سفير ايران در كي يف:

ايران با استفاده از ظرفيت هاي علمي جوانان هواپيماي RQ-170 را زمين گير كرد

سفير ايران در اوكراين گفت: ايران با استفاده از ظرفيت‌هاي علمي جوانان خود هواپيماي پهپاد جاسوسي آمريکا را «RQ-170» را در داخل خاک خودش به زمين نشاند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از سايت سفارت ايران در كي يف ، در اين نشست که در دانشگاه بين‌المللي کي‌يف و با عنوان نقش ديپلماسي قرن بيستم در حل مسائل فراگير جهان معاصر برگزار شد، جمعي از مقامات دولتي و ديپلمات‌هاي مقيم اين کشور حضور داشتند.
اكبر قاسمي با بيان اين كه در شرايطي قرار داريم که کشورها به ويژه دانشجويان و پژوهشگران شرايط خاصي را براي درک روند تحولات پيدا کردند و روند درک تحولات جهاني به خوبي راهبردهاي کلان کشورها را معين مي‌کند، گفت: اطلاعات باز جامعه جهاني به خوبي به ما مي‌گويد که آمريکا و اروپا با چالش‌هاي بزرگي مواجه هستند. شرايط آن‌ها شرايطي است که آن‌ها را با درون‌گرايي شديد مواجه كرده است.
وي تصريح كرد: بايد ديد آمريکايي كه تبليغات مي‌کنند بيش‌ترين قدرت توليد ناخالص داخلي و ملي را دارد با چه بحران اقتصادي فزاينده و شکننده‌اي مواجه است، که نتيجه آن 26000 ميليارد دلار بدهي است. بحران وال استريت، شرايط شکننده‌اي را براي مقامات آمريکا به وجود آورده است و بحران فرار از اشغالگري در عراق و افغانستان شرايط شکننده‌تري را برايشان به وجود آورده است. همين شرايط را در اروپا ملاحظه مي‌کنيد. منازعه انگليس، فرانسه و آلمان به خوبي نشان مي‌دهد که شرايط اقتصادي اين کشورها هيچ کدام به سوي پيوستگي نيست.
وي با بيان اين كه وزير خارجه سوئد در سخنرانيش اين بحران فزاينده را مطرح و از آن ابراز تاسف کرد و اين هشدار را به جهانيان داد که اين مسير، مسير جدايي است و نه مسير وحدت، گفت: مي‌خواهم راه منطقي‌تري را براي دو کشور مستقل و با تمدن ايران و اوکراين توصيه کنم. اين به اين معنا نيست که ما از ارزش‌هاي علمي و اخلاقي ديگر کشورها استفاده نکنيم يا جغرافياي خودمان را بر روي ديگران ببنديم. چرا که تمدن پيشرفت و علم مربوط به جغرافياي محدود کشورها نيست. علم و پيشرفت دامنه محدودي ندارد. مهم اين است که قدرت‌طلبان نمي‌گذارند توسعه و پيشرفت در اختيار کشورهاي در حال رشد باشد.
قاسمي ادامه داد: سلطه‌گران نمي‌توانند بپيذيرند که ملت‌هاي مستقل راه تمدن و پيشرفت را بر اساس ارزش‌هاي بومي و علمي خودشان دنبال کنند. ولي ايران راه سومي را نشان داد و آن راه سوم اتکا به رشد، اراده و عزم نيروهاي ملي خودش است. زود: راه توسعه و پيشرفت، راه اتکا به ارزش‌هاي ملي و استقلال‌طلبانه و عدالت‌خواهانه کشورهاست. در سي سال گذشته ما اين راه را به تجربه آزمايش کرديم. ما در ايران مولفه‌هاي و الگوهاي پيشرفت را از همه کشورها گرفته‌ايم. تاسيسات نصب شده در حوزه انرژي ايران نشان دهنده تنوع فن‌آوري‌هاي بومي ايران است. ايران دومين ذخاير گاز دنيا و سومين ذخاير نفت دنيا را دارد.
وي تاكيد كرد: آمريکايي‌ها و انگليس‌ها بر اساس حسادت‌شان براي اين که جوانان ايران پيشرفت نکنند، شش ماه پيش با قطعنامه‌هايي مي‌خواستند ما را نسبت از واردات بنزين تحريم بکنند. ما با طراحي فوق‌العاده با استفاده از دانشمندان و پالايشگاه‌ها و ذخاير خودمان بنزين را نه تنها توليد کرديم بلکه در حال حاضر بيست درصد افزايش توليد داريم و صادرکننده بنزين جت هواپيما هستيم.
قاسمي خاطر نشان كرد: در حال حاضر ايران به لحاظ علمي 40 مرتبه ارتقاي علمي در سطح جهان داشته و در بين 10 کشور اول دنيا در هوا فضا جايگاه خود را ارتقا بخشيده است و به لحاظ قدرت اقتصادي با برخورداري از 876 ميليارد دلار هجدهمين اقتصاد برتر جهان شده است و با روابط و مراودات تجاري به مقدار 137 ميليارد دلار با تمامي کشورهاي جهان از موقعيت ممتاز اقتصادي برخوردار است.
سفير ايران در كي‌يف افزود: ايران جزو چهار کشور اول سازنده سد و دوازده کشور اول توليد کننده خودرو در دنيا است. ديديد در آخرين دستاورد، ايران با استفاده از ظرفيت‌هاي علمي جوانان خود هواپيماي پهپاد جاسوسي آمريکا را «RQ-170» را در داخل خاک خودش به زمين نشاند. پس راه توسعه راه اتکا به جوانان و انديشه‌ها و ساختارهاي بومي و ملي کشورهاست.
وي اظهار كرد: خوشبختانه ايران و اوکراين ظرفيت‌هاي راهبري دارند و اين ظرفيت‌ها بايد در خدمت منافع ملي و شکوفاهي و توسعه همگان قرار گيرد. راه توسعه احترام به ارزش‌هاي ملي و انساني هر کشور و توجه به ظرفيت‌هاي جوانان و پيشرفت‌هاي ملي هر کشور است. اميدوارم که اين راه توسعه را همه جهانيان بر اساس عدالت، صلح و مهرباني بتوانند محقق كنند و از تنگ نظري‌هاي استعماري ديگران امان و محفوظ بماند.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار