يک سناتور آمريکايي:

توسعه مناسبات آمريکاي لاتين با ايران بازي با آتش است

سناتورهاي آمريکا ضمن هشدار به کشورهاي آمريکاي لاتين در مورد گسترش روابط نظامي و مالي با ايران، رابطه با ايران را "بازي با آتش" توصيف کرده‌اند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، بر اساس اعلام ديده بان امنيت داخلي آمريکا روابط ايران با آمريکاي لاتين به ويژه (کشور) هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا از مباحث داغ مطرح شده در نشست کميته فرعي روابط خارجي سناي آمريکا در ۱۶ فوريه به شمار مي‌رفت.

رابرت منندز، سناتور دموکرات آمريکايي در اين جلسه گفته بود:"کشورهايي که در نيمکره (غربي) براي به‌دست آوردن فرصت‌هاي مالي و سياسي، روابط گرم با ايران را به بهاي به خطر انداختن خود پذيرفته‌اند با خطر تحريم‌هاي آمريکا روبرو خواهند بود.

مارکو روبيو، سناتور جمهوري‌خواه نيز در اظهاراتي مشابه ضمن هشدار در اين خصوص تصريح کرد: سران اين کشورها (آمريکاي لاتين) با آتش بازي مي‌کنند.

داگلاس فراح، محقق آمريکايي نيز در سخناني در اين جلسه مدعي شد، ايران تلاش مي‌کند با توسعه روابطش با آمريکاي لاتين از اين منطقه براي حمله به منافع آمريکا و کاهش تاثير تحريم‌هاي بين‌المللي بر اقتصاد خود استفاده کند.

وي افزود:جست‌وجوي ايران براي يافتن مواد خام هسته‌اي و آن‌چه که جيمز کلاپر، مدير اطلاعات ملي آمريکا اخيرا به عنوان تمايل فزاينده ايران براي انجام حملاتي به خاک آمريکا از آن ياد کرده، به نگراني‌هاي ويژه‌اي دامن مي‌زند.

راجر نورييگا، فرستاده پيشين آمريکا در "سازمان کشورهاي آمريکايي" مدعي شد، هوگو چاوز، رئيس جمهوري ونزوئلا و محمود احمدي نژاد، همتاي ايراني‌اش، "براي راه‌اندازي يک مبارزه نامتقارن عليه امنيت امريکا (از جانب امريکاي لاتين) توطئه مي‌کنند."

روبرتا جکوبسون، جانشين معاون وزير خارجه آمريکا در امور نيمکره غربي روز شنبه (۲۲ بهمن،۱۱ فوريه) گفته بود، نفوذ فزاينده ايران در آمريکاي لاتين به ميزان زيادي واشنگتن را نگران کرده است چرا که به عقيده آن‌ها نفوذ ايران براي منطقه "مفيد و راهگشا نيست."

ايران طي چند سال گذشته درصدد افزايش مناسبات خود با کشورهاي امريکاي لاتين بوده و از اين اقدام به عنوان يکي از راهبردهاي اصلي سياست خارجي خود ياد کرده است.

محبوبيت روزافزون جمهوري اسلامي در آمريکاي لاتين موجب بروز نگراني‌هايي در آمريکا شده است، چرا که واشنگتن به اين منطقه به عنوان حيات خلوت راهبردي و حوزه سنتي تحت نفوذ خود مي‌نگرد./پ2


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار