مدیر كل میراث ‌فرهنگی استان تهران از ارایه و معرفی خیابان ولی عصر(عج) طولانی‌ ترین خیابان شهر تهران و خاورمیانه و برج میلاد به عنوان بلندترین آسمانخراش ایران و یكی از نمادهای پایتخت، به چهارمین همایش ثبت آثار میراث تاریخی، معنوی و طبیعی در جزیره قشم خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، 'محمد حسین فراهانی' روز دوشنبه گفت: 9 اثر تاریخی و معنوی دیگر شامل دو تپه باستانی 'خمار آباد' و 'صادق آباد' در شهر ری، تالار وحدت، بنیاد ایرانشناسی، موسسه گیاه پزشكی و آثار معنوی حوله بافی، بافت نوشته، ملیله كاغذی و مینای خانه بندی را از دیگر آثار پیشنهادی استان تهران جهت معرفی در چهارمین همایش ثبت آثار میراث‌ فرهنگی برشمرد.

وی گفت: هنر 'ملیله كاری' هنری زیبا و بی بدیل است كه اكنون به سبب نا آشنایی مردم با این هنر رو به فراموشی است و فقط یك نفر در كلان شهر تهران با این هنر آشنا است.

به گفته وی، بافت نوشته نیز از جمله آثاری است كه در استان تهران و در ورامین فقط یك نفر در احیای این هنر كه به علت اعتقادات مذهبی در نوع تولید كه مرتبط با رویدادها و اعتقادات حماسه عاشوراست تا كنون تغییر كاربری نداشته و در آیین تعزیه مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، حوله بافی را از جمله فرآورده های نساجی سنتی برشمرد كه بیشترین آسیب را متحمل شده و فعالیت بسیاری از تولید كنندگان با توجه به تعدد و تنوع محصولات ماشینی محدود شده است.

فراهانی علت انتخاب مینای خانه بندی را با توجه با آنكه هیچگونه كتاب مرجعی در مورد میناكاری موجود نبوده و تمامی مهارت های این رشته به صورت سینه به سینه منتفل شده و احیای این رشته چهار هزار ساله با درنظر گرفتن استعدادها و امكان بروز سلایق گوناگون ضروری است، ثبت آن را حایز اهمیت دانست.

چهارمین اجلاس ثبت ملی آثار میراث تاریخی، معنوی و طبیعی از چهارم تا نهم دی ماه در جزیره قشم برگزار می شود./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.