امروزه بوتاکس شایع ترین عمل زیبایی در آمریکاست و در کشور ما نیز شیوع بالایی پیدا کرده است و برای جداسازی پوست و از بین رفتن چین و چروک ها استفاده می شود.

دکتر عباس انتظاری متخصص پیشگیری از بیماری ها و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن لیزر ایران و عضو آکادمی زیبایی آمریکا در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در دنیای پرتنش امروزی و با توجه به شرایط اجتماعی ، پیشگیری از پیری صورت و جوان سازی پوست با از بین بردن چین و چروک ها به یکی از محبوبترین روش های درمانی برای جوانی تبدیل شده است و به گونه ای استفاده از این روش ها برای جوانسازی پوست از سال 2000 تا سال 2010 هر سال رشد بسیار بالایی داشته است و طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا این آمار در ابتدای سال 2011 به طور تقریبی 50 برابر بیشتر از سال 2000 بوده است دلیل این رشد روز افزون نتیجحه سریع و کم عارضه بودن آنها نسبت به روش های جراحی است.

انتظاری بیان کرد: امروزه بوتاکس شایع ترین عمل زیبایی در آمریکاست و در کشور ما نیز شیوع بالایی پیدا کرده است.

وی گفت: چروک صورت دو نوع است نوع اول، چروک های دینانیک است که در اثر انقباض عضلات ایجاد شده و در سنین پائین که پوست الاستیسیته خوبی دارد، این نوع چروک ها باقی نمی ماند اما در سنین بالاتر از 40-35 چون الاستیسیته پوست پائین می آید انقباض عضلات زیر پوست باعث می شود چروک ها از بین نرود و آثار چین خود را نشان می دهد.

این عضو آکادمی زیبایی آمریکا تصریح کرد: این چروک ها در ناحیه پیشانی بین ابرو ها دور چشم و قسمت بالای بینی بسیار واضح دیده می شود و با درجه های خفیف تری در ناحیه گردن، دور لب ها و چانه ظاهر می شود و این چین و چروک ها را فقط بوتاکس برطرف می کند و جایگزین دیگری ندارد البته لیزر می تواند کمک کننده باشد اما نتیجه دیگری ندارد و باید به این مورد توجه داشت که لیزر می تواند کمک کننده باشد اما نتیجه ضعیفی دارد و سختی کار بیشتر است و به تعداد جلسه های زیادی نیاز دارد.

انتظاری عنوان کرد: نوع دوم چروک ها به دلیل تجمع نور خورشید و از دست رفتن الاستیسیته پوست و شل و افتاده شدن پوست به وجود می آید و این نوع چروک ها با کرم و تزریق بوتاکس از بین نمی رود و به طور حتمی استفاده از چند تکنولوژی لیزر برای جوانسازی پوست نیاز دارد.

این متخصص پیشگیری از بیماری ها خاطرنشان کرد: توکسین بوتولینوم یک پروتئین تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که قوی ترین سم شناخته شده جهان است این سم یک نوروتوکسین Neurotoxin بوده و مقدار بسیار کمی از آن می تواند منجر به مرگ شود.

وی افزود: سم بوتولیسم قوی ترین سم موجود در جهان است که چند گرم آن می تواند به مرگ تمامی مردم جهان منجر شود و مصرف سم بوتولینوم به صورت خوراکی موجب ایجاد بیماری بوتولیسم که یک بیماری جدی و تهدید کننده حیات در انسان است می شود.

انتظاری بیان کرد: تزریق بوتولینوم برای درمان خطوط بیش فعال صورت یک روش سریع و به طور نسبی غیر تهاجمی است که تغییر قابل توجهی در خصوصیات زیبایی شناختی صورت ایجاد می کند و مدت بهبودی در این روش حداقل است رضایت بیمار و عوارض جانبی خفیف سبب استقبال گسترده از این روش در طی دهه گذشته شده است.

انتظاری خاطرنشان کرد: سال ها تجربه در مورد توکسین بوتولینوم نشان داده است که این توکسین در درمان چروک ها یک روش ایمن و مؤثر است و در صورتیکه تزریق به درستی توسط پزشک و با اطلاعات دقیق از ساختمان عضلانی صورت و نیز آگاهی کامل از ماهیت عملکردی توکسین انجام گیرد عوارض جانبی شایع نبوده و به طور عمده عوارضی خفیف و گذرا ایجاد می کند و تا امروز هیچ عارضه جدی و یا طولانی مدت از آن گزارش نشده است.

این متخصص تأکید کرد: بوتاکس با مهار ترشح ماده استیل کولین در محل اتصال عصب به عضله باعث فلج شدن موقتی عضله می شود و سپس مکانیسم های لازم برای جوانسازی و از بین بردن چین و چروک ها انجام می شود.

وی تأکید کرد: روش بوتاکس در صورتیکه به طور غیر اصولی و توسط افراد غیر پزشک انجام شود بسیار خطرناک است و باید به این نکته توجه زیادی شود و نیز روش بوتاکس با توجه به صلاحدید متخصص و با توجه به چین و چروک پوست پیشنهاد می شود.

وی در انتها به عموم افراد در مورد حفظ و نگهداری پوست خود توصیه کرد، باید افراد در حفظ و نگهداری پوست خود کوشا باشند استفاده از کرم های مرطوب کننده با توجه به نوع پوست و نیز استفاده از کرم های ضد آفتاب برای سلامتی پوست بسایر ضروری بوده و باید از آنها به طور مکرر استفاده کنند و همچنین از عواملی که موجب ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست می شود پرهیز کنند و به زیبایی و سلامتی پوست خود ارزش و اهمیت زیادی قائل شوند./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.