نوروز امسال به كجا برويم؛

زواره شهر برادر رستم+ تصاوير

زواره نام پسر زال، برادر رستم شاهنامه است كه در همه جنگ ها همراه او بود، زواره شهري در حاشيه جنوب كوير مركزي ايران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، زواره شهري در دل كوير است شهري كه جاذبه هاي ديدني آن اگر بيشتر از ابيانه و ماسوله و ديگر مقاصد گردشگري كه ‌آژانس هاي مسافرتي هر روز برايشان برنامه تور دارند نباشد كمتر از آن ها نيست شهري كه با تمام ساخت و سازها و تخريب هايي كه جزء لاينفك معماري امروز ايران شده هنوز هم بافت خشت و گلي و زيباي خود را حفظ كرده است.

شايد بتوان آن را يزد كوچك ناميد اگر كه يزد را با ابعاد گسترده اي در نظر بگيريم زواره مينياتوري از يزد است كه همه مختصات شهر يزد را در خود دارد اين ويژگي ها شامل خانه هاي شش صفه باقي مانده و از دوره سلجوقي و چهار صفه هاي باقي مانده از دوره صفوي، مسجدي با شش منار به نام مسجد پامنار و دو مسجد جامع مي شود.

زواره شهري قديمي بوده و مردم بومي زواره بر اين باورند كه شهرشان همنام زواره زابلي برادر رستم است و اردستان را هم پيش خود ارگ رستم دستان مي‌پندارند و بر اين پندارند كه روستاي تلك آباد همان ترك آباد است كه گواه وجود افراسياب در محل و كشتزار شيگرد يا شگرد در شمال غربي دشت زواره به نام شيده پسر افراسياب مبدل مي سازند تاريكي از پهلوانان داستان هاي حماسي ديگر را به ياد آورد اما باور آن ها دوست باشد يا نباشد زواره يكي از قديمي ترين سكونت گاه هاي ايرانيان بوده است.

بارگاه امامزاده يحيي(ع) فرزند امام موسي بن جعفر(ع) در مركز شهر زواره قرار دارد كه دورنماي گنبد كاشيكاري شده اش نظرها را به خود جلب مي‌كند.

بازار زواره اين بناي ديرپا از زيبايي ويژه اي برخوردار است و در گذشته دو كاروانسرا داشته كه يكي از آن ها به صورت مخروبه در آمده و ديگري جاي خود را به خيابان جديدي به نام امام زاده يحيي سپرده است.

 

در انتهاي بازار زواره حسينيه هاي سرباز و سرپوشيده قرار دارد و حسينيه بزرگ زواره متعل

ق به دوران صفويه است كه در زمان قاجاريه يك طبقه ديگر به روي آن ساخته شده و در قسمت شرقي بازار زواره گنبدي آجري روي بقعه اي هشت ضلعي قرار گرفته كه مقبره ابونصر احمد، باني مسجد زواره است و به گنبد سبز شهرت دارد.

يخچال هاي قديمي از جمله آثار تاريخي و بناهاي سنتي زواره هستند عنصر اصلي ينچال را گل و خشت تشكيل مي دهد و ساختار فيزيكي آن مخروطي شكل است.

همچنين از ديگر جاذبه هاي تاريخي زواره، آب انبارهايي است كه در چندين نقطه شهر در درون زمين جاي دارند ولي امروزه به خاطرها هايي خاموش شبيه ترند.

كاخ زيباي سرهنگ آباد از جلوه هاي معماري قاجاريه است كه در روستاي سرهنگ آباد از توابع بخش زواره ساخته شده است.

مسجد امام حسن مجتبي (ع) را نيز نبايد از ياد برد؛ در شرق حسينيه بزرگ زواره كوچه اي به نام بادگير وجود دارد كه در انتهاي آن مناره اي بلند ديده مي شود كه به مزار محمد مرشد متخلص به مرشدي زواره اي از شعرا و عرفاي معروف اواخر قرن دهم قمري تعلق دارد.

زواره در فاصله 120 كيلومتري شهر اصفهان در شمال شرقي استان اصفهان در مجاورت كوير مركزي ايران قرار دارد اين شهر حدود 30 كيلومتر مربع مساحت دارد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار