کمیته فقهی سازمان بورس:

معامله اوراق حق تقدم تسهیلات قرض الحسنه جایز نیست

کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار معامله اوراق حق تقدم تسهیلات قرض الحسنه را به سه دلیل جایز ندانست.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پنجاه و ششمین جلسه خود، موضوع معامله اوراق حق تقدم تسهیلات قرض الحسنه را در دستور کار خود قرار داد.
در این جلسه که با حضور اعضای کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران بانک قرض الحسنه مهر ایران و اعضای هیئت مدیره این سازمان برگزار شد، بعد از تبیین مسئله توسط کارشناسان، اعضای کمیته تخصصی فقهی به بحث و بررسی موضوع پرداختند.
اعضای کمیته فقهی سازمان بورس بعد از بحث و تبادل نظر در خصوص معامله اوراق حق تقدم تسهیلات قرض الحسنه، به سه دلیل انتشار آن را جایز ندانستند.
در اطلاعیه کمیته فقهی سازمان بورس آمده است: این اوراق به تدریج ماهیت خیر‌خواهانه و غیر انتفاعی قرارداد قرض‌الحسنه را از بین برده و آن را به ابزار انتفاعی که با روح قرض‌الحسنه منافات دارد، تبدیل می‌کند.
همچنین دراین اطلاعیه آمده است: اگر اعطای اوراق حق تقدم تسهیلات قرض‌الحسنه، به صورت صریح یا به صورت تبانی در «حساب سپرده قرض‌الحسنه ممتاز» شرط شده باشد، قرارداد سپرده به قرارداد ربوی تبدیل می‌شود.
اگر اعطای اوراق حق تقدم تسهیلات قرض‌الحسنه، به صورت صریح یا به صورت تبانی در «حساب سپرده قرض‌الحسنه ممتاز» شرط نبوده و اعطای آنها، امتیاز اختیاری از طرف بانک باشد، گرچه اشکال ربا به صورت علمی از بین می‌رود، اما در مقام اجرا و عمل ماهیتی نزدیک به صورت ربا پیدا می‌کند و کنترل آن مشکل است.
گفتنی است، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان نخستین بانک تخصصی اسلامی، محوریت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را به اقشار مختلف جامعه را در دستور کار دارد که بدین لحاظ با همکاری شرکت فرابورس ایران، ایده طراحی این ابزار مالی را پیگیری می کرد.
در این مدل سپرده‌گذاران در بانک قرض‌الحسنه امکان سپرده گذاری «حساب سپرده قرض‌الحسنه ممتاز» را خواهند داشت.
در این مدل، به منظور ساماندهی و جذب سپرده‌های مردمی درجهت تجهیز منابع بانک جهت ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه حساب سپرده فوق طراحی شده است و بازار معاملات اوراق حق تقدم تسهیلات قرض الحسنه نیز در فرابورس ایران طراحی شده است.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار