واشنگتن نگران نفوذ ایران در آمریکای لاتین

معاون وزیر امور خارجه آمریکا طی سفر خود به پرو اظهار داشت واشنگتن از سفر رئیس‌جمهور ایران به آمریکای لاتین و نفوذ تهران در منطقه نگران است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "روبرتا جاکوبسون"، معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور آمریکای لاتین، طی سفر خود به پرو اظهار داشت: واشنگتن از حضور "محمود احمدی‌نژاد"، رئیس‌جمهور ایران، در منطقه آمریکای لاتین نگران است.

جاکوبسون در این رابطه اظهار داشت: رئیس‌جمهور ایران چند سفر دوره‌ای به آمریکای لاتین داشت. آمریکا نگران و بسیار مراقب است، زیرا نفوذ ایران رویداد مثبتی برای منطقه نیست.

در ژانویه 2012 احمدی‌نژاد سفری به ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور داشت تا روابط با این کشورها را تقویت کند.

همچنین معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به پرو بر علاقه فراوان واشنگتن به توسعه روابط با آمریکای لاتین در زمینه‌های تجاری و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

جاکوبسون در مصاحبه با رادیو پرو تاکید کرد: ما از نظر اقتصادی و تجاری در حال کار کردن با یکدیگر هستیم. روند تجارت میان کشورهای ما در همه جهان در حال گسترش است. ما در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به آمریکای لاتین علاقه‌مند بوده و در حال آماده‌سازی اجلاس آمریکای لاتین هستیم و این بخشی از سیاست خارجی ایالات متحده است.

وی در سفر خود به پرو اظهار داشت: ما به آمریکای لاتین علاقه فراوانی داریم، زیرا در آمریکا جمعیت مردم لاتین رو به افزایش است. ما به آمریکای لاتین و پرو علاقه زیادی داریم.

جاکوبسون همچنین به اهمیت مبارزه با قاچاق مواد مخدر در پرو تاکید کرد و گفت کشورش در این زمینه کمک‌های لازم را ارائه خواهد داد.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ما سعی می‌کنیم از طریق منابع مالی و کمک‌های فنی از پرو حمایت کنیم و حمایت‌های خود را برای مبارزه این کشور بر ضد مواد مخدر در پنج سال آینده ادامه خواهیم داد. ما کارهای مشترکی خواهیم داشت.

وی ضمن اشاره به اهمیت موضوع مهاجرت در دولت اوباما گفت: حقیقت این است که اوباما در تمام دوره ریاست جمهوری خود مواضع محکم و روشنی در این خصوص داشته است. وی می‌خواهد جامعه را مجاب کند که ما به اصلاح جامع مهاجرت در آمریکا نیاز داریم. این بسیار مهم است و قرار است کنگره را در این زمینه متقاعد کند، اگر چه انجام این کار در سال برگزاری انتخابات بسیار دشوار است.

جاکوبسون از سوی دیگر به موضع ایالات متحده در بحران میان آرژانتین و انگليس در خصوص جزایر "مالویناس" اشاره و تاکید کرد کشورش هیچ حکمی در این زمینه نداده است.

وی افزود: موضع ما مانند همیشه است. این مشکلی میان دو شریک ما است. نمی‌خواهیم موضع خود را تغییر دهیم. از دو کشور می‌خواهیم از طریق مذاکره به یک راه‌حل دیپلماتیک در این زمینه دست یابند.

بر اساس اعلام سفارت آمریکا در پرو، به دلیل مسائل امنیتی از جزئیات برنامه‌های کاری جاکوبسون در لیما خبری منتشر نشده است.

جاکوبسون روز گذشته پرو را به قصد آرژانتین ترک کرد. وی پس از اتمام این سفر به واشنگتن باز خواهد ‌گشت.وي ا طی این سفر دیدارهای خصوصی با "رافائل رونکاگلیولو"، وزیر امور خارجه و "اسکار والدس"، رئیس شورای وزیران پرو داشته است./ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار