پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات نيروي انتظامي در گزارشي ضمن تشريح عملكرد و شيوه فعاليت سايت‌هاي پيش‌بيني نتايج مسابقات فوتبال اعلام كرد كه اين نوع پيش‌بيني همراه با قرعه‌کشي که براي پرداخت جوايز از پول ساير شرکت‌کنندگان استفاده مي‌كنند مصداق بارز قمار بوده و طبق نظر علماي ديني باطل و حرام است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ معاونت اجتماعي پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا ضمن تشريح فعاليت برخي سايت‌هاي قمارفوتبالي عنوان كرد كه در دو سال گذشته تاسيس سايت‌هايي که اقدام به شرط‌بندي در مورد نتايج ليگ‌هاي فوتبال داخلي و خارجي مي‌كنند، افزايش چشمگيري داشته است كه برهمين اساس پليس تحليلي درمورد نوع عملکرد و نحوه فريب و کلاهبرداري از کاربران اين سايت‌ها را ارائه مي‌كند.

براساس مستندات موجود مشخص شده است كه اين نوع سايت‌ها که مدعي پرداخت جايزه‌هاي ميليوني به برندگان به وسيله شرط‌بندي نتايج مسابقات ليگ فوتبال هستند در سايت خود قسمتي را با عنوان ثبت‌نام قرار داده‌اند كه افراد براي شرکت در پيش‌بيني نتايج، بعد از تکميل و ارسال اطلاعات در قسمت ثبت‌نام سايت، ملزم به خريد فرم‌هاي مخصوصي هستند که هر کدام از اين فرم‌ها با مبلغ مشخصي به فروش مي‌رسند و افراد قبل از شروع مسابقات، نتايج احتمالي مورد نظر را در فرم مربوطه وارد و ارسال مي‌كنند.

براساس عملكرد اين سايت‌ها، بعد از ارسال فرم و مشخص‌شدن نتيجه مسابقات، به ادعاي اين سايت‌ها به 3 نفر برتري که دقيق‌ترين پيش‌بيني و بالاترين امتياز را اخذ کرده‌اند به قيد قرعه جايزه‌هاي نقدي را که معمولا مبالغي بين يک تا ده ميليون تومان است را پرداخت مي‌کنند كه در نمونه‌هاي خارجي، فعاليت اين سايت‌ها از طريق واسطه‌هاي مالي و ريختن پول به حساب اين سايت‌ها صورت مي‌گيرد که اين حرکت با توجه به شانس بسيار کم برنده‌شدن افراد، منجر به خروج ارز از کشور مي‌شود.

نکته حائز اهميت اين است که تمامي مبالغ مربوط به جايزه‌ها، حاصل از تجميع پول‌هاي پرداختي ساير شرکت‌کنندگاني (بازندگان پيش بيني) است که در موقع تهيه فرم، آن را پرداخت كرده‌اند و اين نوع پيش‌بيني همراه با قرعه‌کشي که براي پرداخت جوايز از پول ساير شرکت‌کنندگان استفاده مي‌كنند مصداق بارز قمار است و طبق نظر علماي ديني باطل و حرام است.

***سواستفاده کلاهبرداران اینترنتی از علاقه مندان به فوتبال

 

براساس اين گزارش فارغ از مسئله حرام بودن اين نوع فعاليت، سايت‌هاي بسيار زيادي در دو سال گذشته در اين زمينه راه‌اندازي شده‌اند که تعدادي از آنها بعد از مدت يك هفته از زمان راه‌اندازي و جذب سرمايه، به بهانه‌هاي مختلف سايت خود را تعطيل و مبالغ هنگفتي را از افراد کلاهبرداري مي‌كردند.

در برخي از اين سايت‌ها ادعا مي‌شود که حدود 20 درصد از مبالغ جمع‌آوري شده از افراد، در امور خيريه صرف و هزينه مي‌شود.

پليس فتا در ادامه عنوان كرد كه با بررسي تحقيقاتي که در اين پايگاه به مدت چندين ماه در مورد اين سايت‌ها انجام گرفته، نتيجه بدست آمده اين است که در برخي موارد پول‌هاي بالغ بر چند صد ميليون در طول يک هفته به حساب صاحبان اين سايت‌ها واريز مي‌شود و اين در حالي است كه تنها کمتر از 8 درصد بابت جايزه به افرادي که نتايج را درست پيش‌بيني کرده‌اند، پرداخت مي‌شود.

همچنين براساس اين تحقيقات، بسياري از اين سايت‌ها با دستکاري در فرم‌هاي پيش‌بيني نتايج و نحوه امتيازدهي شرکت‌کنندگان نتايج را براي کسب سود بيشتر تغيير داده‌اند.

بنابراين گزارش، معاونت اجتماعي پليس فتاي ناجا بطور کلي ضررهاي تحميلي به وسيله فعاليت‌هاي انجام شده در اين سايت‌ها را به شرح ذيل اعلام كرد:

• پرداخت پول تحت عنوان جايزه از طريق پول افرادي که نتايج را غلط پيش‌بيني کرده‌اند به برندگان پيش‌بيني نوعي قمار محسوب مي‌شود و اين خود بزرگترين ضرر معنوي براي شرکت‌کنندگان در اين سايت است.

• تمامي اين سايت‌ها به طور غيرقانوني مشغول به فعاليت هستند و هيچ آدرس و شماره ثابت و مشخصي از خود اعلام نكرده‌اند و به همين دليل شرکت‌کنندگان در اين سايت‌ها امکان پيگيري دارايي از دست رفته خود را در مورد تعطيلي سايت، نخواهند داشت.

• با توجه به رشد قارچ‌گونه اين سايت‌ها در کشور، زمينه براي افراد کلاهبردار و سودجو فراهم شده و خيلي از آنها تحت عنوان اين سايت‌ها به دنبال به دست آوردن اطلاعات شخصي و شماره حساب کاربران هستند.

• فريب و کلاهبرداري گردانندگان اين سايت‌ها با تبليغات فزاينده سبب ايجاد ضررهاي مادي به افراد شرکت‌کننده در اين سايت‌ها مي‌شود.

• همچنين در مورد سايت‌هاي خارجي که در زمينه پيش‌بيني مسابقات فوتبال فعاليت مي‌کنند اين عمل موجب خروج ارز از کشور مي‌شود.

معاونت اجتماعي پليس فتاي ناجا در پايان يادآور شد كه تجربه بدست آمده از کشورهاي غربي نشان مي‌دهد که برخي از بازيکنان ورزشي و داوران تحت تاثير اين‌گونه سايت‌ها و پيشنهادهاي اغواکننده آنها قرار گرفته و بطور عمدي براي تغيير نتيجه بازي عمل مي‌كنند و حرکت اين سايت‌ها به نوعي منجر به از بين رفتن بازي جوانمردانه و اخلاقيات در ورزش مي‌شود./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار