جشنواره تئاتر فجر و اين هنر از جايگاه والايي در منطقه خاورميانه برخوردار است.تهران شهر فقيري از لحاظ سالن تئاتر است و جمعيت آن تقريبا برابر با جمعيت پاريس بوده و با اين تفاوت که طبق هر سليقه هر شب 40 نمايش در پاريس جوابگوي نيازهاي مخاطبان مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ نشست خبري نمايش "درجستجوي تاريخ تولد و انقراض ماموتها" به نويسندگي علي راضي و نسيم احمدپور و به کارگرداني علي راضي و نيز با حضور بازيگران آن ژوليا دوني، بلزپوژادپرو ،بئاتريس ژوفروآ، ميشا آرياس دولاکانتولا،‌ توماس کلنر ،نوال شريفي  ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

راضي،کارگردان نمايش"درجستجوي تاريخ تولد و انقراض ماموتها"گفت:مرحله مقدماتي اين تئاتر يکسال پيش با همکاري کمپاني تئاتر اپيدور کار توليد خود را شروع کرد و از 10 مرحله اجرا،2 مرحله آن را 16 و 17 بهمن در تئاتر فجر را با موفقيت به پايان رساند.

وي افزود:اين نمايش مراحل سختي را طي کرد که خوشبختانه مرکز هنرهاي نمايشي و رودکي هزينه و برگزاري هر 10 اجرا را برعهده گرفتند و اين اتفاق بزرگي براي ما است.

وي ابراز کرد:مرکز ملي تئاتر "امانديه"،در فرانسه کمک اصلي ما براي توليد اين کار بوده و 2 شريک اصلي ما براي اجراي در ايران،بنياد رودکي و مرکز هنرهاي نمايشي است.

راضي با بيان اين مطلب که جشنواره تئاتر فجر از جايگاه مهمي برخوردار است،اظهار داشت:جشنواره تئاتر فجر از جايگاه خاصي در منطقه خاورميانه برخوردار است که درگير امواج سياسي شده است.

اين کارگردان درخصوص استانداردهاي تئاتر در فرانسه و ايران تصريح کرد:با وجود تفاوت هاي اجرا در فرانسه؛ما دوره تمرين هاي خاصي را با توجه به قوانين اجرا در ايران برگزار کرديم و خوشبختانه 2 اجراي اول موفقيت اميز بود.

راضي که خود از روزنامه نگاران اسبق ايراني است،افزود:اين کمپاني در فرانسه،به توليدات چند فرهنگي مي پردازد و حضور هنرمندان چند زبانه در نمايش "در جستجوي تاريخ تولد و انقراض ماموت ها"با همدلي و يکي شدن احساس مليت هاي مختلف همراه بود.

اين کارگردان با اشاره به فقر سالن ها در تهران‌،اظهار داشت:تهران شهر فقيري براي داشتن سالن تئاتر است و جمعيت آن تقريبا برابر با جمعيت پاريس بوده و با اين تفاوت که طبق هر سليقه هر شب 40 نمايش در پاريس جوابگوي نيازهاي مخاطبان مي شود.

وي درخصوص ادامه نمايش اين تئاتر در شهر پاريس ادامه داد:وقتي يک کار در فرانسه توليد مي شود،بايد پرونده آن حداقل تا 3 سال باز بوده و بايد در طي اين مدت در مکان هاي متفاوتي به نمايش درآيد.

وي افزود:خرسندم از اينکه در تالار تازه تاسيس حافظ کار خود را شروع کردم و اين نمايش از استقبال قابل توجهي از سوي مخاطبان ايراني برخوردار شد.

کار با راضي افتخار من است

همچنين؛بلزپوژادپرو يکي از بازيکنان اين نمايش گفت:4 ماه با يکديگر زندگي کرديم و با وجود تمام سختي هاي اين نمايش کار با راضي برايم افتخار بزرگي بود.

وي ادامه داد:خوشحالم از اينکه همه چيز در دوران تمرين به خوبي پيش رفت و ما با همه مليت هاي مختلف به خوبي کنار يکديگر قرار گرفتيم.

شيفته کار كردن در ايرانم

همچنين؛ژوليا دوني افزود:همه ما بسيار شيفته کار در ايران و تقسيم کردن احساسمان با ايراني ها بوديم.

وي ادامه داد:کار با "علي راضي" بسيار دوست داشتني بود و با همه سختي هاي آن کنجاو بوديم که چگونه مي توانيم حس خود را به مخاطب ايراني انتقال دهيم.

فرهنگ ايراني ها نزديک به مکزيکي هاست

همچنين؛ميشا آرياس دولاکانتولا گفت:تشکيل يک خانواده هنري براي اجراي يک نمايش کار آساني نبوده ولي خوشحالم که با اين گروه همراه شدم و  به ايران آمدم.

وي افزود:در مدت تمرين نمايش،مجبور بوديم با يکديگر و گروه زندگي کنيم و اکنون که به ايران آمدم به عنوان يک مکزيکي با مشاهده بعضي از فرهنگ هاي مشابه در ايران احساس خوشايندي دارم.

همراهي با تماشاچي ايراني لذت بخش بود

همچنين؛نوال شريفي افزود:حضور در اين نمايش بعد از "انتهاي آسمان" برايم افتخار بزرگي بود و به عنوان يک ايراني خوشحالم که با مليت هاي متفاوت همراه شدم.

وي ادامه داد:ما با دورهم جمع شدن و بنا بر آنچه که هدف ماست؛مليت هاي خود را فراموش و گم کرديم که اين مسئله ما را به هدفمان نزديک تر کرد.

همه چيز در قالب يک اعتماد رخ داد

همچنين؛توماس کلنر گفت:برقراري ارتباط و انتقال احساسم به راضي به عنوان کارگردان به مراتب راحت تر از کار کردن با بعضي از کارگردانان آلماني بود.

وي افزود:به عنوان يک بازيگر آلماني همه چيز در قالب يک اعتماد رخ داد و بي صبرانه منتظر بازي در 8 مرحله ديگر هستم.

تئاتر باعث پيوند مليت هاي مختلف مي شود

همچنين؛بئاتريس ژوفروآ افزود:معتقدم هنر تئاتر باعث گردآوري و دوستي بيشترين مليت هاي مختلف مي شود و در اين نمايش اين اتفاق به خوبي برايم قابل لمس است.

وي ادامه داد:بي صبرانه منتظر تقسيم کردن زبان مشترک خود با مخاطب ايراني بودم که اين اتفاق به خوبي در دو اجراي قبلي رخ داد.

همچنين؛علي راضي کارگردان اين نمايش افزود:اين نمايش اولين کار مشترک من با مليت هاي متفاوت بود و مضمون آن ترکيبي از يک تصوير رواقعي و فرا واقعي است.

وي ادامه داد:شروع اين نمايش با "منطق الطير" بود که بازتاب صداي عطار در سال 2012 از اهداف ما بود.

وي خاطرنشان کرد:خوشحالم که با گروههاي مختلف به ايران آمدم و اميدوارم زحمات ما از جانب مسئولان درک شود و اين پل ارتباطي با مخاطب ايراني همچنان ادامه پيدا کند.

گفتني است؛اين نمايش از 27 بهمن در تالار حافظ به مدت 8 شب اجرا مي شود./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.