اروگوئه‌ : تحریم‌های نفتی علیه ایران شکست خورد

مطبوعات اروگوئه‌ در خصوص تحريم هاي نفتي آمريکا و اروپا عليه ايران نوشتند : آنگونه که پیش‌بینی می‌شد تحریم‌های نفتی اروپا وضعیت ایران را دشوار و پیچیده نکرد و مشتریان جدیدی برای جایگزینی آن یافت شده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ در روزنامه "ابسروادور" چاپ اوروگوئه درباره مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران آمده است :کشورهای غربی از سال 2009 اعلام کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران دارای اهداف نظامی است، اما تهران تاکید می‌کند انگیزه‌ای برای داشتن سلاح اتمی ندارد و از کشورهای دارنده این نوع تسلیحات انتقاد می‌کند. دلایل ایران برای غنی‌سازی اورانیوم نیاز  به راه‌اندازی رآکتوری جهت تولید مواد رادیو دارویی مبارزه با سرطان است.

در ادامه اين گزارش مي خوانيم : ایران یکی از اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت است و محکومیت‌های بین‌المللی علیه این کشور در قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر قطع واردات نفت خام از اول ژوئن 2012 تاکييد دارد . اروپایی‌ها 18 درصد از طلای سیاه ایران را وارد می‌کنند و 80 درصد درآمد ارزی جمهوری اسلامی از محل صادرات نفت به دست می‌آید. به نظر می‌رسد تحریم‌های اتحادیه اروپا وضعیت ایران را پیچیده و مشکل نکرده زیرا هم اکنون به جای اروپا، مشتریان جدیدی برای نفت این کشور پیدا شده است. علاوه بر این، ایران به عنوان هشدار صادرات نفت به فرانسه و انگلیس را از هم اکنون قطع کرده است.

 

همچنين اظهاراتی نیز از طرف اسرائیل مطرح می‌شود که حمله به تأسیسات اتمی ایران را نفی نمی‌کنند، ولی آمریکا به دلیل نگرانی از گسترش جنگ در خاورمیانه، تلاش می‌کند مانع این حمله شود . ایران در آمریکای لاتین دوستان بيشماري دارد که نزدیک‌ترین آنان ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه هستند . همچنین آنچه که موجب ارتباط با اروگوئه می‌شود صادرات برنج به ایران است. علاوه بر این، اروگوئه در آوریل سال گذشته از قطعنامه سازمان ملل متحد برای اعزام ناظران بین‌المللی حقوق بشر به ایران حمایت نکرد.

با توجه به اين که در سپتامبر 2010، "خوزه موخیکا" رئیس‌جمهور اروگوئه، در یک برنامه رادیویی موضع خود راجع به روابط با ایران را به طور مشخص و صریح اعلام و تاکيد کرد روابط خود را به صورت محکم با ایران حفظ می‌کند ، کارشناسان اطمينان دارند تحريم ها عليه اين کشور فقط از سوي چند حامي اروپايي و متحد آمريکا پيگيري مي شود و در ديگر نقاط جهان عموميت ندارد. شواهد نشان مي دهد تحريم ها برضد ايران از همان روز نخست به شکست محکوم شده بود ./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار