خیابان پایین تر ساخته شده است. حمام از بخشهای دالان رودی، رختکن مردانه و زنانه سربینه مردانه و زنانه، گرمخانه خصوصی و عمومی، هشتی بین گرمخانه و رختکن خزینه آب انبار و سایر بخش های مرتبط تشکیل شده است.

تقریباً تمامی بنای داخلی حمام بوسیله کاشیهای معرق هفت رنگ تزئین شده در رختکن حمام از هنر و زیبایی بی نظیری برخوردار است. سقف تمامی بخش های حمام با آجر و ملات گچ و آهک به صورت گنبدی طاق زده شده است. گنبد سربینه بر روی 8 ستون که به اشکال بسیار زیبای گل و مرغ و سرباز قاجاری کاشیکاری شده است، استوار می باشد.

کف حمام با سنگ های سیاه گرانیت و ملاط آهک و ساروج پوشیده شده است. نام چهار فصل برگرفته از تابلوهای کاشی خوش نقش و نگاری است ، که چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان را در قسمت سربینه حمام مردانه به تصور کشیده است.

هم اکنون از مساحت حدود 16 هزار متری بنا، حدود 5 هزار متر آن شامل سربینه مردانه و گرمخانه، رختکن و هشتی بین گرمخانه و رختکن به موزه اختصاص یافته است و اشیاء بسیار مهمی متعلق به دوره های مختلف قبل و بعد از اسلام در آن نگهداری می شود.

تنگ های سفالی، کاسه، خمره، قدح، پیمانه، انواع مجسمه، آفتابه و لگن، سنگ نوشته و ابزار آلات کشاورزی و دفاعی در این موزه نگهداری می شود. محراب تاریخی و با ارزش مسجد جامع ساوه که از آثار منحصر به فرد معماری و گچ بری دوره سلجوقیان است در این محل نگهداری می شود.

حمام چهار فصل در تاریخ 10/8/1355 به شماره 1339 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
میترا
۱۳:۳۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
خیلی کمه بود ولی خوب بود میشه راهنمایی کنید تا کدوم سایت برم تا درباره حماما 4 فصل توضیح بیشتری داده باشد
Iran, Islamic Republic of
علی
۱۶:۲۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۵
عالی بود ممنون
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۵
سلام میشه لطفا ساعات بازدید و مبلغ ورودی را هم بنویسید
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
عاللللللللللییییییییق
Iran, Islamic Republic of
علی
۱۲:۱۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
عالی فقط بلیطش گرونه
Iran, Islamic Republic of
علي
۱۸:۰۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
ممنونم
Iran, Islamic Republic of
ستايش
۲۱:۱۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۲
خيلي كمكم كرد!!!!!!!!!!!